هاشمی در حاشیه همایش اقتصادی سن پترزبورگ ۲۰۱۹  به خبرنگار اسپوتنیک گفت: خبرگزاری ایرنا و راسیا سگودنیا (مجموعه ای رسانه ای که اسپوتنیک زیرمجموعه آن است)  علاوه بر همکاریهای آموزشی، در زمینه رویارویی با خبرهای جعلی، تبلیغات منفی غرب و دفاع از منافع ملی خود در فضای رسانه ای نیز  همکاری خواهند کرد.

مشروح مصاحبه مدیرعامل ایرنا را با خبرنگار اسپوتنیک که روز شنبه گذشته در حاشیه نشست رسانه های‌ دنیا در همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ انجام شد، پیش رو دارید:

اسپوتنیک: سال گذشته موافقتنامه همکاری میان ایرنا و اسپوتنیک به امضا رسید. اهمیت این مشارکت را در چه می بینید؟ 

هاشمی: خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است و ایران نیز ارتباطات گسترده اقتصادی و سیاسی و همچنین روابط تاریخی و فرهنگی با روسیه دارد. بنابراین، نوع تعامل و همکاری رسانه ای با رسانه های معتبر روسیه برای ما بسیار مهم است و بر این اساس این نوع ارتباط و همکاری را طی چند دهه گذشته داشتیم.

در عین حال، طی یکسال گذشته ما در  ایرنا تلاش کردیم همکاری های خود را با رسانه های مختلف و بزرگ روسیه افزایش دهیم. به همین دلیل نیز سال گذشته در همایش اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کردم. در طی این مدت نیز چند هیات روسی به تهران سفر کردند و با ما دیدار داشتند.

خبرگزاری راسیا سگودنیا، تاس و مشخصا خبرگزاری اسپوتنیک برای ما جایگاه مهمی دارند. ما خبرهای بسیاری از اسپوتنیک مخابره می کنیم و همچنین خبرهایی را از ایرنا در اختیار اسپوتنیک و سایر خبرگزاری های روسیه قرار می دهیم.

ما در مسیر توسعه همکاری و تعاملات دو کشور و دو ملت نقش عمده ای داریم و به ویژه در این شرایط تاریخی توسعه همکاری یک ضرورت ملی و تاریخی است.

اسپوتنیک: اغلب در گزارش های تهیه شده خبرنگاران ما با مسئولان ایرانی در روسیه این جمله را می شنویم «اسپوتنیک شبیه ایرنای ماست». به نظر شما، چه چیزی باعث بروز چنین سطح بالای اعتماد سیاستمداران ایرانی به آژانس خبری اسپوتنیک شده است؟

هاشمی: ما در ایران چندین خبرگزاری داریم که ایرنا خبرگزاری ملی ، رسمی و قدیمی ایران است که ۸۵ سال از تاریخ تاسیس آن سپری می شود. طبیعتا خبرگزاری های دیگر این قدمت را ندارند و حداکثر حدود ۲۵ سال از عمر این خبرگزاری ها می گذرد.

از طرف دیگر، خبرگزاری ایرنا یک خبرگزاری ملی و رسمی است و در کشورهای مختلف دنیا و شهرهای ایران نمایندگی دارد و مدیریت ایرنا با تایید دولت انتخاب می شود. بنابراین، هنگامی که اسپوتنیک را به ایرنا تشبیه می کنند، در واقع مهمترین و بزرگترین خبرگزاری رسمی دو کشور به یکدیگر تشبیه می شود و از این منظر این مقایسه، مقایسه درستی است.

برای ایرنا، خبرگزاری تاس که همکاری طولانی با این خبرگزاری داریم و خبرگزاری اسپوتنیک که در حوزه روابط بین المللی با یکدیگر همکاری داریم، هر دو مهم هستند.

اسپوتنیک: در روسیه جشنواره ها و مسابقات زیادی در سطح بین المللی برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری برگزار می شود. مجری یکی از این جشنواره ها، اسپوتنیک است. عکاسان ایرانی همواره در مسابقه  عکاسی ما با عنوان «استنین» شرکت کرده و بارها جوایز آن را برده اند. آیا ایرنا هم چنین جشنواره هایی برگزار می کند؟

هاشمی: خبرگزاری ایرنا با خبرگزاری های مختلف دنیا ارتباط دارد، به عنوان مثال، سال گذشته یک اجلاس بین المللی برگزار کردیم که خبرگزاری های ۱۸ کشور دنیا در آن شرکت کردند. ما در اجلاس های بین المللی مختلفی همانند اجلاس اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) و اجلاس خبرگزاری های حوزه خزر (آکسنا) حضور فعال و تعاملات بسیاری داریم. طی یکسال گذشته بیش از ۲۰ هیات خارجی از جمله مدیران ارشد خبرگزاری های مختلف از خبرگزاری ایرنا دیدن کرده اند.

در باره مسابقات و جشنواره های خبری و عکاسی هم اعتقاد داریم این کارها در زمینه الگوسازی، تشویق و شناسایی کارهای برجسته بسیار مهم و اثرگذار است. ما چنین مسابقاتی را در سطح ملی برگزار می کنیم اما برگزاری این مسابقات در سطح بین المللی هم می تواند جزء برنامه های ما باشد و در این زمینه با خبرگزاری راسیا سگودنیا می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

اسپوتنیک: نظر شما در باره ایجاد مدرسه مشترک بین المللی روزنامه نگاری به منظور برگزاری دوره های دانش‌افزایی بین آژانس های خبری ما چیست؟ 

هاشمی: در دیدار با مدیرعامل اسپوتنیک درباره توسعه همکاری های آموزشی مذاکراتی انجام دادیم و حتما این همکاری را خواهیم داشت. ایرنا با کشورهای همسایه نیز برای برگزاری دوره های آموزشی گفتگوهایی انجام داده و از آنجایی که من علاوه بر مدیریت ایرنا، در دانشگاه نیز تدریس می کنم، بسیار به حوزه آموزش علاقه مند هستم و فکر می کنم که این موضوع برای شکل گیری یک مکتب، سنت و رویکرد خاص خبری می تواند به ما کمک کند. ایرنا از این موضوع استقبال می کند و تنها باید پله پله پیش رفت و سپس به تاسیس مراکز آموزشی پرداخت.

اسپوتنیک: اینگونه همکاری ها تا چه حد می تواند دیدگاهها را نسبت به کشورهای ما در سطح جهانی تحت تاثیر قرار دهد؟

هاشمی: در فضای مجازی، تنوع و امکانات بسیاری برای فعالیت های خبری وجود دارد . با این حال، این پدیده حتی برای کشورهای غربی جدید است .از این رو، معتقدم تمرکز بر حوزه آموزش به تقویت فضای فعالیت رسانه ها و افزایش اعتبار آنها کمک می کند.  اگر ما بتوانیم در فضای رسانه ای فعال و تقویت شویم، هم مسائل و چالشهای ما کنترل می شود و هم اینکه روابط و تعامل بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعتا با گسترش همکاری های حرفه ای و تقویت آموزش می توان چالشهایی را که می تواند به منافع ملی ما در بخش های مختلف لطمه بزند همانند شایعات، فیک نیوز و تصویر سازی غلط کنترل کرد و اطلاع رسانی بهتری به افکار عمومی داشت.

معتقدم در چنین روندی است که توسعه و تقویت همکاری فرهنگی و آشنایی و شناخت بیشتر فرهنگی صورت می گیرد و به رفع برخی چالشها می انجامد.