مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه دولت شهید آیت الله رئیسی دولتِ معیار بود، گفت: رئیس جمهور برای مقابله با ساختارهای فسادزا،بزرگترین کارزار ضدفساد را به ثمر رساند، با دانه درشت‌ها برخورد کرد،حتی مفسدانی که در ارکان ساختار لانه کرده بودند پای میز محاکمه نشاند.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، «علی نادری» شامگاه شنبه پنجم خرداد در گفت وگوی تلویزیونی  به تشریح شخصیت رییس جمهور شهید از ابعاد مختلف پرداخت و اظهار داشت: مهم ترین ویژگی اندیشه سیاسی آیت الله رئیسی این بود که نشان داد؛ می توان مهمترین جایگاه سیاسی کشور را داشت، بر میز قدرت تکیه کرد اما قدرت طلب  و عافیت طلب نبود.

وی افزود:رویکرد دولت آیت الله رئیسی و شخص ایشان از نظر رهبر معظم انقلاب یک رویکرد معیار برای شکل دادن دولت بود. دولتِ معیار دولتی است که رویکرد آقای رئیسی را در مدل اداره خود در پیش بگیرد.

مبنای رفتار و گفتمان سیاسی آیت الله رییسی، تمهید خواسته های رهبر معظم انقلاب بود 

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت:هر گاه  از گفتمان دولت سوال می پرسیدیم، آیت الله رییسی با صراحت  می گفتند که گفتمان دولت، همان گفتمان امام و رهبری است.

نادری ادامه داد: شاید آن زمان به عمق نگاه ایشان پی نبرده بودیم اما اکنون متوجه می شویم که ایشان خود را فقط نمی دید، مبنای رفتار و گفتمان سیاسی آقای رئیسی، تمهید خواسته های ولی فقیه بود و این در تمام تصمیم گیری های ایشان به وضوح نمایان بود.

وی با اشاره به  تعابیری که  رهبر معظم انقلاب برای رییس جمهور به کار بردند گفت : چطور می شود رئیس جمهوری از منظر رهبر انقلاب به عنوان شخصیت اول و عالیرتبه نظام با این تعابیر توصیف شوند : «انسانی بزرگ و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن یکسره به تلاش بی وقفه در خدمت مردم پرداخت؛ رئیسی عزیز خستگی نمی شناخت؛ او برای صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت خداست، بر همه چیز ترجیح داشت».

وی با بیان اینکه مهربانی، عطوفت و مردمداری فقط بخشی از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی بود، افزود: در این ایام به وجوه شخصیتی به معنای کنش‌های فردی شهید آیت‌الله رئیسی پرداخته شد؛ مهربانی، عطوفت و مردمداری و همه تحلیل‌ها از این حکایت داشت که ایشان انسان شریف و با اخلاقی بودند.

آیت الله رییسی با پذیرفتن هر مسئولیتی تحول ایجاد می کرد

مدیرعامل ایرنا  با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی با پذیرفتن هر مسئولیتی ( سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، تولیت آستان قدس رضوی، قوه قضاییه و قوه مجریه  ) آنجا را متحول می کرد و محل رجوع مردم می شد، گفت: آستان قدس رویکردی سنتی داشت اما زمانی که آیت الله رئیسی به تولیت آستان قدس رفت، تعداد غذاهای طبخ شده حضرتی را به روزی ۳۰ هزار وعده افزایش داد و مهمانسرای جدیدی تأسیس کرد چون مبنایشان این بود که مردم عادی به غذای متبرک دسترسی پیدا کنند.

مدیرکل پیشین روابط عمومی قوه قضاییه همچنین افزود: هنگامی که آیت‌الله رئیسی سکان قوه قضائیه را برعهده گرفتند، محبوبیت و اقبال مردم نسبت به قوه قضائیه زیر پنج تا ۱۰ درصد بود، پس از ۲ سال سکانداری قوه توسط ایشان، محبوبیت قوه قضائیه به  ۸۰ درصد افزایش یافت.

 بسیاری قصد داشتند آیت الله رییسی  را از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری منصرف کنند

نادری با ذکر خاطره ای ادامه داد:در چنین شرایطی  که محبوبیت و اقبال مردم نسبت به قوه قضاییه افزایش یافته بود، بحث کاندیداتوری ایشان مطرح شد و طرفدارانشان با ذکر دلایلی قصد داشتند او را از این کار منصرف کنند ولی ایشان تکلیف خود را ایجاد امید بین مردم و حل مشکلات می‌دانست و عقیده داشت وقتی تکلیف من مشخص است، چرا باید عافیت‌طلب باشم، هر چند جایگاه فعلی من خوب و مطمئن است.

آیت الله رییسی گفته بودند در زمان انتخابات مجلس خبرگان عکس و متنی از بنده منتشر نشود 

وی گفت‌: مردمداری و توجه به مردم یکی از وجوه مهم است. رویکرد ویژه ایشان در سیاست خارجی از نکات مهم دیگر است که باید مفصلا به آن پرداخته شود. تلاش شبانه روزی و کارآمدی ومبارزه با فساد از موضوعات مهم دیگر است.

