دوربینی که شهید «مصطفی چمران» به «کاظم اخوان» عکاس ایرنا داد، باعث شد تا با گرفتن سه هزار و ۵۰۰ قطعه عکس، صحنه‌هایی از دفاع مقدس جاودانه شود.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، پنجشنبه ۱۴ تیر مصادف با سالروز ربوده شدن کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی، احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت و تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ایران بود که با وجود برخورداری از برخی مصونیت ها دپیلماتیک و بین المللی سال ۱۳۶۱ در پست بازرسی فالانژیست ها در شمال بیروت معروف به پست بازرسی برباره به اسارت درآمدند و از آن زمان تاکنون هیچ خبر موثقی از سرنوشت آنان به دست نیامده اما همواره سناریوهایی با احتمال شهادت یا احتمال اسارتشان وجود داشته و دارد.

اخوان در سال ۱۳۳۸ در مشهد و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را با دریافت دو مدرک دیپلم طبیعی و ریاضی پایان داد. وی با شروع مبارزه مردم ایران در برابر رژیم پهلوی با آنان همراه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت برای این مرز و بوم مشغول شد. با شروع جنگ تحمیلی او عازم اهواز شد و با حضور در ستاد جنگ های نامنظم در کنار شهید مصطفی چمران به عنوان رزمنده و عکاس به دفاع از میهن پرداخت.

 اولین نفر از سمت چپ کاظم اخوان

اخوان پس از شهادت چمران با روحیه انقلابی و پرتلاش و تاثیرپذیری از رفتارهای این شهید، در زمان آغاز تصرف بخش هایی از لبنان توسط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی عازم این منطقه برای تهیه تصاویر از تجاوز و جنایت های غاصبان مسجدالاقصی شد و این مرحله آغاز ربوده شدن کاظم اخوان و همراهانش است.

فریدون گنجور عکاس دفاع مقدس و از دوستان نزدیک کاظم اخوان در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: در همان سال ربودن این گروه اعزامی برخی دستگاه های مرتبط با موضوع به اشتباه عبارت گروگانگیری چهار دیپلمات ایرانی را بر سرزبان ها انداختند و این رویه همچنان گریبانگیر اخوان شده است که در اصل یک عکاس - خبرنگار بود.

گروه فرهنگی ایرنا به مناسبت جاویدالاثر شدن «کاظم اخوان» گزارشی به قلم «راضیه زمانی دهکرودی» خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا منتشر کرد. مشروح کامل این گزارش خواندنی به عنوان "یادگار شهید «چمران» در دستان «اخوان» چه کرد!" روی خروجی ایرنا قرار گرفته است. 

مستند در جستجوی حقیقت درباره دیپلمات های ربوده شده ایرانی را نیز می توانید اینجا ببینید.