همکاری تهران و مسکو در وبینار ایرنا و اسپوتنیک روسیه بررسی شد

زمینه‌ همکاری تهران و مسکو در حوزه‌های انرژی، توسعه راهگذرها، کشاورزی، فرهنگی و دانشگاهی با حضور کارشناسان در وبینار مشترک خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی ایرنا،  دکتر «موسی عبداللهی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این وبینار به روابط خوب ایران روسیه در سطوح سیاسی، امنیتی و دانشگاهی اشاره کرد.

وی ضمن انتقاد از روابط اجتماعی ۲ کشور و تاثیر گسترش زبان ایران در روسیه و بالعکس، نقش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه که اخبار و گزارش‌هایشان را به زبان‌های روسی و فارسی منتشر می‌کنند را ارزشمند و حیاتی دانست.

این کارشناس مسائل روسیه استفاده از ارزهای ملی را روشی کارآمد برای گسترش روابط بازرگانی دو کشور  عنوان کرد و محصولات کشاورزی ایران و روسیه  را مکمل هم دانست.

 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: دانشگاه‌های ایران به دانشگاه‌های روسیه به عنوان شریکان راهبردی خود نگاه می‌کند و از آن جایی که ایران در رشته‌های علوم پزشکی، بسیار پیشرفته است و روسیه نیز در رشته‌های فیزیک، شیمی و ریاضی جایگاهی مهمی دارد، شناخت این نقاط قوت، می‌تواند به تقویت همکاری‌های دانشگاهی کمک کند.

مدیر بخش خاورمیانه و خاور نزدیک در خبرگزاری اسپوتنیک نیز همکاری ایران و روسیه در بحث انرژی را در بهبود بازار و تعدیل قیمت نفت و گاز موثر دانست.

 «ایوان زاخاروف» همچنین به همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و روسیه برای مقابله با تهدیدهای مشترک مانند تهدیدهای تروریستی یا تجاوز خارجی اشاره کرد.

زاخاروف، علم و فناوری، اقتصاد و بازرگانی و حفاظت از محیط زیست را از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و روسیه دانست.

«اطهر اینانلو» سردبیر گروه اخبار اروپا و آمریکا ایرنا نیز در سخنانی گسترش روابط با روسیه را در دولت جدید از اولویت های سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد.

سردبیر گروه اخبار اروپا و آمریکا ایرنا، همکاری‌های فناورانه در حفاری دریایی، حفاری افقی، ذخیره‌سازی نفت سنگین، ایمنی صنعتی را از زمینه‌های مهم همکاری میان تهران و مسکو در حوزه انرژی عنوان کرد.

اینالو با اشاره به چالش‌های مالی، بانکی و  موانع گمرکی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و افزایش رفت‌وآمدهای کارشناسی را در رفع این چالش ها موثر دانست.

مشروح وبینار " زمینه‌های همکاری تهران و مسکو در سال‌های پیش رو" را اینجا بخوانید.

 این وبینار به زبان روسی و انگلیسی نیز ترجمه شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.