۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1601
کد خبر: 85157642
T T
۰ نفر
 ایرنا جزء حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های استان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل: گفت: ایرنا جزء حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های استان اردبیل است و نقش بزرگی در عرصه اطلاع رسانی و مطبوعات استان و فراتر از آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیر رجبی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل اظهار کرد: خبرگزاری ایرنا به عنوان بازوی اطلاع رسانی دولت، هم در حوزه اطلاع رسانی و خبر رسالت دارد و هم در ارتقای سواد رسانه ای دستگاه‌های اجرایی و روابط عمومی‌ها وظیفه دارد و باید برنامه ریزی شود و با دعوت از استادان و نیروهای باسابقه خود، آموزش‌های لازم را در سطح استان ارائه کند.

فرایند اطلاع رسانی در استان باید متحول شود

رجبی در ادامه با تاکید بر لزوم تحول در اطلاع رسانی اظهار کرد: امروز خبرنگاری کنشگرانه باید مدنظر باشد زیرا برای یک خبرنگار حرفه ای فقط کار خبری و انعکاس وقایع، کافی نیست بلکه باید تحلیل ارائه کند و از خبرنگاران ایرنا گزارش‌های تحقیقی و کنشگرانه مورد انتظار است.

خانه مطبوعات به امید تحول بازگشایی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: خانه مطبوعات استان از نو بازگشایی می‌شود و تلاش بر این است که خانه مطبوعات محل آمد و شد خبرنگاران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجارب و ارتقای توانمندی اصحاب رسانه استان و ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها و خبرنگاران باشد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره مطبوعات نیز امسال نباید به داوری و اهدا جایزه منتهی شود، بلکه باید به یک رویداد تحول آفرین تبدیل گردد.

رجبی ادامه داد: خانه مطبوعات استان اردبیل باید دارای کارگاه و دورهمی اصحاب رسانه باشد و استادانی از تهران و استان برای برنامه‌های آموزشی آن دعوت کنیم و در پایان این رویداد نیز به معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده اقدام شود.

وی مشکلات خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را مشکلات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست و گفت: نسبت به حوزه کاری همه همکاران تعصب داریم و همه را در قالب یک مجموعه می‌بینیم و برای حل مشکلات موجود، باید همکاری‌ها افزایش یابد و مطالبه‌گری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شود تا با کمک و همراهی همدیگر، مطالبات را از سایر دستگاه‌ها مطرح و پیگیری کنیم.

به گفته رجبی وقتی افراد حرفه ای خود را کنار می‌کشند، عده ای میدان‌دار می‌شوند که صلاحیت‌های حرفه ای لازم را ندارند و از این رو برای ارتقا سواد رسانه ای استان، نیروهای باتجربه و متخصص باید میدان‌داری کنند و از ایرنا این انتظار می رود و در دوره جدید فعالیت خانه مطبوعات باید اهل فن حضور مستمر داشته باشند و برای برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری کنند.

وی تصریح کرد: دیدار با بازنشستگان رسانه‌ها، برگزاری برنامه‌های ویژه روز خبرنگار و استقرار هیئت مدیره قوی در خانه مطبوعات استان در دستور کار است و خبرنگاران نیز از دادن طرح و ایده به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دریغ نکنند تا با همکاری همدیگر، سپهر رسانه ای استان توسعه یابد و هدف‌های متعالی محقق شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: آفت و عیب بزرگی که در عرصه اطلاع‌رسانی استان مشهود است، ضعف در تبیین و انعکاس خدمات و کارهای انجام شده است و اغلب خدمات مهم دستگاه‌های اجرایی استان، در بی‌خبری مغفول می‌ماند.

رجبی اضافه کرد: دستگاه‌های اداری به طور عمده به انتشار کلیشه ای خبرها در سایت‌های دستگاه‌های خود اکتفا می‌کنند و توجه نمی‌کنند که مطالب آنها تا چه میزان به سمع و نظر مخاطب می‌رسد و در واقع از ظرفیت‌های اطلاع رسانی و فضای مجازی استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برعکس این رویه، دشمن نهایت استفاده را از ظرفیت فضای مجازی به عمل می‌آورد و جالب اینکه فضای مجازی و رسانه، ظرفیتی کم خرج و پرتاثیر است و در اعتراضات سال گذشته نیز دیدیم که دشمن با استفاده از این ظرفیت به صورت شبانه روزی به بمباران افکار عمومی مشغول بود.

رجبی گفت: نگاه حرفه ای به حوزه اطلاع رسانی بخصوص در میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی نیاز روز است و فردی که مدیر می‌شود و زحمت مدیریت یک دستگاه اداری را بر عهده می‌گیرد باید با فنون و راز و رمزهای اطلاع رسانی روز آگاه باشد وگرنه اگر نتواند کارهای خود را تبیین کند، نتیجه ای نخواهد گرفت.

 ایرنا جزء حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های استان است

خبرنگاران به درخشش در بخش‌های تیتر و گزارش جشنواره مطبوعات قانع نباشند

رئوف موسوی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این دیدار، بهترین ظرفیت ایرنای اردبیل را نیروهای کاربلد و مجرب دانست و گفت: محیط و فضای کار این رسانه، بسیار صمیمی و انگیزه بخش است و بعد از ایجاد فضای لازم در خانه مطبوعات، بازنشستگان ایرنا و سایر رسانه‌ها نیز برای ارایه تجارب به دیگران در آن حضور خواهند یافت.

وی به مقام آوری خبرنگاران استان در جشنواره‌های مطبوعات اشاره کرد و گفت: خبرنگاران ما اغلب در تیتر و گزارش صاحب رتبه هستند و به نظر می‌رسد در سایر بخش‌ها دچار ضعف هستیم و باید اصحاب قلم و رسانه، توانمندی‌های خود را در سایر بخش‌های این قبیل جشنواره‌ها نشان دهند.

مطالبه گری، از خانه مطبوعات کلید بخورد

توحید بلورساز معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل نیز نیروهای باتجربه و بازنشسته ایرنا را ظرفیتی مهم برای اصحاب رسانه این استان توصیف کرد و افزود: باید از تجارب آنان علاوه بر داوری در جشنواره‌های مطبوعاتی و فرهنگی، در آموزش به نسل‌های جدید نیز استفاده شود و با فراخوان مدیران و خبرنگاران به خانه مطبوعات، مطالبه گری را رواج دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی در این دیدار از بخش‌های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل بازدید کردند.