مدیرعامل و اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران به مناسبت هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی( ۲۴ تا ۳۱ اکتبر مصادف با دوم تا نهم آبان ماه) در قالب برگزاری تور رسانه‌ای از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در حاشیه این بازدید و در قالب نشست یک ساعته با مدرسان این انجمن به معرفی ایرنا پرداخت و این رسانه را آینه شفاف برای بازتاب رخدادها و تحولات ایران و جهان دانست، رسانه ای که همواره عکاسان در طول چند دهه در متن رخدادهای خبرسازی همچون وقوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، انتخابات و حوادث طبیعی قرار داشته و رهاورد فعالیت حرفه‌ای آن‌ها در گنجینه‌ای غنی و بی نظیر از تصاویر و عکس‌های به یاد ماندنی ثبت شده است.

فاطمه نوری جهانگرد  به فعالیت ایرنا در آموزش و پرورش نیروهای کارآزموده در عرصه‌های خبرنگاری، عکاسی، گزارشگری، دبیری و سردبیری اشاره کرد؛ رسانه ای شناخته شده در عرصه بین المللی که  به عنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی مورد توجه سایر بنگاه‌های خبری جهان است.

وی  با اشاره به  بیش از 90 سال فعالیت حرفه ای ایرنا به عنوان قطب مهم رسانه‌ای کشور گفت: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی به جامعه را با رعایت اصل امانت داری، بی طرفی، استقلال، راستگویی، همه سویه نگری و دوری گزیدن از منافع شخصی و گروهی در دستور کار خود قرار داده و در این پیوند شعار "سرعت، صحت و دقت" را بر تارک پیشانی فعالیت خبری خود نقش بسته است.  

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین به حضور ایرنا در بزرگترین اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوانا) اشاره کرد که با برگزاری مجمع عمومی در پاییز ۱۴۰۱ با رای اعضا، ریاست این سازمان برای دوره سه ساله به ایرنا محول شد. 
 

وی ادامه داد: ایرنا با داشتن حدود 60 دفتر استانی و  نمایندگی خارج از کشور و ترجمه اخبار به ۱۱ زبان دنیا با رصد رویدادها و تحلیل داده ها به تولید و انتشار دقیق‌ترین، صحیح‌ترین و سریع‌ترین محصولات خبری می پردازد.

نوری به تولیدات پژوهشی و تحلیلی ایرنا اشاره کرد که مسائل و چالش‌های روز کشور را تحلیل و بررسی کرده تا با نگاهی عمقی به تحولات مختلف و چالش‌برانگیز جامعه بپردازد براین اساس بخش های جدید داده‌کاوری، راستی‌آزمایی، پژوهش خوان، یک عدد، یک تحلیل، داده نما و ویدئو پژوهش در ایرنا ایجاد شد.

وی، دانشکده خبر، روزنامه ایران، ایران دیلی، الوفاق، ایران ورزشی و ایران سپید را از خانواده های ایرنا عنوان کرد.

نوری همچنین به تولیدات چند رسانه ای ایرنا در بخش‌های فضای مجازی، ایرنا فیلم و ایرنا ۲۴ اشاره کرد که شامل انتشار شبانه روزی خروجی‌های ایرنا به صورت مکتوب، صوت و تصویر در تلگرام، اینستاگرام، توییتر و پیام‌رسان های داخلی است.

ضرورت تغییر نگرش جوانان به خبر

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز به تغییرات ایجاد شده در فضای ذهنی جوانان اشاره کرد اینکه این نسل اخبار خبرگزاری‌ها را دنبال نمی کنند و تمایلات آن ها بیشتر به سمت تفریح و سرگرمی و در بهترین حالت ممکن دیدن سریال و فیلم های سینمایی است.

«لیلاوصالی»جنگ رسانه‌ای که به دنبال بی اعتبار کردن رسانه های داخلی هستند را در تغییر نگرش نسل جوان موثر دانست و در عین حال به برخی اشتباهات رسانه‌های داخلی در این نبرد تنگاتنگ اشاره کرد و از بی توجهی جوانان به شنیدن اخبار از منابع رسمی  انتقاد و ارائه راهکارهایی در این زمینه را ضروری دانست.

 براساس این گزارش اعضای انجمن سواد رسانه‌ای به بیان مسائل مرتبط به ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان خبرگزاری‌ها و همچنین گرایش نسل جوان به حوزه خبر اشاره کردند. 

هر ساله ۲۴ تا ۳۰ اکتبر(۲تا۹آبان ماه) هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است و امسال با توجه به ظهور هوش مصنوعی بر مهارت‌های جدید و تفکر انتقادی برای تشخیص محتوای قابل اعتماد تمرکز دارد و شعار آن «مرزهای دیجیتال جدید اطلاعات، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای آگاهی منافع عمومی» است.

اعضای انجمن سواد رسانه ای در اولین روز از این هفته با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و بازدید از اتاق خبر در جریان تولید و انتشار اخبار قرار گرفتند.