گروه پژوهش ایرنا فرجام جنگ رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت را تحلیل و بررسی کرد

گروه پژوهش ایرنا چرایی آتش جنگ میان رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت و فرجام آن را با حضور کارشناسان بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، «جواد حقگو» و «غلامعلی سلیمانی» اعضای هیات علمی دانشگاه تهران و «جعفر عظیم‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه با حضور در میزگرد ایرنا  رویارویی یک سال گذشته میان اسرائیل و جبهه مقاومت را رویدادی اجتناب‌ناپذیر دانستند که باید در دل آن منافع و اهداف بازیگران مختلف را جست‌وجو کرد.

به گفته کارشناسان، طوفان‌الاقصی پدیده اجتناب‌ناپذیری بود که باید اتفاق می‌افتاد چرا که بازیگران اصلی تحولات منطقه هر یک می‌کوشند از ظرفیت گروه‌های ضدسیستمی استفاده کنند تا به هر طریقی بتوانند نظم سیاسی موجود در منطقه و شبکه منطقه‌ای را به نفع خودشان استمرار ببخشند.

گروه پژوهش ایرنا فرجام جنگ رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت را بررسی کرد

در این میزگرد به نقش بازیگران اصلی در این جنگ اشاره شد اینکه مهم‌ترین این بازیگران ایالات متحده‌، روسیه و چین هستند که البته نمی‌توان از بازیگران دیگری که در رویدادهای منطقه دخیل هستند مانند فرانسه و انگلستان نیز  غافل شد.

به گفته کارشناسان در وضعیت کنونی، این بازیگران در نوع مواجهه با رویدادی کنونی منطقه از یک ضرب‌آهنگ مشخص و مشترک برخوردار نیستند و اگر کسی بخواهد در باب پیامد و روند تحولات این روزهای منطقه صحبت کند، باید ببیند هر کدام از این بازیگران بزرگ از افزایش یا کاهش تنش یا حالت بلاتکلیفی و وضعیت معلقی که برخی دنبال آن هستند، چه منافعی عایدشان می‌شود.

گروه پژوهش ایرنا فرجام جنگ رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت را بررسی کرد

کارشناسان به مهم‌ترین تاثیر عملیات طوفان‌الاقصی اشاره کردند، مهم ترین تاثیر آن به حاشیه راندن رویکردهایی بود که در تقابل با مشی ایران در خصوص تقویت روندهای همگرایانه در منطقه برای حل مساله فلسطین قرار می‌گرفت.

مشروح نخست این میزگرد با عنوان «برخورد استراتژی‌ها در خاورمیانه؛ جنگ فراگیر می‌شود؟» در تارنمای گروه پژوهش ایرنا منتشر شده است.

در بخش دوم و پایانی این نشست که با عنوان "راه رسیدن به بازدارندگی جدید برابر اسرائیل" منتشر شد، زمینه‌های تحولاتی که این روزها شاهد آن هستیم مورد واکاوی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان امروز به تعبیر رئالیست‌ها در جهانی زندگی می‌کنیم که همواره احتمال وقوع جنگ در آن وجود دارد اما با وجود همه شعارها و فعالیت نهادهای بین‌المللی که برای جلوگیری از وقوع جنگ ایجاد شده، تمامی کنشگران، استراتژی بقا و منافع ملی را در اولویت و در دستور کار سیاست خودشان دارند.

بحث اتحاد استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا چه با قدرت‌های منطقه چه با سایر قدرت‌ها از دیگر مباحث مطرح شده در این میرگرد بود که کارشناسان این مساله را امری محال دانستند زیرا نمی‌توانیم بحث اتحاد استراتژیک را با سایر بازیگران مطرح کنیم چون اعتماد و منافع مشترکی وجود ندارد.

در مجموع باید گفت در نظریه جنگ‌های نامتقارن اصل بر این است که ارتش کلاسیک اگر پیروز نشود، شکست خورده و ارتش نامتقارن اگر شکست نخورد، پیروز شده است. رژیم صهیونیستی هم بعد از یک سال هنوز نتوانسته به اهداف اولیه که خودش تعیین کرده برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.