به گزارش ایرنا ، سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمان اظهار داشت: طی چنددهه اخیر در ادبیات علمی مساله سرمایه اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ضرورت و چالش آن نیز در جامعه ما بیشتر شده است در حالی که رسانه ها کم تر توانستند حق مطلب را ادا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: محوریت اصلی در بحث آگاهی و  مشارکت در شبکه های ارتباطی و اجتماعی و مهم تر از آن اعتماد اجتماعی به  عنوان مولفه های اصلی سرمایه اجتماعی، رسانه است که البته بدون پیوند خوردن با نهادهای رسمی نمی تواند؛ موثر باشد .

وی یادآور شد که متخصصان و فعالان رسانه در پردازش داده ها  و انتقال آن به مخاطب و جلب اعتماد عمومی مخاطب، نقش محوری را ایفا می کنند و خوشبختانه این نهادی که به شکل شورای اطلاع‌رسانی استان ها شکل گرفته  در هر ۲ جهت موثر است  به ویژه در این جهت که بتواند مبدا پیام فعال تر و هماهنگ تر برای انتقال داده ها به رسانه ها باشد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:در شرایط فعلی نیاز بیشتری به تشکیل این قبیل جلسات (شورای اطلاع رسانی )در استان ها است تا خدمات ، فعالیت ها  و رخدادها در فرآیندهای مناسب و برنامه ریزی شده به اطلاع مردم رسانده شود.

وی به حوادث آبان ماه و ارائه آمار کشته شدگان از یک رسانه خارجی اشاره کرد و گفت: علت اینکه رسانه های ما نتوانستند آثار این خبر نادرست را خنثی کنند، نبود پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام بود و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.

روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند

هاشمی با تاکید بر اینکه روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند، گفت: اگر رسانه بخواهد نقش روابط عمومی را ایفا کند و به سخنگوی سازمان تبدیل شود اعتماد و پیوند خودش را با افکار عمومی از دست می دهد و اگر  روابط عمومی هم بخواهد به طور مستقیم با همه داده هایی که دارد با افکار عمومی ارتباط داشته باشد دچار ناهمزبانی و تعارض با مبدا و مدیریت خودش می شود .

وی افزود: زمانی که روابط عمومی و رسانه ها  در کنار هم قرار بگیرند .آن زمان است که روابط عمومی می تواند حلقه بین مبدا و مقصد باشد اما با نزدیکی بیشتر با مبدا و همزبانی با مدیریت و رسانه می تواند حلقه ارتباط با مخاطب را تکمیل کنند.

رسانه های متعدد، اسراف و هدر دادن منابع است 

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: به عقیده من این اتفاق که همه دستگاه ها برای خودشان  یک رسانه تاسیس کردند اسراف و هدر دادن منابع است و کارآمدی مناسب را هم ندارد زیرا وقتی یک رسانه منحصرا در اختیار یک سازمان و وزارتخانه قرار می گیرد و سخنگوی آن نهاد است انتطار می رود که تابع مصالح و سیاست های آن نهاد باشد و این تابع بودن با  اصل استقلال حرفه ای رسانه تعارض  دارد .

هاشمی ادامه داد: با وجود هزینه های قابل توجهی که در یک دهه اخیر برای شکل گیری و ایجاد رسانه های جدید و رسمی توسط دستگاهها شده این سرمایه ها نتواست به نسبت خودش اثرگذار باشد.

وی  با اشاره به اینکه در دوره کنونی روز به روز  و سال به سال رقابت رسانه ای شدیدتر و جاهایی بی رحمانه می شود، گفت: در اتفاقات یک سال اخیر علی رغم وجود رسانه های متعدد و متکثر باعث نشد که ما بتوانیم  مطالب را به درستی منعکس و پاسخگویی به افکار عمومی را داشته باشیم از جمله آن  ماجرای آبان ماه و هواپیمای اوکراینی است.

این جامعه شناس افزود : زمانی که رسانه های ما نتوانند داده های مناسب داشته باشند و حتی احتمالات را درست مطرح کنند در معرض مطالبات افکار عمومی  داده هایی را تولید و منتشر می کنند و  بعد وقتی داده ها نقض می شود، پیکره اعتماد اجتماعی متلاشی می شود و مرجعیت رسانه های داخلی از بین می برد بنابراین اگر برای حل این مشکل تدبیری نیندیشیم، در آینده هم در جنگ رسانه ای فضا را واگذار می کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این سوال مبنی براینکه در این میان چه کسی ضرر می کند ، تصریح کرد:  امروز سرمایه اجتماعی و حفظ اعتماد اجتماعی یک مساله جناحی، گروهی و دستگاهی نیست و حل این مسائل، مستلزم عزم ملی و همگانی است.
تحلیل ها نشان داد بنزین فقط یک جرقه بود

استاد دانشگاه  تهران گفت: عدالت اجتماعی مطالبه همه گروه هاست اما نتوانستند محقق کنند و این موجب شکاف اجتماعی و طبقاتی در شهرها و عمیق تر آن در روستاها و مشکلات هویتی شده که مجموعه این مسائل نارضایتی های مبتنی بر واقعیت ها یا مسائل غیرواقعی و ذهنی به وجود آورده است و اگر بخواهیم در این شرایط به سمت حل این مسائل برویم، باید ما رسانه ها خلاء را در حد خودمان جبران کنیم.

