به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «محمدرضا نوروزپور» در این نشست که در سالن کنفرانسهای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک هفته روابط عمومی به پیشکسوتان این حوزه اظهار داشت: همه کارگزاران صدیق و کوشا در حوزه روابطعمومی، علاوه بر این که برای ارتقای برند سازمان خود تلاش میکنند باید بدانند که روابط عمومی کشور عزیزمان ایران هم هستند و برای ارتقا برند ملی نیز فعال باشند.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به بحرانهای مختلفی که از بدو انقلاب اسلامی برای ایران پدید آمده است، گفت: کشورما از جنگ و تحریم اقتصادی گرفته تا انواع جنگهای روانی و ادراکی را تجربه کرده و در این بین بحرانهای طبیعی نیز بر مشکلات ساخت خارج سوار شده است و این همه، فعالیت در عرصه روابط عمومی را تبدیل به کاری سخت و پر مسئولیت کرده است.
نوروزپور با توجه به تجربه ۴۲ ساله کشور در عبور از بحرانهای مختلف گفت: نوع فعالیت روابط عمومیها در کشور ما فراتر از آموزشهای کلاسیکی است در دانشگاه یا در کتابها و جزوات یافت میشود و از این منظر ما توانسته ایم بسیاری از فنون روابط عمومی را در کشور بومی سازی کنیم.
وی با اشاره به بحران پاندمی کرونا در جهان گفت: در اواخرسال ۹۸ زمانی که ویروس کرونا در جهان آغاز شد شاهد بودیم که حتی کشورهایی که هیچ یک از مشکلات ما را نداشتند دچار آشفتگی، سراسیمگی و هرج و مرج شدند و در برخی از این کشورها مردم فروشگاهها را غارت کردند. حال آنکه در کشور ما برغم همه فشارهای سیاسی اقتصادی و جنگ روانی شدید علیه دولت و ملت هیچ یک از فروشگاههای کشور خالی از جنس نشد و حتی در شرایط تحمیلی توانستیم در تولید اقلام بهداشتی اولیه مربوطه خودکفا شویم.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: با این وجود به دلیل حجم وسیع جنگ روانی که متأسفانه برخی جریانهای سیاسی داخلی نیز با آن همراه بوده اند هیچ وقت ظرفیتها دستاوردها و توانمندیهای کشور آنگونه که باید و شاید به چشم مردم خودمان نیامده و ما از این منظر درعین سزاواری مبتلا به خودزنی و خودتخریبی بوده ایم.
نوروزپور رساندن یک جامعه به این مرحله را یکی از اهداف جنگ روانی و ادراکی معرفی کرده و گفت: اساساً کارکرد جنگ روانی علیه دولتها و ملتها به ناامیدی کشاندن جامعه، ترویج فرهنگ ترس و اضطراب بر جامعه و ایجاد سردرگمی و القا حس بی آیندگی است.
مدیرعامل ایرنا با اذعان به اینکه همه مشکلات ما ناشی از جنگ روانی، تحریم و فشارهای سیاسی نیست و در بخشهایی هم سو مدیریت، فساد ریشه دار و ناکارآمدی وجود دارد، گفت: برخی از تصمیم گیری های اشتباه مسئولین هم که منتج به وخیمتر شدن شرایط، ناکارآمدی و فساد میشود ناشی از فشارهای روانی است و از قضا یکی دیگر از اهداف جنگ روانی این است که مدیران و تصمیم گیران کشور دچار خطاهای راهبردی و فاحش شوند و این چرخه شیطانی دائماً در جریان باشد.
نوروزپور از پیش کسوتان و کارگزاران سخت کوش روابط عمومی درخواست کرد با درک شرایط جنگهای نوین از جمله کارکردها و اهداف مد نظر جنگ روانی و در تعامل بیشتر با رسانهها، به مقابله برخیزند و اجازه ندهند نا امیدی و سرخوردگی بر مردم ایران چیره شود و برند ملی ایران را چه در داخل و چه در خارج ارتقا دهند.
تقاضا در خصوص سواد رسانهای
در ابتدای این نشست عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی و مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز ضمن مرور عناوین روزهای هفته روابط عمومی گفت: روابطعمومی؛ ارتباط و تعامل با ذینفعان، روابطعمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی، روابطعمومی؛ استانداردهای جهانی و بهسازی الگوهای بومی، روابطعمومی؛ پشتیبان رونق تولید و روابطعمومی؛ سواد رسانهای، لازمه ارتباط مؤثر مجازی از جمله اسامی است که برای روزهای هفته روابط عمومی تعیین شده است.
