۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 1601
کد خبر: 85452729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشریح محورهای دعای هشتم صحیفه سجادیه(۲)/ پرهیز از خیانت و گمان بد به دیگران

دعای هشتم صحیفه سجادیه سرشار از گفته ها و ناگفته های اخلاقی است و اشاره به ۴۴ گناهی دارد که هر یک علتی برای هلاکت و نابودی انسان است، گناهانی که حضرت سجاد(ع) برای تک تک آن ها به خداوند پناه می برد.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و دکترای علوم سیاسی روزهای دوشنبه در سلسله گفتارهای مذهبی - فرهنگی فرازهایی از صحیفه سجادیه را بیان می کند و  در ادامه جلسه هفته گذشته به دعای هشتم صحیفه سجادیه و اینکه انسان برای تعالی باید از گناهانی از جلمه حرص در ثروت و جایگاه، ترس از فتنه فرزند و سوء ولایت پرهیز کند؛ اشاره کرد. 

آنچه در ذیل می آید ادامه فرازهای دعای هشتم صحیفه سجادیه است:

پرهیز از خیانت به دیگران 

در دعای هشتم صحیفه سجادیه به پرهیز از خیانت و فریب دیگران حتی در ذهن و قلب انسان، اشاره شده است. آنجایی که گفته می شود وَ نَعُوذُ بِک أَنْ نَنْطَوِی عَلَی غِشِّ أَحَدٍ، وَ أَنْ نُعْجِبَ بِأَعْمَالِنَا؛ پناه می‌بریم به تو از اینکه نیت داشته باشیم به کسی خیانت ورزیم و در کردارمان خودپسندی نماییم.  

حضرت در این دعا به خداوند پناه می برد از اینکه در ذهنش نسبت به کسی قصد فریب داشته باشد، فریب فقط شامل معاملات نیست؛  اینکه کسی از شما مشورتی بخواهد و در مشورت شفقت و صداقت نداشته باشید، عین فریبکاری است.

در آرزوهایتان دچار تعدد نشوید

در بخش دیگری از دعای هشتم صحیفه سجادیه آمده است، وَ نَمُدَّ فِی آمَالِنَا به تو پناه می برم از اینکه آرزوهای خود را دور و دراز سازیم و دچار تعدد در آرزو شویم، وقتی خداوند آرزویی را اجابت می کند باز راضی و شاکر نیستیم و به جای شکر گزاری، آرزو و درخواست دیگری از پروردگار داریم. 

تشریح محورهای دعای هشتم صحیفه سجادیه(۲)/ پرهیز از خیانت و گمان بد به دیگران

مراقب چیزهایی که در دل می پرورانید، باشید با زیاد دانستن کار و عملشان

در جایی دیگری از دعای هشتم هشدار داده می شود که مراقب گمان هایی که نسبت به همکار، خواهر و برادران خود در دل می پروانید، باشید؛ وَ نَعُوذُ بِک مِنْ سُوءِ السَّرِیرَةِ، به تو پناه می‌بریم از زشتی باطن. تا زمانی که نگاه شما به خواهر یا برادران دینی تان تبدیل به پرخاش و حسادت نشود، اشکالی ندارد اما باید از سوء سریره به خدا پناه برد از اینکه آن چه در دل ها نهان است، خداوند زمینه آشکار سازی آن را فراهم کند.

پرهیز از ناچیز شمردن گناهان

ناچیز شمردن گناهان از دیگر مواردی است که در دعای هشتم صحیفه سجادیه به آن اشاره شده است، وَ احْتِقَارِ الصَّغِیرَةِ، به خدا پناه می برم از اینکه صغیره ای مرتکب شده باشیم و آن را کوچک بشماریم.

پناه بردن به خدا از چیرگی شیطان و یک حدیث قدسی

در جایی دیگری از دعای هشتم، حضرت می گوید، وَ أَنْ یسْتَحْوِذَ عَلَینَا الشَّیطَانُ، به تو پناه می برم از چیرگی شیطان در وجودمان اینکه شیطان به من احاطه کند و تصور کنم بنده رستگار خداوند هستم و نیازی به رستگاری ندارم در حالی که برخی افراد به ملکوت نزدیک تر هستند اما کسی آن ها را نمی شناسد.

در حدیثی قدسی از حضرت رسول(ص) نقل می شود که حضرت موسی در جایی نشسته بود که شیطان با یک کلاه رنگی نزد وی آمد و سلام کرد؛ موسی گفت: چگونه بر بندگان خاص خدا چیره می شوی؟ شیطان گفت: با زیاد کردن کار و عملشان. مثل اینکه به فردی بابت گناهی که کرده تذکر می دهیم و در جواب می گوید، من که گناهی نکردم؛ خدا ما را به بهشت نبرد چه کسی را می خواهد ببرد؟

سختی روزگار

أَوْ ینْکبَنَا الزَّمَانُ؛ به تو پناه می برم از اینکه روزگار ما را به سختی دراندازد. حضرت در این بخش از دعای هشتم؛ از روزگار می گوید از اینکه روزگار ما را سرنگون کند.

از یک طرف که گفته می شود، روزگار نحس است از سوی دیگر گفته می شود خدایا با تو پناه می برم از اینکه روزگار بر ما سخت بگیرد؛ کنار هم قرارگرفتن این دو، تعارض نیست. اگر اراده مطلق برای زمان قائل شوید، اشتباه است زمان صاحب اراده است اما اراده مطلق ندارد همانطور که در یک دوره زمانی فقر بیشتر می شود بارش کم می شود که این می شود سختی روزگار اما خودمان هم اختیار داریم. از سوی دیگر ائمه معصومین با جبر گرایی مبارزه و اراده بشر را برجسته می کردند و این جدی ترین مساله ای بود که وجود داشت.

پرهیز از جور و ستم بر زیردستان

در ادامه حضرت می فرماید به تو پناه می برم از سلطان، پادشاه، مدیر و مسئول که به ما ستم و ظلم کند، أَوْ یتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ.  همواره به حاکم، پادشاه، مئسول، وزیر و مدیر به رعایت حق دستور داده شده و از سوی دیگر به ما دستور داده شده که دعا کنیم حاکم، پادشاه، وزیر و مسئول حق ما را رعایت کند.

سلسله جلسات مذهبی- فرهنگی ایرنا از آذرماه سال گذشته در روزهای دوشنبه با حضور «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و روزهای سه شنبه با حضور «حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قبادی» جامعه شناس و کارشناس حوزه دینی بعد از نماز جماعت در نمازخانه سازمان برگزار می شود.