جابری‌انصاری: مرزها گنجینه اقتصادی ایران/صدای استان‌ها باید شنیده شود

حسین جابری‌انصاری، مدیرعامل ایرنا گفت که ایجاد ارتباط دوسویه بین حاکمیت و جامعه سیاست راهبردی است، یعنی صدا و مسائل مردم را به مسئولان و برنامه‌ها و پاسخ‌ها را نیز به مردم منتقل کند.

به گزارش روابط عمومی ایرنا،  حسین جابری‌انصاری، روز چهارشنبه در دیدار با رییس اتاق بازرگانی استان ایلام، با اشاره به مأموریت جدید ایرنا در دوره مدیریت کنونی، اظهار کرد: هدف و سیاست ایرنا این است که درهای خود را به روی مردم و نهادهای مدنی بگشاید و خود را تنها خبرگزاری تهران یا دولت نداند؛ بلکه به عنوان حلقه واسط میان مردم و حاکمیت، مشکلات و ظرفیت‌های استان‌ها را به گوش دولت و مسئولان ارشد کشور برساند.

وی با اشاره به جایگاه نهادهای مدنی همچون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن افزود: این نهادها ریشه اجتماعی و تاریخی دارند و از دل جامعه برآمده‌اند، همکاری جدی و همه‌جانبه با این مجموعه‌ها از اولویت‌های ایرنا در دوره جدید است.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: ایلام چهاردهمین استان است که در هشت ماه گذشته به آن سفر دارم و طی این مدت با مدیران، همکاران و دفاتر ایرنا در اقصی نقاط کشور دیدار کرده‌ام و به همین دلیل تصویر دقیقی از وضعیت استان‌ها و چالش‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف پیدا کرده‌ام.

جابری‌انصاری با انتقاد از تمرکز مسائل کشور در تهران، تأکید کرد: یکی از آفات حکمرانی، تهران‌زدگی مطلق است، ایران فقط تهران نیست؛ ظرفیت‌های گسترده‌ای در سراسر کشور وجود دارد و باید همه ایران دیده شود.

وی بیان کرد: آسیب دوم، سیاست‌زدگی بیش از حد است که باعث شده بیشتر مسائل مهم به دعواهای سیاسی تقلیل پیدا کند، در حالی که مردم خواستار زندگی بهتر و استفاده از امکانات کشور هستند.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: بر این اساس، دو سیاست کلیدی در ایرنا تدوین و ابلاغ شده، اول اینکه باید ایران را فراتر از تهران ببینیم و مسئله دوم نگاهی جامع به گستره موضوعات کشور است، یعنی توجه صرف به سیاست کافی نیست.

جابری انصاری بیان کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در حوزه ظرفیت‌ها، هم آسیب‌ها و چالش‌ها باید بازتاب‌دهنده واقعی وضعیت استان‌ها باشد.

مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: امروز در سراسر کشور ۳۱ مرکز و ۶۰ دفتر شهرستانی داریم و تلاش می‌کنیم در سفرها و بازدیدها، خلأهای احتمالی را شناسایی و برطرف کنیم تا پوشش خبری حداکثری حاصل شود.

جابری‌انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های استان‌های مرزی پرداخت و خاطرنشان کرد: مرزها می‌توانند نفس‌کش کشور در حوزه اقتصاد باشند. اگر گشایش سیاست خارجی رخ دهد و زنجیره تصمیم‌گیری و اجرا کامل‌تر شود، بی‌شک روند تحول در اقتصاد و رفاه مردم شتاب می‌گیرد.

جابری‌انصاری: مرزها گنجینه اقتصادی ایران/صدای استان‌ها باید شنیده شود

وی تصریح کرد: ارتباط مستقیم با مردم و انعکاس واقعی شرایط استان‌ها چه در سطح عمومی و چه ویژه، از سیاست‌های ماست. در موارد خاص که موضوعات حساس ضرورت داشته باشد، بولتن‌های ویژه تهیه و مستقیم برای مقامات و مسئولان ارسال می‌شود.

جابری‌انصاری با تأکید بر عزم جدی دولت برای تحول گفت: «همه اجزای کشور آمادگی کار و خدمت را دارند، اما زنجیره تحول باید به هم متصل شود تا ظرفیت‌ها بالفعل گردد. وظیفه رسانه ملی انعکاس این نیاز و ظرفیت‌ها در سطح ملی است.

