نخستین نشست هم اندیشی «حسین جابری‌انصاری» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری با مدیران عامل ادوار ایرنا به بهانه ۹۰ سالگی این رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ایرنا،   این نشست با هدف تحقق مفهوم تداوم و تحول در سازمان و ضرورت تبدیل ایرنا به رسانه تراز ملی و استفاده از ظرفیت آن برای عملیاتی شدن شعار دولت مبنی بر وفاق ملی با حضور «علی نادری»، «محمدرضا نوروزپور»، «سیدضیاء هاشمی»، «محمد خدادی»، «فریدون وردی‌نژاد»، «مجید امیدی‌شهرکی» و «محمدجعفر بهداد» از مدیران عامل سابق ایرنا برگزار شد.

به سنت تداوم در حکمرانی باور دارم

«حسین جابری انصاری» در ابتدای این نشست، دعوت از مدیران عامل ادوار سازمان(آقایان فریدون وردی نژاد- عبدالله ناصری - احمد خادم المله - جلال فیاضی - محمد جعفر بهداد- علی اکبر جوانفکر - مجید امیدی شهرکی - محمد خدادی - سید ضیاء هاشمی - محمدرضا نوروزپور - علی نادری) را برگرفته از نگاه مدیریتی و باور بر سنت تداوم در حکمرانی دانست و تاکید کرد در یک سنت دموکراتیک براساس نتایج انتخابات جا به جا می شویم اما همه در ذیل یک نظام به نام نظام جمهوری اسلامی و یک کشور به نام ایران زندگی و کار می کنیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از مدیران عامل اسبق ایرنا خواست تا در قالب یک سنت هر ۶ ماه یک بار نشست های دوره ای خود را برگزار و  با اتکا به عقل جمعی برای مدیریت بهتر ایرنا ایده های خود را ارائه دهند.

به گفته وی، شکل نمادین این هم اندیشی، تداوم در حاکمیت است و شاید چیدمان قاب عکس های مدیران عامل در کنار هم به ظاهر جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی داشته باشد اما لایه های دیگری هم دارد؛ اینکه تداوم در عین تحول و تحول در عین تداوم را در بستر اجتماعی، رسانه ای و سیاسی کشور نشان دهد.

جابری انصاری برگزاری جشن ۹۰ سالگی ایرنا در ذیل تحقق مفهوم تداوم و تحول در مدیریت را از دلایل برگزاری این نشست هم اندیشی برشمرد و گفت: سال تاسیس این آژانس خبری در وزارت خارجه وقت، ۱۳۱۳ بود. این ۹۰ سالگی خود  نماد بزرگ تداوم است براین اساس اکنون که در ۹۰ سالگی ایرنا و ۳۰ سالگی موسسه ایران به سر می بریم باید فرصت را غنیمت شمرده و از این جشن برای برندینگ ایرنا و تحقق برنامه های تحولی و تداومی استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به نگاه مساله شناسی و تبیین اولویت ها و همچنین بازبینی سند راهبردی ایرنا برای رسیدن به خبرگزاری در تراز ملی اشاره کرد و گفت: برای تحقق خبرگزاری در تراز ملی باید پل ارتباطی بین دولت و ملت باشیم و بسته بندی‌های مختلف به اقشار متفاوت در جامعه ارائه دهیم و در قالب این بسته بندی ها پیام دولت و ملت را منتقل کنیم؛ در این فرآیند، بسته بندی‌های خبری بسیار مهم است و اینکه چگونه پیام هر دو طرف را بدون اینکه پل های ارتباطی مسدود شود، منتقل کنیم؟

جابری انصاری تاکید کرد نباید بوق‌چی و روابط‌ عمومی باشیم بلکه باید تبدیل به  رسانه ای حرفه ای همراه با مقتضیات رسانه ای ایران شویم براین اساس تمام فرآیند و روندها در حال بازبینی و برخی در حال اصلاح و  چابک‌سازی است.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به برخی از آسیب های ایرنا اشاره کرد، اول اینکه به دلیل شکافی که در درون حاکمیت ایجاد می شود، خبرگزاری به سمت یک جزء از حاکمیت یا یک بخش از جریان های سیاسی حرکت می کند در حالی که باید خبرگزاری ملی باشد. ایرنا باید گفتمان های دولت برآمده از انتخابات را پوشش دهد و این از بدیهیات است اما موفقیت در پوشش گفتمان دولت هم منوط به نگاه فراگیرتر است تا در این فرآیند؛ مجموعه ملت، جریان های سیاسی و حاکمیت دیده شود بویژه که اکنون شعار اصلی دولت، وفاق ملی است.

