تهران- ایرنا- جمعی از نخبگان کشور شامل اساتید برجسته، مدیران ارشد و روسای دانشگاه ها و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه در نشستی صمیمی با مدیرعامل و جمعی از مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در باره نقش رسانه در تقویت مناسبات دانشگاه و جامعه و نقش جامعه دانشگاهی در حل چالش ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.   

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، رضا فرجی دانا و محمد فرهادی (وزیران سابق علوم)، محمود نیلی احمدآبادی ( رییس دانشگاه تهران)، هادی خانیکی (مدیر ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، غلامرضا ظریفیان (معاون سابق وزیر علوم)، محمود فتوحی (رییس دانشگاه صنعتی شریف) ، صدوقی (دانشگاه شهید بهشتی)، محمد جلال عباسی (جمعیت شناس)، روشن(حقوقدان)، مجتبی صدیقی، حسین سیمایی صراف، حسین میرزایی  و وحید احمدی  از جمله مهمانان این نشست حدود ۵۰ نفره بودند.

** لزوم القای امید در جامعه

رضا فرجی دانا رئیس انجمن آموزش مهندسی ایران در این نشست به فعالیت های خبری و اطلاع رسانی خبرگزاری جمهوری اسلامی در رابطه با سیل اشاره کرد و گفت: جامعه دانشگاهی و علمی کشور می تواند از این اطلاعات استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی نقش موثری در القای امید در جامعه دارد، تصریح کرد: جامعه دانشگاهی کشور در القای امید در جامعه به جای ناامیدی، رفع مشکلات و فائق آمدن بر آن ها نقش بسزایی دارد.

** بازتاب رسانه ای فعالیت دانشگاه ها؛ راهی به سوی حل مشکلات

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران و رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ ها نیز در این نشست به ورود دانشگاهیان به ماجرای سیل اخیر کشور اشاره کرد و گفت: سیل کنونی محصول عملکرد دهه های گذشته است و فرصتی هم برای آینده نگری ایجاد کرده است.

وی افزود: در این باره رسانه هایی چون ایرنا با روایت دقیق اطلاعات ضمن کمک رسانی، امکان آسیب شناسی بحران سیل را فراهم می سازند. سیل اخیر علاوه بر درس هایی که داشت لزوم آینده نگری و اتخاذ راهبرد را نیز بیش از گذشته نشان داد.

نیلی احمدآبادی، سیل اخیر را آزمونی برای دانشگاهیان و متخصصان کشور عنوان کرد و گفت: هدف ما ارتباط مداوم با جامعه است. داشتن اطلاعات دقیق و ارتباط با مردم و همچنان در کانونِ موضوعات جمهوری اسلامی قرار گرفتن از دیگر دستاوردهای سیل بود.

وی گفت: دانشگاهیان با ارائه راه حل هایی از مرحله آسیب شناسی مسائل عبور کرده اند اما عملی شدن راه حل ها موضوع مهمی است که به دستگاه های اجرایی مربوط می شود. این در حالی است که اشتیاق مدیران کشور برای برگزاری نشست با خوشه های فکری دانشگاه ها نیز افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اخبار و گزارش فعالیت های دانشگاهیان به اطلاع مردم نمی رسد، تصریح کرد: در تصمیم سازی و تصمیم گیری های چهل سال اخیر نهادهای دانشگاهی نادیده انگاشته شده اند در حالی که در تمامی کشورها دانشگاه ها در مسیرهای تصمیم گیری قرار می گیرند.

وی گفت: بسیاری از چالش های امروز ناشی از نادیده انگاشتن دانشگاه ها در فرآیندهای تصمیم سازی است.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در شرایط کنونی فعال تر از گذشته شده اند و دیگر در کناری قرار ندارند.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در سیل اخیر دانشگاه ها به طور خودجوش وارد میدان شدند، تصریح کرد: در چنین شرایطی بدنه روشنفکری با بدنه جامعه و دولت باید ارتباط برقرار کنند. این فعالیت ها ظرفیت مناسبی برای رسانه ها به ویژه خبرگزاری ایرنا ایجاد می کند. انعکاس توان فکری، کارآفرینی و خلاقیت دانشگاه ها در رسانه ها در حل مسائل کشور، موثر است.

** حلقه های ارتباطی؛ گمشده جامعه

هادی خانیکی مدیر گروه ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در این نشست با اشاره به تاکید حضور دانشگاه ها در مسائل اجتماعی کشور مانند سیل اخیر اظهار داشت: گمشده جامعه ما حلقه های ارتباطی است. از نظر رویارویی با مسائل در سطوح علمی و مدیریتی با چرخش گفتمانی مواجه شده ایم؛ دیگر مسائل به شیوه گذشته قابل حل نیستند بلکه باید در چارچوب های جدید قرار گرفته و راه حل های تازه ای برای آن ها یافت.

