هاشمی روز چهارشنبه در دیدار با دکتر «محمدرضا سروش» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ایرنا گفت: «صنعت خودروسازی کشور به دلیل داشتن نقشی تعیین کننده در اقتصاد، خودباوری ملی و نیز، حوزه چالشهای اجتماعی از جمله مسائل کارگری همواره مورد توجه دشمنان قرار دارد و به همین دلیل، هر بار که تحریمهای اقتصادی بر ایران اعمال می شود، تحریم خودروسازی در صدر آن قرار می گیرد.»

وی افزود: مساله تولید خودرو، کیفیت و قیمت آن همواره در داخل کشور با مسائل و چالشهایی روبرو بوده است اما در عین حال باید پذیرفت که در این حوزه، گاهی با بیگانه پرستی هم مواجه می شویم.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: با وجود شرایط سخت صنعت خودرو در کشور و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، رسانه ها باید در شرایط جنگ اقتصادی و روانی دشمن، نقش خود را در دفاع از کشور به خوبی ایفا کنند.

وی در این زمینه آمادگی خبرگزاری رسمی کشور را برای یاری به صنعت خودروسازی به منظور اطلاع رسانی درست به افکار عمومی و کمک به ارتقای جایگاه و منزلت تولیدکنندگان در حوزه های مختلف اقتصادی اعلام کرد.

 

*مدیرعامل سایپا: صنعت خودروسازی مستحق این حجم از تخریب نیست

مدیرعامل سایپا نیز در این دیدار با تشریح برخی از مسایل موجود در صنعت خودروسازی گفت که با وجود مشکلات ناشی از تحریمها، قطعه سازان تلاش می کنند تولید خودرو در کشور متوقف نشود.

وی یکی از مشکلات کنونی در این حوزه را مشکل نقدینگی به دلیل بالارفتن نرخ ارز عنوان کرد و گفت برای پیشگیری از خسارتهای سنگین به صنعت خودروسازی، چاره ای جز بازنگری در قیمتهای مصوب قبلی وجود نداشت.

سروش یادآور شد: در طول ۷ سال گذشته مجموع افزایش نرخ خودروهای پرتیراژ در کشور ۲۷ درصد بود و این سرکوب قیمتها در شرایط جدید تحریم خود را نشان داد و باعث بالارفتن قیمتها شد.

وی همچنین پذیرفت که صنعت خودروسازی کشور با مشکلات، چالشها و کاستی هایی روبرو است اما از رسانه ها به دلیل  آنچه که از نظر وی، عدم توجه به مشکلات واقعی این صنعت است، انتقاد کرد.

مدیرعامل سایپا گفت: زحمات زیادی در صنعت خودروسازی کشور کشیده شده و پتانسیل خوبی در این زمینه داریم اما به دلیل عدم معرفی درست و تشریح کارشناسانه مسائل این صنعت و نقاط ضعف و قوت آن، افکار عمومی نگاه درستی نسبت به این صنعت ندارد.

به عقیده وی، طرح مسایل حاشیه ای و ضعفهای غیرکارشناسی در حوزه صنعت خودرو به جای آنکه موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل شود، به یاس و دلمردگی ملی منجر می شود.

سروش با تشریح کیفیت خودروهای ساخت داخل و صادرات آن به کشورهای مختلف منطقه تصریح کرد: این حجم از تخریب در باره تولیدات خودروسازی داخلی شایسته این صنعت نیست و این وضعیت باعث شده است باور نسل جوان را به داشته های خود تضعیف کنیم.

مدیران عامل ایرنا و سایپا در ادامه این نشست، راههای تقویت اطلاع رسانی به منظور کمک به ارتقای کیفیت خودروسازی داخلی و کمک به حل مشکلات آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

*رع* ۱۵۵۱