دکتر سید ضیاء هاشمی روز دوشنبه در دیدار با محمدجواد فدایی استاندار کرمان که در سازمان مرکزی ایرنا انجام شد، اظهار کرد: ظهور رسانههای جدید در دنیای امروز، کارکرد و عملکرد رسانههای سنتی و مرجع را در دنیا با چالش مواجه کرده است.
وی یادآور شد: رسانههای رسمی در زمان وقوع یک رویداد، صحت اخبار را از منابع مختلف رصد و پیگیری میکنند در حالی که رسانههای مجازی این الزام را ندارد.
او یکی از ظرفیتهای رسانهای در ایران را کمک به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور برشمرد و گفت: در همه جای دنیا رسانهها خبر و فرآوردههای خبری را به عنوان محصولی با ارزش عرضه میکنند و بنگاههای اقتصادی هم برای پیشبرد اهداف خود از ظرفیت رسانهها بهره میبرند؛ از این رو باید به فرآیند تولید اطلاعات و خبر به عنوان فرآوردهای نگاه کرد که در رشد اقتصادی تاثیر مهمی دارد.
هاشمی تاکید کرد: در ایران نیز رسانهها می توانند در عرصههای توسعه و مدیریت اقتصادی کشور سهیم باشند و برای نمونه در توسعه گردشگری، جذب سرمایهگذار و معرفی چهره واقعی ایران فعالیت کرده و در حوزه های اجتماعی نیز برای اصلاح الگوی مصرف به کمک مدیران اجرایی بیایند.
وی ادامه داد: با همین رویکرد ایرنا به ویژه در دوره کنونی کوشش کرده تا فعالیتهای خود را در عرصه های مختلف توسعه دهد؛ نخست این امکان را دارد که جاذبههای گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری کشورمان را به زبانهای خارجی در سایتهای برون مرزی خود معرفی کند و دیگر اینکه با فرآوردههای جدید خبری همچون فیلم و دادهنما آگاهی مخاطبان را افزایش دهد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی یادآور شد: یکی از مشکلات ایران در عرصه رسانه این است که با مخاطبان خود در خارج از کشور به طور مستقیم پیوند برقرار نکرده است و همواره رسانههای واسطی با زبان و نگرش خود ایفای نقش کردهاند به همین سبب ظرفیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران حتی برای افکار عمومی کشورهایی که روابط خوب سیاسی با ایران دارند، شناخته شده نیست.
هاشمی به عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی در پوشش اخبار سیل فروردین ۹۸ اشاره کرد و گفت: در آن زمان ایرنا با تولید کلیپهای چند دقیقهای و انتشار آن در فضای مجازی، کوشید دانش مخاطبان را برای آمادگی در برابر بلایای طبیعی افزایش دهد که اتفاقا مورد استقبال نیز قرار گرفت.
او از ایجاد صفحه «ایرنا زندگی» به عنوان گام دیگر ایرنا برای معرفی سبک زندگی ایرانی یاد کرد و افزود: این بخش به موضوعهایی مانند معرفی جاذبههای گردشگری استانها و مدیریت و اصلاح الگوی مصرف میپردازد که میتواند هم برای خانوادهها و هم برای مدیران اجرایی و همچنین برای جذب گردشگر داخلی و خارجی مفید باشد.
«محمدجواد فدایی» استاندار کرمان نیز در این نشست بر لزوم همکاری با ایرنا تاکید کرد و گفت: یکی از اولویتهای استان در حوزه رفع بیکاری، رونق گردشگری است زیرا ایجاد فرصتهای شغلی در این صنعت نیاز به سرمایهگذاری بلندمدت و کلان کمتری دارد؛ از این رو لازم است از ظرفیت رسانه برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره برد.
وی همچنین خواستار آن شد که رسانهها در زمینه معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری و توسعهای کرمان به عنوان استانی صنعتی و کشاورزی ورود کنند.
استاندار کرمان پس از این دیدار به اتاق خبر ایرنا رفت و در جریان تولید و انتشار فرآوردههای خبری قرار گرفت.
*رع*1710
استانها- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، یکی از کارکردهای رسانه را کمک به اقتصاد دانست و گفت: در شرایط کنونی رسانهها می توانند هم فرصتهای سرمایهگذاری در استانهای مختلف را به اطلاع مخاطبان برسانند و هم با معرفی جاذبههای گردشگری، در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشند.
نظر شما