هنر رسانه تنها انتشار خبر دیدارها نیست؛ ایرنا باید ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور را بازنمایی کند

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش بی‌بدیل رسانه در بازنمایی واقعی ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور، تصریح کرد: مأموریت ایرنا تنها اطلاع‌رسانی از ملاقات‌ها و جلسات نیست، بلکه باید با تولید محتوای تحلیلی، میدانی و برنامه‌سازی نوین، مسائل واقعی مردم و استان‌ها را به سطح ملی منتقل کند.

جابری‌انصاری در دیدار با همکاران و فعالان رسانه‌ای استان ایلام با انتقاد از رویکرد محدود برخی رسانه‌ها گفت: کار رسانه تنها این نیست که اخبار ملاقات‌ها و رفت‌وآمدها را منعکس کند، اگر کار رسانه فقط به این محدود شود، آن رسانه رسالت خود را ایفا نکرده و نقش تبلیغاتی و بوقی پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: باید فراتر از این رفت و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور را هم‌زمان به شکل واقعی و حرفه‌ای هم در سطح عمومی با تهیه فیلم، مصاحبه، مناظره و گزارش‌های میدانی و هم با حضور در مناطق و تبیین تفاوت‌ها و اقدامات واقعی بازتاب داد.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به راه‌اندازی دو شبکه تلویزیونی اینترنتی این خبرگزاری توضیح داد: دو شبکه تلویزیونی در ایرنا راه‌اندازی شده است، شبکه یک ملی است و برنامه‌های ملی و تولیدی تهران را پخش می‌کند و شبکه دو ویژه استان‌هاست و تولیدات، گزارش‌ها، گفت‌وگوها و برنامه‌های مختلف را که همکاران ما در استان‌ها آماده می‌کنند پوشش می‌دهد.

وی بیان کرد که با ۳۱ مرکز استانی که داریم اگر این ظرفیت به‌درستی فعال شود شبکه دوم می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته محتوای جدید و جذاب تولید کند که در این زمینه در ابتدای راه با برنامه‌هایی آزمایشی شروع کردیم و امروز زمان پخش به ۲۷۰۰ دقیقه در هفته رسیده است.

جابری‌انصاری: مرزها گنجینه اقتصادی ایران/صدای استان‌ها باید شنیده شود

جابری‌انصاری با اشاره به برنامه‌های ایرنا در حوزه غیرمکتوب و تصویری گفت که همه ظرفیت‌های خبرگزاری باید در خدمت این برنامه‌ها قرار گیرد و همه برای نمایاندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان خود و هم اطلاع‌رسانی صحیح از چالش‌ها، تلاش کنند که حتی مسئولان و تصمیم‌گیران ملی به‌درستی در جریان شرایط قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: مدیران و سیاستمداران تهرانی با سفرهای کوتاه یک روزه نمی‌توانند به طور کامل با شرایط استان‌ها آشنا شوند؛ اما اگر رسانه گزارش، فیلم و مستند مستمر تولید کند، شناخت تصمیم‌گیران بالاتر خواهد رفت.

مدیرعامل ایرنا تأکید کرد: هم ظرفیت‌ها و هم چالش‌ها باید با قدرت رسانه منعکس شود، سیاست خبرگزاری جمهوری اسلامی همین است و همه ظرفیت، پشتوانه شرکتهای خصوصی است که این رویکرد را با قاطعیت در ایرنا دنبال می‌شود و اتاق بازرگانی و بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

وی همچنین بیان کرد: آمادگی کامل داریم تا با انتقال صحیح و حرفه‌ای اخبار، گزارش‌ها و واقعیت‌ها، حلقه ارتباط میان مردم و مسئولان، تقویت و روند تحول تسریع شود.

جابری‌انصاری با اشاره به آسیب‌ها و کاستی‌های حوزه رسانه گفت: واقعیت این است که در حوزه رسانه عقب‌ماندگی و قصور داریم و هدف ما جبران این عقب‌ماندگی‌هاست البته همه باید کمک کنیم تا رسانه‌ها بتوانند نقش اصلی‌شان را ایفا کنند.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار ایلام و خبرنگاران شاغل، بازنشسته و پیشکسوتان ایرنا و نشست با رییس اتاق بازرگانی، شهردار ایلام و اصحاب رسانه از جمله برنامه‌های سفر دو روزه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به این استان است.

اخبار نمایندگی ایرنا در استان ایلام را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.