به گزارش روابط عمومی ایرنا، مدیرعامل در این حکم، توجه به برنامههای کلان و راهبردی رسانهای ایرنا، حرکت در جهت اهداف و سیاستهای فرهنگی نظام و دولت، تلاش برای تقویت حوزههای خبری مهم و متنوع فرهنگی و هنری جهت ارتقا کیفیت محتوای خروجی، جریانسازی در حوزه فرهنگ، افزایش نفوذ ایرنا میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و برقراری ارتباط مستمر و انعکاس مسائل و دیدگاههای آنان، تلاش برای انعکاس و ایجاد موازنه میان افکار و دیدگاههای فرهنگی و تبیین دستاوردها و سیاستهای دولت در حوزه فرهنگ را از مهمترین اولویتهای کاری سرپرست گروه فرهنگی اعلام کرد.
همچنین تقویت بخش چندرسانهای در حوزه فرهنگ، افزایش شاخص سرعت، دقت و صحت در گروه فرهنگی و هنری، افزایش تولیدات و اخبار جریانساز، توجه به حوزههای خبری مغفول مانده و اعمال ایدههای نوآورانه در تولید و انتشار اخبار از دیگر ماموریتهای این گروه عنوان شد.
خطمشی خبری گروه اخبار فرهنگی و هنری به مقتضیات و شرایط کنونی وضعیت فرهنگ و هنر در جامعه امروز بستگی دارد. این خطمشی را در سه بخش شهروندان، اتحادیهها و اصناف و دولت میتوان به تفکیک به موارد زیر تقسیمبندی کرد:
* ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی: معرفی و ترویج آثار و هنرمندان برجسته ایرانی و اسلامی، شناساندن ارزشهای فرهنگی و هنری به مخاطبان و ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه فرهنگ و هنر و تقویت هویت ملی و اسلامی:
الف) حق فرهنگی شهروندان در مصرف و فعالیتها
۱. بررسی وضعیت مصرف و برخورداری شهروندان از کالاها و محصولات و فعالیتهای فرهنگی و هنری
۲. بررسی علل روند کاهش مصرف و برخورداری از فضاها و فعالیتها و محصولات فرهنگی و هنری از سوی مردم
۳. بررسی تناسب میان وضعیت کنونی با عدالت فرهنگی شهروندی
۴. بررسی صدور مجوزها و فعالیتهای رسمی فرهنگی و هنری متناسب با ذائقه و گرایشهای متنوع و متکثر اقشار و گروههای جنسیتی، نسلی، زبانی و قومی
۵. بررسی پدیده فرهنگ و هنری زیرزمینی و چیستی و نوع و کیفیت و چرایی آن
۶. بررسی فعالیت خودجوش فعالیت هنری خیابانی جوانان برای تامین معاش و رفع بیکاری
۷. بررسی علل بیاعتمادی شهروندان به فعالیتها و محصولات دولتی
ب) حق فرهنگی اتحادیهها و اصناف
۱. بررسی سهم و نقش اتحادیهها در تعیین وضعیت و سرنوشت صنفی خود در مجوزها و صدور پروانه کسبوکار
۲. بررسی سهم و نقش اتحادیهها در صدور مجوزهای تولید محصولات فرهنگی و مسائل آن
۳. بررسی سهم و نقش اتحادیهها در توزیع یارانهها و مسائل آن
۴. بررسی سهم و نقش اتحادیهها در تدوین سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و هنری مسائل آن
۵. بررسی علل شکل نگرفتن نهادهای مدنی و صنفی قدرتمند در ایران و ریشههای تاریخی مسائل آن
۶. بررسی علل بیاعتمادی دولت به اتحادیهها در واگذاری وظایف و مسئولیتهای فرهنگی و هنری به اتحادیهها و صاحبان حقیقی آن
ج) حق فرهنگی دولت
۱. بررسی وضعیت و مسائل بودجهای دولت در بخش فرهنگ و هنر
۲. بررسی وضعیت و مسائل قانونی و مقررات دولت در بخش فرهنگ و هنر و تعدد قوانین و مقررات
۳. بررسی وضعیت و مسائل دولت در نظام اداری و بروکراسی دولتی در بخش فرهنگ
۴. بررسی وضعیت و مسائل دولت در تعاملات فرهنگی و هنری با دیگر کشورها
۵. بررسی وضعیت و مسائل دولت در تداخلهای وظایف با سایر نهادهای فرهنگی و هنری حاکمیتی
۶. بررسی وضعیت و مسائل نهادهای فرهنگی برخوردار از بودجه دولتی
۷. بررسی ناکارآمدی یا کارآمدی نظام اداری مدیریت دولتی در بخش فرهنگ و هنر
۸. بررسی تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی و غفلت از نقش و سهم استانها در بودجه و فعالیتها
۹. بررسی جایگاه استانها در نقشه کلی توسعه فرهنگی
۱۰. بررسی وضعیت دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرایندهای مدیریت فرهنگی و هنری در نظام اداری کشور
د) سایر موارد
همکاری با نهادهای فرهنگی برای برگزاری رویدادهای مشترک و تولید محتواهای مشترک و ارتباط با جامعه هنری، ایجاد ارتباط موثر با هنرمندان، منتقدان، پژوهشگران و سایر فعالان حوزه فرهنگ و هنر و انعکاس دیدگاههای آنها.
* تشکیل شبکهای از کارشناسان و منتقدان فرهنگی و هنری برای بهرهگیری از نظرات تخصصی آنها در تولید محتوا ایجاد گروههای گفتگو و نظرسنجی
بررسی روندهای جهانی در حوزه فرهنگ و هنر، بررسی روندهای جهانی در حوزه فرهنگ و هنر و مقایسه آنها با وضعیت ایران.
* توجه ویژه به اخبار و رویدادهای مربوط به اقلیتهای فرهنگی و قومی و معرفی فرهنگها و هنرهای متنوع کشور.
* معرفی هنرمندان جوان و مستقل و حمایت از تولیدات آنها.
* معرفی کتابهای جدید، برگزاری نشستهای کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب بررسی آثار نویسندگان ایرانی و خارجی، گفت وگو با نویسندگان مطرح داخلی و خارجی تحلیل وضعیت نشر در کشور و تقویت و گسترش باشگاه کتاب ایرنا و تشکیل پاتوقهای فرهنگی کتابخوانی.
* پوشش اخبار تولید و پخش سریالها و فیلمهای شبکه خانگی، تحلیل کیفیت آثار و تأثیر آنها بر مخاطب.
اصول کلی در پوشش اخبار حوزه فرهنگ و هنر:
* رعایت کامل اصول اخلاق حرفهای در جمعآوری، پردازش و انتشار اخبار.
* اطمینان از صحت و دقت اخبار منتشر شده و اجتناب از هرگونه اغراق یا تحریف.
* احترام به حقوق همه افراد، گروهها و اقوام و پرهیز از هرگونه توهین یا افترا.
* پرهیز از تبلیغات سوء و حمایت از محصولات و خدمات غیرقانونی.