امیرعباس تقیپور ارتباط و تعامل حرفهای بین رسانهها و روابط عمومیها را ضروری خواند و تاکید کرد: این ارتباط میتواند منجر به کاهش اصطکاک بین این دو نهاد مؤثر بشود. آنها بدون حل کردن مسائل حرفهای بین خودشان و کاهش آن دچار خطا خواهند شد.
وی افزود: هر دو نهاد باید از مخاطبان خودشان در خصوص سواد رسانهای تقاضا داشته باشند. کوچکترین مطلب نادرستی که از رسانههای غیر رسمی منتشر میشود میتواند در ذهنها تأثیر منفی بگذارد.
روابط عمومی؛ طلایهدار آزادی بیان
رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی، رسانهها را حامیان خوبی برای روابط عمومی خواند و گفت: آنها میتوانند به سازمانها کمک بزرگی بکنند و با مشورتهایشان اثرگذار باشند. روابط عمومی اگر توقع نابجا از رسانه نداشته باشد، رسانه بسیار مایل است که اخبار این نهاد را منتشر کند. ولی بعضاً روابط عمومی انتظار دارد رسانه خبر غذا خوردن مدیرعامل را هم منتشر کند.
سید غلامرضا کاظمی دینان، با اشاره به دغدغههای اهالی روابط عمومی توضیح داد: جایی که روابط عمومی نباشد، مشکلات بسیار زیاد میشود و فاصلهای بین مدیریت سازمان و مخاطبان شامل کارکنان و مراجعه کنندگان باقی میماند. یک روابط عمومی میتواند در تحقق اهداف یک سازمان بسیار اثرگذار و همچنین طلایهدار آزادی بیان باشند.
وی با اشاره به تاریخچه تشکیل اولین روابط عمومی در شرکت نفت در سال ۱۳۴۲ افزود: پس از انقلاب در سال ۱۳۶۳ سران سه قوه به این نتیجه رسیدند که سازمانها باید روابط عمومی داشته باشند.
ایرنا؛ خبرگزاری مادر و جریان اصلی
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز خبرگزاری ایرنا را یک خبرگزاری مادر و جریان اصلی خواند که در اولویت ارتباطهای رسانهای است.
سیدشهاب سید محسنی با بیان این که روابط عمومی و رسانه دو همسایه دیوار به دیوار هستند گفت: فلسفه شکل گیری روابط عمومی در دنیا بر اساس پاسخگویی به رسانهها بوده و این ارتباط در روابط عمومی نقش محوری دارد. بنابراین لازم است که روابط عمومیها دست همکاری را به سمت رسانهها دراز کنند چرا که همکاری این دو با هم زنجیره اطلاع رسانی را کامل میکند.
وی کمبود نیروهای متخصص را از جمله چالشهای هر دو نهاد خواند و افزود: ما معتقدیم روابط عمومی نباید نقش بوق را ایفا کند و بیشتر باید گوش باشد.
پوست اندازی روابط عمومیها
دبیر روابط عمومی بانکهای خصوصی نیز با اشاره به توسعه فناوریهای ارتباطاتی گفت: روابط عمومیها باید در دوران جدید پوست اندازی کنند. خبرگزاریها نیز نیاز به بازتعریف دارند و باید از ساختار قدیمی جدا شوند.
محمد حسین استاد، با بیان این که در خبرگزاری رویترز انتشار رپرتاژ آگهی کار ناپسندی نیست اظهار داشت: آنها چندین ماه درباره موضوع لاستیک خوب در هوای بارانی تولید محتوا میکردند و سازمان بازرگانی کشور انگلستان هم از این اقدام حمایت میکرد.
آسیب نظام بانکی از ناحیه «اخبار جعلی»
مدیر آموزش و توسعه دانش یکی از بانکهای کشور در ادامه جلسه، نهاد روابط عمومی را نیازمند رسانهها دانست و گفت: در مقابل رسانه یک مجموعه مستقل است. حفظ این استقلال سخت است و مسؤولیت رسانه را سنگین میکند. خبرنگاران نمایندگان افکار عمومی هستند و در اتاق روابطعمومیها باید به روی آنها باز باشد.
مریم وحیدنیا با بیان این که نظام بانکی خیلی از ناحیه «اخبار جعلی» آسیب دیده توضیح داد: خبرگزاریها در راستای شفاف سازی مسؤولیت سنگینی دارند و همچنین باید خودشان را از اخبار دروغین دور نگه دارند.
به گزارش ایرنا، ایمان قربانی مشاور فرماندار و رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران، مریم وحیدنیا مدیر آموزش و توسعه دانش بانک پارسیان و خسرو رفیعی، عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران از دیگر حاضران این جلسه بودند.
نظر شما