مدیرعامل ایرنا گفت: در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری از استان خراسان جنوبی نامزد شدند و بسیاری طعنه زدند که چرا از این استان نامزد شدند. آیت‌الله رئیسی علقه خاصی به استان خراسان جنوبی داشتند و این را در تشییع ایشان در این استان هم شاهد بودیم.

نادری افزود: ایشان نکته‌ای ابلاغ کردند که در زمان انتخابات مجلس خبرگان به هیچ وجه عکس و متنی از بنده منتشر نشود. من اعتراض کردم که حاج‌آقا رئیسی کار ما خبر است و همه نامزدها را پوشش می‌دهیم، شما هم یکی در کنار بقیه. اما ایشان فرمودند مطلقا من این را قبول ندارم و به هیچ وجه این اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: این موضوع را مکرر تذکر دادند و دفعه آخر با کمی ناراحتی به آقای اسماعیلی رئیس دفترشان گفتند، من که گفتم این موضوع را ابلاغ کنید که در روزنامه از عنوان آیت‌الله برای من استفاده نکنید. در این مدت یکبار نشد درباره انتخابات آینده، درباره دولت آینده و این مباحث صحبتی کنند.

شهادت مزد زحمات شهید امیرعبداللهیان بود

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه شهادت مزد زحمات شهید امیرعبداللهیان برای مردم غزه بود، گفت: پس از طوفان‌الاقصی سفری به منطقه رفتیم. اسرائیل فرودگاه حلب را هدف قرار داد. به آقای امیرعبداللهیان گفتند که شما به سوریه نرو اما ایشان گفتند که حتما باید بروم و در آن فضای جنگی به صورت زمینی از لبنان به سوریه سفر کردند.

تنها رئیس جمهور با تحصیلات حقوقی

نادری در این گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه آیت الله رئیسی تنها رئیس قوه ای بود که تحصیلات حقوقی داشت، افزود: آیت الله رئیسی تنها رئیس قوه ای بود که تحصیلات حقوقی داشت، ایشان دکترای حقوق داشتند و آقای محقق داماد از آقای رئیسی به عنوان یکی از بهترین حقوق خوانده هایی یاد می‌کند که با ایشان پایان نامه داشته است‌.

وی ادامه داد: فردی در انتخابات درباره تحصیلات ایشان موضوع کذبی را مطرح کرد و بعد از آیت‌الله رییسی حلالیت خواست، آقای رئیسی هم بیان کردند من شما را حلال کردم ولی شما مردم را به اشتباه انداختید.
نادری افزود: آنچه به صورت کلی می توان گفت این است که چون آیت الله رئیسی را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی می دانستند، وقتی به نوعی رویشان نمی شد به شعارها طعنه بزنند، با آیت الله رئیسی تقابل می کردند. این موضوع را می توان در وجوه مختلف مشاهده کرد؛ حمله کنندگان و طعنه زنندگان چند دسته بودند برخی از روی دشمنی بود برخی از روی رقابت بود و برخی هم از روی حسادت بود؛ این بخش حسادت، فضای دیگری پیش آورده بود.

صحبت های آخر آیت الله رئیسی در هیات دولت

نادری گفت:‌ بارها می شد در تعامل بین قوا، اختلافاتی میان آنها پیش بیاید؛ بعضا هم در این اختلافات، به نوعی حق با دولت بود اما بارها و بارها آیت الله رئیسی به شخص بنده یا سایر دوستان رسانه ای دولت تذکر می داد که به هیچ وجه وارد تقابل و دعوا با سایر قوا نشوید.
وی ادامه داد: صحبت آخر ایشان در هیأت دولت هم مؤید این موضوع بود. گفت من با خود شرط کرده ام از ابتدای دولت تا کنون که یک بار هم کلامی بر زبان نیاورم که اختلاف میان قوا ایجاد شود. این در حالی بود که برخی اوقات می دیدیم که ما هم جوانانه تر رفتار می کردیم و به آیت الله رئیسی می گفتیم که دارند وجهه فسادستیزی شما را زیر سوال می برند و چون دارید با فلان مافیای فساد برخورد می کنید، این ماجرا اتفاق افتاده است؛ چرا با این رفتار مقابله نکنیم؟ بعد ایشان می گفت نه این کار را نکنید. یا مثلا می گفتیم وزیری که در مجلس ممکن است بیفتد، از سلامت ترین وزراست و به خاطر سلامتش است که دارند با او اینگونه رفتار می کنند اما می گفت ورود نکنید. دهها مثال می توانم بیاورم که ایشان جدی و محکم و حتی عتاب گونه می گفت چرا ورود کردید و به سمت این مراحل رفته اید؟


"آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با تمام همراهانش، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.  این رخداد تلخ بازتاب‌های فراوانی داشت که در  پرونده خبری ایرنا با نام "شهید جمهور" قابل مشاهده است.