به گزارش روابط عمومی ایرنا، دکتر «سمیرا میرزایی» روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه در جمع همکاران خبری و غیرخبری هوش را فرآیندی شناختی شامل تفکر، حل مساله، یادگیری، تصمیم گیری، حافظه، توجه و زبان عنوان کرد که فرد از طریق تواناییهای شناختی به تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد تا به یک نتیجه منطقی برسد.
وی شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک، افزایش کیفیت زندگی، رشد و پیشرفت جامعه، افزایش اعتماد به نفس، انتخاب مسیر شغلی مناسب، رشد فردی و حرفه ای، خلاقیت و نوآوری در شغل، افزایش احساس کارآمدی و افزایش رضایت شغلی را از دلایل اهمیت پرورش استعداد برشمرد.
این روانشناس همچنین استعدادهای زبانی_کلامی، ریاضی_منطقی، فضایی، جسمانی_جنبشی، برون فردی، موسیقی، درون فردی و طبیعتگرا را از انواع استعدادها عنوان و به نقش اسباب بازی ها در رشد و تکامل کودکان اشاره کرد.
پرورش استعدادهای ۸ گانه
میرزایی در ادامه تشریح ویژگی های کودک هوشمند به بیان راه های پرورش هریک از استعدادهای ۸ گانه در کودکان به شرح ذیل پرداخت:
- پرورش زبانی_کلامی در سن ۳ تا ۵ سالگی از طریق بازی داستان گویی، بازی کلمات و بازی قافیه؛ در سن ۶ تا ۸ سالگی با بازیهای معما، کلمات متقاطع و توصیف و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی از طریق بازی نوشتن داستان، شعرسرایی و گفت و گو
- پرورش استعداد منطقی_ریاضی در سن ۳ تا ۵ سالگی از طریق بازی شمارش اشیا، بازی شکلها، بازی مرتب سازی؛ سن ۶ تا ۸ سالگی با جدول ضرب، معمای عددی و بازی خرید و فروش و سن ۹ تا ۱۲ سالگی از طریق معمای عددی، جدول زمانی و پازل ریاضی
- پرورش استعداد فضایی در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از پازلهای ساده، ساخت و ساز و تجسم فضایی، در سن ۶ تا ۸ سالگی بازی سه بعدی، نقشه خوانی و ساخت مدل و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با استفاده از ساخت مدل و طراحی شهر
- پرورش استعداد بدنی_جنبشی در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی حرکت کن و جست و جو، ۶ تا ۸ سالگی با بازی دنبال کن و ورزشهای گروهی و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با چالشهای ورزشی و رقابتهای ورزشی
- پرورش استعداد موسیقی در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از سازهای ساده و تقلید صدا، ۶ تا ۸ سالگی با موسیقی و حرکت و آهنگ ساده در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با ساخت آهنگ و مسابقه نواختن
- پرورش استعداد طبیعت گرا در سن ۳ تا ۵ سالگی بازی شکارگنج و کاردستی با مواد طبیعی، ۶ تا ۸ سالگی با نقشه خوانی و باغبانیف در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با پروژه تحقیقاتی و گردش در طبیعت
- پرورش استعداد برون فردی در سن ۳ تا ۵ سالگی با بازی نقش آفرینی و بازی همکاری، ۶ تا ۸ سالگی بازی تیمی و پروژههای گروهی، در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با بحث، گفت و گو و فعالیتهای داوطلبانه
-پرورش استعداد درون فردی در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی احساسات و داستان شخصی، ۶ تا ۸ سالگی با روزنامه نگاری شخصی و مدیتیشن ساده، در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با تحلیل احساسات و نوشتن هدف
حاضران در این کارگاه سوالات خود را مطرح کردند.
یادآور می شود پیش از این روابط عمومی ایرنا با «سمیرا میرزایی» دکترای مشاوره خانواده، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی و مشاور روانشناس در مورد سلامت روان کارمندان و خبرنگاران و نقش مدیران در این فرآیند به گفت و گو نشست. این گفت و گو با عنوان "نخستین تجربه ای که در ایرنا کلید خورد" در تارنمای روابط عمومی قابل مشاهده است.