جابری انصاری شعار دولت مبنی بر وفاق ملی را فرصت مناسبی دانست تا ایرنا نیز بر اساس همین رویکرد نقش آفرینی کرده و به ترمیم شکاف ها و تحقق وفاق ملی بپردازد براین اساس لازم است تا این آژانس خبری به جایگاه ملی خود بازگردد.

وی در پایان به اعلام فراخوان عمومی در مورد جشن ۹۰ سالگی ایرنا در مجموعه صف و ستاد و احصای مجموعه زیادی از ایده و پیشنهاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ایده ها در سه سطح رویدادی، فرآیندی و زیر ساختی در حال تدوین است.

نشست هم اندیشی، سنتی حسنه است

«محمدرضا نوروزپور» این نشست هم اندیشی را سنت حسنه‌ای دانست که مدیرعامل فعلی ایرنا با حسن نظر و  نگاهی فراجناحی از مدیران عامل سابق به منظور همفکری در چگونگی برگزاری جشن ۹۰ سالگی این سازمان دعوت به عمل آورده است.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل از پیشکسوتان، درگذشتگان و شهدای ایرنا را یک ضرورت دانست بخصوص اینکه ایرنا از رسانه های رتبه دار در زمینه تقدیم شهدا به انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروی انسانی و بازنشسته ها و همچنین اسناد، عکس و اخبار ایرنا در طول ۹۰ سال گذشته را از گنجینه های ارزشمند این سازمان برشمرد به گونه ای که برای برخی از این اسناد نمی توان قیمتی قائل شد.

نوروزپور همچنین به ضرورت برگزاری نمایشگاهی از آثار عکاسان، اسناد ایرنا و برگزاری جشنواره تولیدات خبری اشاره کرد تا در روز برگزاری همایش و در سطح ملی از آثار برتر تجلیل شود.

ایرنا یک مرجع مهم خبری در گذشته، حال و آینده است

در ادامه «محمدجعفر بهداد» از دیگر مدیران عامل سابق ایرنا، برگزاری این نشست برای تبادل نظر در مورد وضعیت فعلی ایرنا، آنچه در گذشته در حوزه های گوناگون اتفاق افتاده و اینکه به لحاظ فنی، خبری و عکس به کدام سمت برود تا موفق عمل کند را بسیار اثربخش ارزیابی کرد و گفت: برخی فرآیندها با ایجاد اصلاحات می تواند بهتر به نتیجه رسیده تا اهداف سازمان محقق شود.  

وی ارائه پیشنهادات مدیران سابق در کنار پیشنهاد مدیر فعلی ایرنا در مورد موضوعات مشترک را منجر به ایجاد نگاهی تفاهم‌آمیز و همچنین تقویت گام های بلند این آژانس خبری دانست.

بهداد همچنین ایرنا را یک مرجع مهم خبری در گذشته، حال و آینده توصیف و ابراز امیدواری کرد با تداوم این نشست ها و همفکری، اهداف میان دستی و بالا دستی در کوتاه و درازمدت محقق شود.

هم افزایی بین مدیران از جلوه های وفاق ملی است 

«سیدضیاء هاشمی» نیز تداوم و تحول را به عنوان شعار ایرنا؛ ارزشمند و معنادار و هم افزایی بین مدیران مختلف را از جلوه های بارز وفاق ملی دانست و گفت: انتظار می رود ایرنا در زمینه تحقق شعار دولت مبنی بر وفاق ملی پیشقدم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش؛ ایرنا را نماد تداوم دانست که به رغم فراز و نشیب های فراوان همچنان استمرار داشته است.  

هاشمی تاکید کرد: ایرنا باید صدای دولت، ملت و صدای بی صدایان، کانون تحولات اجتماعی، نخبگان و اندیشمندان باشد و انتظار می رود از امروز به مناسبت جشن ۹۰ سالگی اش، ۹۰ چهره علمی، فرهنگی، رسانه ای و  نخبه را به جامعه معرفی کرده و از زبان آن ها جایگاه ایرنا تحلیل و شایسته و بایسته هایی ضروری جامعه، منعکس شود.

این مدیرعامل سابق ایرنا همچنین سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی را بیش از همیشه، تریبون نخبگان، صاحب نظران و خانه اندیشمندان دانست.

هاشمی متذکر شد: جا دارد ایرنا پیوند دهنده دولت، ملت، اقشار مختلف و کانون فکری، فرهنگی و رسانه‌ای برجسته باشد تا به عنوان کانون علمی، فرهنگی و رسانه ای، آسیب شناسی کرده و با خود ارزیابی و خود انتقادی، ضعف و چالش های خود را جستجو و به سمت افق های بالاتر حرکت کند.

