«سیدضیاء هاشمی» عصر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: رسانه ها و روابط عمومی ها با وجود تفاوت های ظریف، نسبت نزدیکی با یکدیگر دارند.
وی با بیان اینکه رسانه و روابط عمومی ۲ نقش مکمل را ایفا می کنند که البته بر همدیگر منطبق نیستند، گفت: اگر قرار باشد رسانه و روابط عمومی جای یکدیگر را بگیرند، نمی توانند موفق باشند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رسانه حلقه اتصال بین مدیریت و جامعه است و باید بتواند پیام و صدای مدیریت را به جامعه منعکس و در عین حال متولی شناساندن و معرفی کردن واقعیت های جامعه به افکار عمومی، مدیران و نخبگان جامعه باشد.
هاشمی تاکید کرد که اصحاب رسانه اگر از مهارت، دانش و تخصص کافی برخوردار نباشند در کار خود دچار ضعف خواهند شد.
** روابط عمومی حلقه اتصال مدیریت با افکار عمومی است
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: نقش روابط عمومی اتصال مدیریت با افکار عمومی است و بخش مشترک با رسانه در جایی است که انطباق وجود دارد.
هاشمی توضیح داد: روابط عمومی زبان رسمی و گویای مدیریت است به طوری که توقع می رود به عنوان سخنگو، واقعیت های سازمان را منعکس کند و این درحالیست که رسانه ها به عنوان زبان غیررسمی، چشم مردم محسوب می شود.
محقق و مدرس دانشگاه گفت: اگر از رسانه ها توقع باشد روابط عمومی دستگاهها محسوب شود نمی توان از آن مرجعیت خبری را توقع داشت.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد: ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام و دولت، حلقه اتصال بین مردم و مسئولان است.
هاشمی با بیان اینکه ایرنا با سابقه ۸۵ ساله با سرمایه ملی در حال مدیریت شدن است، گفت: مردم باید احساس کنند از طریق رسانه دغدغه و مشکلاتشان منعکس و پیگیری می شود زیرا اگر نیاز مردم در این زمینه برآورده نشود، به دنبال زبان جدید می گردند.
وی تصریح کرد: اگر رسانه ها نتوانند در دنیای امروز مرجعیت خبری داشته باشند این مرجعیت خبری را دیگران خواهند گرفت و کسی منتظر نمی ماند.
** دنیای امروز عرصه رقابت رسانه ای است
مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: دنیای امروز عرصه رقابت رسانه ای است به طوری که در دهکده جهانی مهمترین مساله رسانه است.
وی افزود: پیش از اقتصاد، سیاست و صنعت، رسانه جهانی شده است و رسانه های جهانی هم اینک در سطوح محلی با یکدیگر رقابت دارند.
هاشمی تاکید کرد: امروز رسانه های جهانی برای کشور ما برنامه دارند و گروه هدف آنها ملت و مناطق مختلف است.
وی با بیان اینکه کار رسانه جلب مخاطب است و در این مسیر از مهارت ها و دانش تخصصی بهره می گیرد گفت: ادعای قرار داشتن در جنگ رسانه ای حرف دقیقی است به طوری که اتفاقی که امسال در حوزه اقتصادی و مسائل ارزی کشور رخ داد، بخشی ناشی از تحریم های خصمانه دشمن و بخش دیگر آن جنگ رسانه با القای آینده سیاه اقتصاد کشور، ناامنی و یاس و ناامیدی بود.
محقق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه برای مقابله با جنگ رسانه ای دشمنان، باید حمله متقابل و دفاع رسانه ای داشته باشیم، افزود: در عرصه این دفاع باید از ظرفیت «مهارت، دانش» و «مرجعیت خبری» استفاده کنیم.
** رسانه، عنصر مولد توسعه است
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانه، امروز عامل امنیت و از عناصر مولد توسعه محسوب می شود و دیگر یک پدیده تشریفاتی، تکمیلی و نیاز ثانوی نیست بلکه به عنوان بخشی از نیازهای اولیه زندگی محسوب می شود.
وی افزود: مصرف فرآورده های رسانه خلاق، منجر به هویت بخشی می شود به طوری که بین افرادی که یک رسانه را مورد استفاده قرار می دهند، هویتی شکل می گیرد.
** ۱۰ هزار رسانه در کشور مجوز دارند
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون رسانه ها توسعه یافته اند به طوریکه حدود ۱۰ هزار رسانه مجوزدار در کشور فعالیت می کند.
وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم چهار هزار رسانه مجوز داشتند که هم اینک با رشد ۲ و نیم برابری به ۱۰ هزار افزایش یافته است.
هاشمی ادامه داد: افزایش تعداد رسانه ها در کشور به حدی است که تنها در استان سیستان و بلوچستان ۱۱ خبرگزاری فعال به جز روزنامه ها و جراید فعالیت دارند در صورتی که در بسیاری از کشورها این تعداد خبرگزاری فعال نیست.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه رسانه در قدرت و اثرگذاری اجتماعی سهم مهمی دارد، افزود: پیوند بین روابط عمومی و رسانه می تواند مکمل و افزایش دهنده اعتماد اجتماعی باشد.
هاشمی با بیان اینکه جامعه ای می تواند ثروتمند، پیش رونده و متمدن باشد که سرمایه های خود را افزایش دهد افزود: کشور ما از نظر سرمایه طبیعی و اجتماعی جزو کشورهای غنی و سرآمد محسوب می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران از نظر تعداد دانشگاهها در دنیا رتبه نخست را دارد به طوریکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه دانشگاهی برای جمعیت ۸۵ میلیونی بی نظیر است.
وی یادآور شد: در کنار سرمایه های انسانی و طبیعی، نیازمند تقویت سرمایه اجتماعی هستیم، سرمایه ای که برگرفته از اعتماد، مشارکت و پیوند و تعاملات سازنده با آگاهی و اعتماد است تا هزینه های مدیریتی، اقتصادی و امنیتی را کاهش دهد.
** خبرگزاری جمهوری اسلامی آماده برگزاری دوره های آموزشی است
مدیر عامل ایرنا با توجه به درخواست روابط عمومی های استان سیستان و بلوچستان در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی گفت: با توجه به اینکه در عرصه اطلاع رسانی بیشترین مشکل در ضعف حرفه ای همکاران است نه سوء نیت؛ این رسانه با توجه به تفاهمنامه های منعقد شده، آماده برگزاری دوره های آموزشی برای اصحاب رسانه و روابط عمومی هاست.
** افزایش تعامل با رسانه های خارجی اولویت کاری ایرنا است
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه مرجع، اکنون اخبار را به هشت زبان در خروجی های خود برای مخاطبان منعکس می کند، گفت: بزودی این تعداد با افزوده شدن زبان چینی افزایش می یابد.
هاشمی بیان کرد: خبرگزاری رسمی نظام تعاملات خوبی با سایر رسانه های دنیا دارد به طوری که با انعکاس اخبار و رعایت سه اصل صحت، دقت و سرعت در اجلاس اخیر در روسیه مشاهده شد خیلی از کشورها حمایت خود را از ایران در مساله خارج شدن آمریکا از برجام اعلام کردند که اقدام ارزشمندی بود.
** سیستان و بلوچستان استان زیبایی ها و مهربانی هاست
این پژوهشگر با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور، زیبایی ها و مهربانی هایی دارد ، گفت: با این وجود تصویر درستی از آن در برخی اذهان نقش نبسته است که می توان آن را با پردازش رسانه ای مطلوب، به سمت و سوی حقیقت سوق داد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: با گذشتن از مقاطع زمانی بحرانی و سخت، اکنون چشم انداز و آینده مثبتی برای ایران و همچنین سیستان و بلوچستان متصور هستیم.
هاشمی با بیان اینکه تحریم های دشمنان فلج کننده نیست اما آزار دهنده است، خاطر نشان کرد: کشور ما از گردنه های سخت تر از این شرایط عبور کرده و هم اینک شاهد تحولات جدی در داخل کشور و همچنین منطقه هستیم.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برای بررسی اوضاع و گفت وگو با مسئولان سیستان و بلوچستان در زمینه راههای تقویت اطلاع رسانی از این منطقه، عصر سه شنبه چهارم دی ماه در راس یک هیات عازم زاهدان شد.
۷۳۱۶**۳۲۱۳/۱۷۷۲/۱۰۴۲
مدیرعامل ایرنا: اعتماد اجتماعی، محصول فعالیت حرفه ای رسانه و روابط عمومی است
۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر:
83869332
زاهدان - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: محصول کار رسانه و روابط عمومی، ارتباط، اعتماد و پیوند بین مدیریت و جامعه است که سرمایه روزافزونی را به دنبال دارد.
نظر شما