بعد از ماه‌ها انتظار به ایرنا آمد، انتظاری که با نگرانی و امید همراه بود، عده‌ای او را می‌شناختند و عده‌ای هم شناختی از او نداشتند؛ آنهایی که او را می‌شناختند وی را مردی دیپلماتیک می‌دانستند، مردی از جنس وزارت امورخارجه با قدرت چانه‌زنی بالا.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، دوم  مهرماه، یک روز بعد از مراسم معارفه‌اش تصمیم گرفت به دیدن همکاران بخش های مختلف ایرنا برود تا از نزدیک با آن ها آشنا شود، صحبت‌های آن‌ها را بشنود و خود از اولویت و برنامه‌هایش بگوید.

حسین جابری انصاری، مردی از مردان سیاست و وزارت امور خارجه است، سیاستمداری که مشاور معاونت عربی و آفریقایی، مدیر کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، معاون عربی و آفریقایی، دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه را در پرونده کاری‌اش ثبت کرده است.

او از قهرمانان دفاع مقدس است که یادگار جنگ در صورت او مشهود است، اگر در آن زمان برای دفاع از کشور پا به میدان گذاشت اکنون برای زنده شدن انگیزه و امیدها به میدان آمده است، می گوید؛ می خواهد برای رفاه حال همکاران و ارتقای جایگاه رسانه‌ای ایرنا قدمی بردارد.  

در برخورد اولیه کسی نمی‌داند که او مردی شوخ طبع، صبور در شنیدن درددل و دغدغدهای همکاران است، مردی که ساعت ها و بدون خستگی به بخش‌های مختلف سازمان سر زد و پای صحبت‌های همکاران نشست. او جنس درد دل‌ها را می شناسد و خوب می داند که همه به دنبال عدالت، شایسته سالاری و ارتقای جایگاه ایرنا هستند.

 حرکت به سوی ایرنایی با تراز ملی

اولین دیدار خود را با گروه پژوهش ایرنا آغاز کرد. جابری انصاری در جمع پژوهشگران ایرنا به کار تیمی و فارغ از گروه و جناح بندی سیاسی خاص اشاره کرد.

اینکه ایرنا باید به عنوان رسانه تراز ملی ارتقا یابد نه رسانه ای برای بخشی از حاکمیت بلکه برای کل حاکمیت. اینکه ایرنا باید رسانه ای برای بازتاب صدای ملت و مجموعه حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی باشد که اگر چنین شد، رسانه ملی ایران خواهد شد.

 نیروی انسانی باید به صورت ویژه دیده شود

در بخش عکس نیز عکاسان از کار شبانه روزی و سختی‌های مسیر گفتند، اینکه خبر بدون عکس جذابیتی ندارد.

مدیرعامل ایرنا همچنین با حضور در معاونت خبر پای صحبت‌های همکاران این بخش نشست. بهره‌وری و عملکرد خبرنگاران و دبیران به عنوان آسیبی جدی، پایین بودن انگیزه کاری، ثبات نداشتن شیوه سازمانی، کنار گذاشته شدن نیروهای خلاق و کارآمد، نبود نظام تنبیه و تشویق و یکسان دیده شدن نیروهای فعال و غیر فعال از مهم‌ترین موضوعاتی بود که به آن اشاره شد.  

جابری انصاری مهم‌ترین اولویت برنامه‌های خود را توجه به نیروی انسانی عنوان کرد، اینکه نیروهای پشتیبانی باید کمک کرده تا نیروی انسانی بویژه در بخش های تولیدی و محتوایی، تولید محتوا داشته باشند.

از دیگر اولویت‌های وی در دوره کاری‌اش، ارتقای وضعیت معیشتی همکاران است، هرچند وضعیت بودجه ای کشور چندان مساعد نیست و قول ۱۰۰ در صدی در این زمینه نمی دهد اما قول می دهد به عنوان اولویت مهم کاری پیگیر این موضوع باشد.

صحبت و رایزنی با سازمان و نهادهای مختلف برای ارتقای حقوق و معیشت همکاران و جذب تسهیلات برای سازمان از دیگر برنامه هایی بود که جابری انصاری به آن اشاره کرد.