هاشمی بیان داشت: ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین در حاشیه شهرها و نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت در روستاها هستند و در بین جمعیت شهرنشین این مسائل مطرح می شود اما احساس نابرابری و واقعیت نابرابری و نارضایتی ناشی از این ۲عامل، نشان می دهد اگر توجه نکنیم، مساله ای مانند بنزین تبدیل به جرقه می شود.

این پژوهشگر و جامعه شناس به اتفاقات آبان ماه  نیز اشاره  کرد و گفت: این مسائل شاید برای نخستین بار قشر مستضعف جامعه را درگیر کرد و موجب  نارضایتی  و نگرانی ها و اعتراضاتی شد ولی به اعتقاد من اگر تدبیر بهتری در بنزین می شد، این اتفاقات نمی افتاد.

وی ادامه داد:  با این حال همه تحلیل ها نشان می دهد که بنزین جرقه بود و  واکنش ها و شعارهایی که مردم دادند نشان داد که شروع قصه از بنزین است اما آنچه که متن قضیه را  نشان داد در جامعه ما اتفاقاتی به تدریچ  افتاده که جامعه را درگیر کرد و گروه هایی احساس می کنند دیده نمی شوند.

وی تصریح کرد: در جنگ واقعی و البته غیرنظامی که در فضای اقتصادی و رسانه ای با آن درگیر هستیم، رسانه ها از این شرایط استفاده می کنند و اگر با تعارض داخلی همراه شود، نتیجه این می شود که قدرت مقاومت ملی آسیب می بیند و آن موقع این چالش ها خود را به شکل شدیدتری نشان می دهد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان  داشت: ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی از ضرورت هاست و رسانه ها بدون پیوند برقرار کردن با مبداء پیام و ایجاد اعتماد نمی توانند به رسالت خود عمل کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بایسته های مشارکت این است که به رسانه ها اعتماد شود و تعامل بین مدیریت و رسانه برای مدیریت افکار عمومی مهم بوده و نتیجه این می شود که در سیاست های اقصادی اجتماعی اثرگذار باشند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: رسانه بازخورد دهنده واقعیت های جامعه و افکار عمومی است که در تدوین سیاست ها و برنامه ها نیز اثرگذار بوده و اگر بین نخبگان اعتماد نباشد، نمی توانیم به رشد اعتماد در جامعه امیدوار باشیم.

رسانه امروز متولی آموزش عمومی جامعه است

هاشمی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در آموزش عمومی به انگیزه خیرین حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: خیران به تدریج با تنوع نیازهای جامعه در حوزه آموزش ورود کردند و باید در مسیر وقف و رسانه حرکت کنیم.

وی بیان داشت: رسانه امروز متولی آموزش عمومی جامعه است لذا ضرورت و ظرفیت برای دعوت خیران و کمک به حل مشکلات رسانه ها وجود دارد که در کرمان می تواند این حرکت آغاز شود و در سطح ملی گسترش یابد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: دولت به عنوان محور اصلی تحولات اقتصادی کشور باید برای رسانه های مختلف زمینه مشارکت را فراهم کند و این مطالبه در رسانه های مختلف وجود دارد و ایده درستی است که ما نیز در این زمینه به نوبه خود تلاش می کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های دولت و نظام استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان در حوزه های مختلف است، بیان داشت: جا دارد در حوزه هنر و رسانه از بانوان کشور  بیشتر استفاده شود.

می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقای اعتماد اجتماعی تبدیل کنیم

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین به  انتخابات دوم اسفند نیز اشاره کرد و گفت: مشارکت در انتخابات یک فرصت است تا سرمایه و اعتماد عمومی را افزایش بدهیم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران ساکت نمی نشینند.

وی با تاکید بر اینکه امنیت اجتماعی کمتر از امنیت نظامی نیست تاکید کرد : می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقای اعتماد و امنیت اجتماعی تبدیل کنیم  در غیر این صورت تبدیل به چالش جدید برای کشور می شود.

این جامعه شناس  ادامه داد:  اگر داده های کافی اعتمادبرانگیز در اختیار رسانه ها  قرار بگیرد ، رسانه ها با بیان دیدگاه و نظرهای مختلف به تقویت و جلب انگیزه و مشارکت گروه های مختلف اجتماعی کمک می کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه  مشارکت در انتخابات در ۱۰دوره گذشته مجلس بین ۵۱ تا ۷۱ درصد تخمین زده شده  ، افزود: بالاترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با ۷۱ درصد و در مجلس هشتم با ۵۱ درصد را داشته‌ایم.

احساس حضور موثر منجر به افزایش مشارکت می شود

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم فضای انتخابات رقابتی تر، جدی تر و امیدوارکننده تر باشد تصریح کرد: اگر توده و اقشار مردم، فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی  احساس کنند که می توانند حضور موثری داشته باشند انگیزه مشارکت افزایش می یابد و اگر این احساس شود که حضور اثرگذار نیست ما  به سمت مشارکت حداقلی تنزل می کنیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه انتظار است در یک ماه آینده همه نهادها و مجموعه ها به سهم خود نقش خود را ایفا کنند، بیان داشت: در یک ماه آینده در حوزه رسانه و انتخابات بحث  مدیریت افکار عمومی مهم است.