وی با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی ظرفیت تبدیل شدن به نهادی واسط میان گفت وگو میان دانشگاهیان و جامعه دارد، افزود: تا زمانی که چنین امکانی روی ندهد نمی توان از قدرت افکار عمومی استفاده کرد. قدرت افکار عمومی به معنای مشارکت افکار در مفاهیم و فهم است. باید میان وزارتخانه، دانشگاه و رسانه هایی چون ایرنا ارتباط قوی صورت گیرد و نهادهای واسط به کانون های تفکر تبدیل شوند.

خانیکی گفت: در حوزه عمومی و افکار عمومی کمتر از یکهزار دانشگاهی در حال سخن گفتن هستند در حالی که حدود ۷۵ هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارد. از سوی دیگر، ایرنا و تمامی رسانه ها  نیاز به تولید محتوا و مضمون دارند. بنابراین از چنین ظرفیتی برای پیوند جامعه و دانشگاه می توان استفاده کرد.

این استاد ارتباطات ابراز عقیده کرد: با نگفتن و ندیدن دیگر نمی توان در چنین فضایی زندگی کرد بلکه با گفتن و دیده شدن است که می توان ادامه داد. زبان ارتباطی گفتن و دیده شدن باید در دانشگاه و زبان علمی هم در رسانه هایی چون ایرنا تقویت شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه از نهادهایی است که سخن گفتن در حوزه عمومی از هر دستگاه دیگر در آن دشوارتر است؛ همیشه سخنگوی وزارت خارجه بودن سخت تر از هر سخنگوی دیگری بودن است. اما با ورود فناوری های جدید، شاهد توییت های وزیر امور خارجه در فضای مجازی و صفحه شخصی وی بودیم و در این شرایط سخنگوی دولت به کناری رفت.

خانیکی تصریح کرد: «چنین تغییراتی از یک سو و عقب ماندن در زمینه فهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باعث تضعیف مرجعیت رسانه های رسمی شده و در مواقعی نسبت به شبکه و رسانه های رقیب خارجی عقب مانده ایم.»

** تقویت مرجعیت ایرنا در میان رسانه ها

وی در ادامه به تغییرات ایجاد شده در سایه مدیریت جدید ایرنا طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: در مدت اخیر، مدیریت جدید ایرنا، این خبرگزاری را در مفهومی تازه تعریف کرد در حالی که تا پیش از آن از نظر مرجعیت میان خبرگزاری های داخلی به شدت افت کرده بود اما این مدیریت از فناوری های جدید به خوبی استفاده کرد.

خانیکی ادامه داد: رویکرد تازه ایرنا باعث شکل گیری پدیده و نهادهایی شد که ایرنا را در کنار شبکه های مجازی قرار داد و در این راه به نیروهای جوان اعتماد کرد. در این جوانگرایی نیز ایرنا بر تخصص و نیروهای متخصص تکیه کرد و از کارشناسان ارتباطات و رسانه یاری خواست. چنین اقداماتی فرصتی به نهادهای علمی داده است تا از همین روزنه کوچک ارتباطات ایرنا، سعی کنند تا خود را در افکار و حوزه عمومی حاضر کنند.

به عقیده این استاد دانشگاه علامه، در مفهوم قدیمی ژورنالیسم و روزنامه نگاری در تضاد با کار علمی قرار می گیرد اما با توجه به تغییرات جدید اگر حوزه علمی خود را در عرصه عمومی مطرح نسازد و زبان ارائه خود را نیابد، از پارادایم خود عقب افتاده است.

** لزوم ارائه راه حل از سوی دانشگاهیان

غلامرضا ظریفیان استاد تاریخ دانشگاه تهران و معاون دانشجویی وزارت علوم در دولت اصلاحات هم در این نشست گفت: تا چندی پیش امکان بحث های آسیب شناسانه در مجامع علمی و دانشگاهی وجود نداشت در حالی که در یک دهه اخیر بحث های آسیب شناسانه پررنگ شده است اما زمان آن فرارسیده که از این مرحله نیز عبور کرده و به دنبال ارائه راه حل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن بیش از اندازه به آسیب ها خود به نوعی بروز آسیب را به دنبال دارد عنوان کرد: زمان ارائه راه حل ها فرارسیده و از رسانه هایی چون خبرگزاری ایرنا و دانشگاه ها باید برای حل آسیب ها کمک خواست.

اساتید و مدیران دانشگاهی حاضر در نشست سپس از بخش های مختلف خبری ایرنا بازدید و با خبرنگاران گفت وگو کردند.