مدیرعامل ایرنا از همکارانش خواست تا با یک نگاه آسیب‌شناسانه در مورد بهره‌وری و ایجاد انگیزه در همکاران ایده، نظرات و راه‌کارهای خود را ارائه دهند.

ارتقای معیشت همکاران، اولویت من است

مترجمان و دبیران اخبار خارجی هم به تعداد دفاتر ایرنا در خارج از کشور و ضرورت راه‌اندازی دفاتری که تعطیل شده‌اند و مشکلات ساختاری سخن گفتند.

به گفته مدیرعامل جدید ایرنا، برای اینکه ایرنا رسانه ملی شود باید ابتدا از گام های کوچک شروع کرد چرا که نمی توانیم یک شبه به رویاهایمان برسیم باید مسیر حرکت خود را در این جهت قرار داده و ریل‌گذاری در این مسیر صورت گیرد تا کم کم قطار پیشرفت، سرعت بگیرد.

جابری انصاری از سوی دیگر ایجاد مفاهمه با مسئولان  برای تراز ملی شدن ایرنا را یک ضرورت عنوان کرد و گفت اگر در مسیر دچار مشکل هستیم بدانیم که مرجعیت رسانه ای را از دست داده ایم.

وی آموزش  را از دیگر موضوعات مهم عنوان کرد که باید براساس استانداردهای ملی ارتقا یابد.

با اتوبوس، مینی‌بوس و فولکس‌واگن نیامده‌ام

وی در بخش اخبار داخلی سازمان نیز حضور یافت و از همه خبرنگاران گروه های فرهنگی، اجتماعی، علمی،  سیاسی،  ورزشی و اقتصادی خواست برای زمان کوتاهی پای صحبت‌های او نشسته و چنانچه صحبتی دارند، بیان کنند و در کمال ادب و احترام به آن هایی که کار فوری و حرفه ای داشتند، گفت؛ می توانند به کار خود ادامه دهند.

موضوع همیشگی و تکراری از بین رفتن انگیزه‌ها از سوی همکاران بخش اخبار داخلی به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ها عنوان شد. باز شدن دفاتر خارجی برای ایجاد انگیزه در همکاران برای ارتقای دانش حرفه‌ای و معیشتی، راه‌اندازی مهد کودک و شایسته‌سالاری از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی خبرنگاران اخبار داخلی بود.

تیم من شماها و کارکنان ایرنا هستید

مدیرعامل ایرنا در جمع خبرنگاران اخبار داخلی عنوان کرد تیم من شماها و نیروی انسانی سازمان هستید، اتوبوس، مینی‌بوس و فولکس‌واگنی برای آوردن نیروی جدید ندارم و نیروهای من شماها هستید.

خالصانه و صادقانه دوست دارم با همه نیروهای حرفه ای و توانمند ایرنا کار کنم. برخی را دیده ام و به دلیل سخنگویی در وزارت امور خارجه و ارتباطات همیشگی با روزنامه نگاران می شناسم و برخی را هم نمی شناسم، اما رفیق بازی ندارم و با همه شما دوست هستم و تمایل دارم با کار جمعی پیش برویم. رویای من رویای حرکت به سمت رسانه تراز ملی است اگر بتوانیم به سمت این مفهوم گام‌های ملموسی برداریم شاید در بخش‌های رسانه‌ای کشور و نهادهای دیگر هم تاثیر گذار باشم و آن ها نیز به سمت این مفهوم حرکت کنند.  

رسانه موفقی که مخاطبان داخلی را به خوبی جذب کرده و مرجعیت داخلی داشته و رسانه ای موثر در خارج از ایران باشد، این رویایی است که با آن فاصله پیدا کرده ایم و باید یاد بگیریم که با هم کار کنیم و در چارچوب اهداف کشور، ملت و دولت با دریادلی حرکت کنیم.

