به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگار ایرنا، «داریوش جهان بین» عصر سه شنبه در نشست تخصصی هم اندیشی با عنوان «نقش رسانه در مدیریت بحران» که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تاکید بر این که جریان اطلاع رسانی با خبررسانی متفاوت است، اظهارداشت: در شرایط بحرانی، اطلاع رسانی و خبررسانی درست می تواند بازویی برای مدیریت و کاهش خسارات ناشی از بحران ها به شمار آید.

وی با اشاره به تجربه حضور خود برای مستند سازی پس از زلزله بم در استان کرمان، گفت: متاسفانه بسیاری از این جلسات با حضور کارشناسان برگزار می شود، اما نتایج آن در دستور کار و سیاستگذاری ها قرار نمی گیرد و این تجربیات و دانسته ها به فراموشی سپرده می شود.

مدیر کل پژوهش و بررسیهای خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت و تاثیرگذاری رسانه ها در کشور ، اظهارداشت: رسانه ها می توانند به خلاف واقع، بسیاری از فراوانی ها را کمبود و برعکس کمبودها را به شکل فراوانی نشان دهند.

جهان بین ادامه داد: درعصر جدید دوره روزنامه نگاری و حتی خبرگزاری های بزرگ به پایان رسیده و فضای مجازی جای آنها را گرفته است ازاین رو پنهان کردن خبر میسر نیست و البته مخاطب دیگر همه اخبار را باور نمی کند.

وی در عین حال یادآورشد: امروز هر فردی در هرکجایی از دنیا با داشتن یک تلفن همراه می تواند به عنوان یک شهروند خبرنگار با تهیه عکس ،خبر و گزارش و ارسال آن به دیگران خود یک خبرنگار محسوب شود لذا درچنین جامعه ای با توجه به بروز و ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و ارسال لحظه به لحظه همه رخدادها و وقایع در جهان ، چیزی به نام پنهان کاری و عدم انتشار معنایی ندارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: هم اکنون شرایط اخبار و اطلاع رسانی در کشور هوشمندانه اما غیر حرفه ای شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی نیاز جامعه برای کسب خبر به صدا و سیما و رسانه های مکتوب کمتر از ۲ درصد است.

جهان بین همچنین در ادامه نبود رسانه های مرجع در شرایط بحران را نگران کننده دانست و گفت: در این شرایط فیک نیوز و دروغ پراکنی رواج زیادی پیدا کرده و این موضوع به ویژه در مواقع بحران ها برای کشور یک آسیب بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به وجود دفاتر محلی ایرنا در تمامی استان ها و برخی شهرستانهای کشور هم ،گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با آغاز وقوع بحران فعالیت های خبری خود را آغاز کرد و لحظه ای انتشار و اطلاع رسانی خبری همراه با پوشش تصویری و عکس در طول ایام تعطیلات عید نوروز متوقف نشد بلکه تلاش ها چندبرابر شد.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که ایرنا در طول بحران همواره سعی داشت، اخبار صحیح را با سرعت و دقت کافی به مخاطبان خود منتقل کند، گفت: ایرنا صحت بسیاری از اخبار و شایعات را از مراجع رسمی و مطلع پیگیری و اخبار درست را به مردم منتقل کرد.

جهان بین یکی دیگر از فعالیت های ایرنا در این دوره را، اطلاع رسانی های صحیح از وقایع اعلام کرد و افزود: تلاش شد با کلیپ های تصویری کوتاه آموزش و اطلاع رسانی به مردم را در دستور کار روزانه خود داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این که در شرایطی که سرمایه اجتماعی کشور کاسته شد، نباید امید دادن به مردم ر فراموش کرد، گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی تلاش کرد تا در حوادث و بحران سیل اخیر رسانه دولت و ملت باشد و تا حد ممکن با استفاده و به کارگیری همه ظرفیت های موجود خود اعم از بسیج نیروی انسانی ، استفاده از سیستم های مورد نیاز و… به بهترین نحو ممکن برای انجام رسالت خطیر خود در زمینه اطلاع رسانی جامع و کامل به افکار عمومی از هیچ تلاشی دریغ نکند و همچنان این تلاش ها ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا ،نشست هم‌اندیشی تخصصی «نقش رسانه‌ در مدیریت بحران» عصر سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ با محورهای چالش‌ها و راهبردهای رسانه ‌برای اطلاع رسانی در بلایای طبیعی ، مدیریت پوشش اخبار در مواقع بحرانی ، آشنایی با اقدامات رسانه‌ها در مقابله با حوادث طبیعی ، بررسی کارکرد رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در مواقع بحران با حضور اکبر نصر‌اللهی، هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ، زهرا کشوری، روزنامه‌نگار و حمید ضیایی‌پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین نشست خود در سال جدید را در ادامه سلسله نشست های تخصصی سال ۹۷ برگزار کرد. این نشست ها تا پایان سال جاری با عناوین و موضوعات مختلف تخصصی و حضور کارشناسان و صاحبنظران با توجه به برنامه ریزی این دفتر برگزار و زمان آن برای حضور عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

فراهنگ ** ۳۳۷۷ ** ۱۳۵۵