جاذبه شرکت در نمایشگاه مشترک عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و متروی تهران که قرار است اواخر فروردین سال آینده برگزار شود، موجب شده است تاکنون ۱۶۰ عکاس حرفه ای و آماتور به منظور تولید بهترین عکسها و کسب جوایز برتر، خود را به ایستگاهها و خطوط مترو برسانند.

معاون اداره کل اخبار چند رسانه ای ایرنا امروز چهارشنبه در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی این سازمان گفت: نخستین جشنواره مشترک عکس مترو با داوری ایرنا با هدف ایجاد کمپین مطالبات مردمی، بستری برای جلب مشارکت های عمومی، توسعه مترو تهران و ترویج فرهنگ حمل و نقل پاک و ایمن در روزهای ۲۸ و ۲۹  فروردین ماه ۱۳۹۸ برگزار می شود و تاکنون ۱۶۰ عکاس حرفه ای و آماتور در قالب چهار گروه ۴۰ نفره به منظور  شرکت در این جشنواره از خطوط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بازدید کرده اند.

«محمدرضا علی مددی» حمایت از تولید داخلی، شناسایی ظرفیت شرکت های داخلی، انعکاس زحمات فعالان این عرصه و معرفی تلاش های انجام گرفته به دست جوانان ایرانی در ساخت و توسعه مترو تهران را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

علی مددی با اشاره به استقبال تعداد زیادی از عکاسان حرفه ای و آماتور برای شرکت در این جشنواره گفت: این افراد به منظور تهیه عکس از عملیات حفاری مکانیزه و دستی، نصب تجهیزات در مترو و عملیات ساخت ایستگاه ها و تونل ها  وریل گذاری در مترو تهران از خطوط آن بازدید کرده و گوشه ای از این فعالیت ها را به تصویر کشیدند.

وی افزود: فراخوان جشنواره بهمن ماه  از طریق فضای مجازی و نصب پوستر در ایستگاه های مترو منتشر شد و گستره این مسابقه جامعه عکاسان و علاقه مندان به عکاسی در استان تهران هستند.

به گفته علی مددی، عکاسان علاقه مند آثار خود را که در بازدید از خطوط درحال احداث و بهره برداری شده مترو تهران تهیه کرده اند،  برای داوری و انتخاب نفرات برتر به اداره کل اخبار چند رسانه ای ارسال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اداره کل اخبار چند رسانه ای ایرنا علاوه بر مسئولیت داوری و انتخاب عکس ها، طراحی بنر الکترونیکی، تولیدکلیپ تبلیغاتی و آماده سازی عکس های برای برگزاری نمایشگاه عکس مشترک را برعهده دارد، افزود: شرکت راه آهن قطار شهری تهران و حومه (مترو) به نفر اول این جشنواره عکس مبلغ۶۰ میلیون ریال، به نفر دوم مبلغ ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰ میلیون ریال اهدا خواهد کرد.

معاون اداره کل اخبار چند رسانه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: سه نفر از داوران مطرح در عرصه عکاسی با تایید و توافق طرفین برگزارکننده، آثار را داوری خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد ایرنا در آینده نزدیک بتواند علاوه بر مشارکت در برگزاری و داوری جشنواره هایی از این دست ، مسابقه و جشنواره هایی منسجم تر و در سطحی بالاتر برگزار کند.

علی مددی که از عکاسان با سابقه خبرگزاری جمهوری اسلامی است ، تاثیر عکس در زندگی بشر را غیر قابل انکار دانست و اظهار داشت: بیشتر رسانه ها ، محدویت های خاص خود را به هنرمند تحمیل می کنند اما عکس چنین نیست به عبارتی هنرمند می تواند ناگفته های خود را از دریچه دوربین بیان کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری اوقات تاثیر یک عکس بر اذهان عمومی بیش از چندین صفحه مقاله و ساعت ها سمینار تخصصی است ، افزود:  با برگزاری جشنواره عکس مشترک با مترو علاوه بر بهره مندی  از ظرفیت های هنرمندان عکاس ، می توان از دریچه دوربین هنرمندان آماتور و حرفه ای، برخی از تلاش های مغفول مانده همکاران تلاشگر مترو تهران را به مخاطبان معرفی کرد.

نخستین جشنواره عکس ایرنا پس از امضای تفاهم نامه همکاری ازسوی  مدیرکل محصولات خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و مدیر روابط عمومی و بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) اجرایی شد.

براساس مفاد این تفاهم نامه دبیرخانه این جشنواره در اداره کل اخبار چندرسانه ای ایرنا تشکیل و اقدامات لازم برای اجرایی شدن این جشنواره آغاز شده است.

*رع* ۱۵۵۱