وی بار دیگر به تلاش خود برای ارتقای معیشت همکاران اشاره کرد و اینکه نیروی انسانی اگر تامین اولیه نشود، نمی توان توقع داشت به سمت رویاها حرکت کند هر چند کار خبر از جنس عشق و جنون است و همه فعالان حوزه خبر و روزنامه نگاری خالی از درجه ای عشق و جنون نیستند و اگر کسی بویی از روزنامه‌نگاری برده  درجه‌ای از عشق و جنون در او وجود دارد بر این اساس سازمان باید به فکر تامین تسهیلات برای نیروی انسانی خود باشد هر چند سازمان محدودیت های بودجه ای وجود دارد اما به شما قول می‌­دهم تنها به فکر محتوا و ارتقای محتوای خبری و رسانه ای سازمان نباشم و به فکر نیروی انسانی و تامین نیازهای اولیه شما نیز باشم.

هر جا می‌­روم مساله رفاهیات و تسهیلات همکاران هم در اولویت باشد و دارکوب­ وار درب‌­ها را بزنیم تا به لطف خداوند دریچه‌ه­ای حداقلی باز شود. به موازات آن در محتوا و سیاست نیز همان طور که گفتم، به دنبال رسانه ­ای در تراز ایران هستم.

مدیرعامل در بخش دیگری از سخنانش به تعریف شایسته سالاری در قالب فرآیند و نظامات برای جا به جایی و ارتقا پست‌­ها اشاره کرد که در صورتی که براساس ملاک های حرفه ای و علمی تدوین شده باشد با تغییر مدیریت‌­ها پابرجا می ماند.

بنگاهی اقتصادی با حفظ مفهوم تراز رسانه ملی 

وی در دیدار با همکاران گروه سیاست خارجی به نکات مهمی اشاره کرد اینکه ایرنا باید به گونه ای برنامه‌ریزی کند که زمینه حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران خود را در خبرگزاری های خارجی و شرکت در همایش های مرتبط فراهم کند.

گروه اخبار استان‌ها از دیگر بخش هایی بود که جابری انصاری با همکاران این بخش نیز به گفت وگو نشست. در این نشست کوتاه نیز از بکارگیری نیروی های تخصصی، استفاده از ظرفیت های توانمند و داخلی سازمان سخن به میان آمد.

گروه چند رسانه‌ای ایرنا نیز از جا به جایی های مکرر، نبود استودیوی حرفه‌ای، کمبود فضا و نیروی انسانی در بخش آرشیو، نوع قراردادها و مشکلات مربوط به اسکن نگاتیو عکس های قدیمی گفتند.  

جابری انصاری در بین همکاران این بخش به بحث ۹۰ سالگی ایرنا اشاره کرد اینکه موسسه اطلاعات به دنبال تبلیغ و برند سازی رسانه ای خود است و به قدمت ۱۰۰ ساله خود پرداخته و ایرنا با وجود ۹۰ سالگی در این زمینه اقدامی انجام نداده و ضروری است تا قبل از پایان ۹۰ سالگی از این امتیاز ویژه برای ارتقای مرجعیت رسانه ای ایرنا و برند سازمان استفاده شود.

مدیرعامل ایرنا ضمن بازدید از بخش‌های غیرخبری در جریان مشکلات و دغدغه همکاران قرار گرفت. موضوع تنوع قراردادها، نبود امنیت شغلی، پایین بودن دستمزدها با توجه به تحصیلات از جمله مسائلی بود که همکاران معاونت توسعه مدیریت، پشتیبانی و فناوری اطلاعات به آن ها اشاره کردند.

ضرورت روزآمدی برنامه راهبردی ایرنا

جابری انصاری در جمع اداره کل برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری، به ضرورت روزآمدی برنامه راهبردی سازمان بعد از چهار سال اشاره کرد و اینکه با نگاه مساله شناسانه همه مسائل سازمان در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت در قالب برنامه راهبردی روزآمد تهیه شود تا همچون قلب، خون را به رگ‌های سازمان جاری کند.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در تمام نشست و بازدیدهایی که از بخش‌­های مختلف سازمان داشت به چند نکته اصلی و اساسی که گویا دغدغه­‌اش به شمار می‌­رود اشاره و مکرر تاکید کرد، «تبدیل ایرنا به رسانه ملی تراز ایران اسلامی، شایسته سالاری و تکریم و بهره وری نیروی انسانی».

به امید آن روز.