کار پدرانه ایرنا، نگهداشت سرمایه های خبری و رسانه ای است

در ادامه «مجید امیدی‌شهرکی» برگزاری نشست هم اندیشی مدیران عامل سابق ایرنا را اقدامی ویژه و اثربخش با حسن نگاه فراجناحی «جابری انصاری» توصیف کرد و گفت: باید اجازه داد تا فصل جدیدی از حوزه خبر و رسانه در کشور ایجاد شود، ایرنا نیز رسانه ای خاص است که در حوزه بین المللی دیده می شود.

این مدیرعامل سابق ایرنا اضافه کرد: نگاه اصلی حاکمیت براساس خبرهای این آژانس خبری تحلیل و براساس آن تصمیم گرفته می شود. ایرنا مادر خبرگزاری ها و دارای دست برتر نسبت به سایر خبرگزاری هاست براین اساس باید کار پدرانه اش را انجام دهد که نگهداشت سرمایه های خبری و رسانه ای است.

امیدی شهرکی افزود: شاید ایرنا هنوز با توجه به ظرفیتی که دارد به جایگاه اصلی اش نرسیده است، یکی از ظرفیت های بزرگش، ایجاد همگرایی بین رسانه هایی است که تکثر و تنوع آن در دهه اخیر به شدت زیاد شده، این تکثر در عین حال  که پتانسیل و آورده خوبی است اما اگر به درستی هدایت نشود؛ قطعا به ضرر تمامیت کشور بوده و حوزه های ملی، سیاسی و اعتقادی را مورد چالش قرار می دهد.

وی برگزاری جشن ۹۰ سالگی ایرنا را فرصت مناسبی برای نشان دادن بهتر جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: برگزاری جشن ۹۰ سالگی ایرنا و ۳۰ سالگی موسسه ایران، باعث می شود تا نظام جمهوری اسلامی دیده شود بنابراین تنها با انجام دو کار ویژه به ماموریت اصلی خود که همان دیده شدن درست جمهوری اسلامی آن هم با توجه به نگاهی که در جهان در مورد ایران ایجاد شده است، خواهیم رسید براین اساس باید از این فرصت استفاده کرد تا ایرنا و رسانه های ایران را به دنیا و افکار عمومی بشناسانیم تا جهان با واقعیت ایران آشنا شود.

۹۰ سالگی ایرنا شروع دوره جدیدی است

«محمد خدادی» از دیگر مدیران عامل سابق سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، جشن ۹۰ سالگی ایرنا را برای خود پرخاطره دانست زیرا از جوانی در ایرنا حضور داشته است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قدرت نشر اطلاعات به ارزش اطلاعات است نه محل نشر آن، دنیای امروز دنیای دیگری است هیچ ربطی به گذشته در مورد تولید پردازش و نشر اطلاعات ندارد و این بهانه خوبی است که برگردیم و ببینیم که اساس کارکرد ایرنا چه باید باشد و چه نسبتی با امروز و جریانات فضای پر تلاطم افکار عمومی دارد؟  قطعا هر کاری که تا به امروز انجام می شد بسیاری از آن ها دیگر موضوعیتی ندارد و باید اقدامات دیگری انجام شود.

خدادی ۹۰ سالگی ایرنا را شروع دوره ای جدید برای این رسانه دانست به شرطی که خط برگشت مخاطب زنده و نادیده ها دیده شود، از فضای کمی در تولید دوری کرده و ماموریت اصلی خود را "تبادل" قرار دهد؛ همچنین از فضای مونولوگ به دیالوگ رسیده و بستر دریافت اطلاعات برای حاکمیت را فراهم کند زیرا مساله ای که اکنون حاکمیت به شدت نیاز دارد این است که هر چه بیشتر به ذهن مردم نزدیک شود، اولویت های کشور را تشخیص داده و براساس آن تصمیم گیری کند.

وی توضیح داد: در این راستا ایرنا باید تمایز و تفاوتش با سایر رسانه ها را بداند و اینکه چه کارکرد متناسب با شرایط چند زیستی امروز مخاطب در جامعه دارد؟

خدادی همچنین ایرنا را برند بسیار ارزشمندی دانست که نقش اساسی در مدیریت بحران های کشور  داشته و همچنان می تواند این نقش و سهم را ایفا کند.

"اداره ‌ای به نام آژانس پارس در ۱۳۱۳ خورشیدی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا اخبار کشور را گردآوری و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر این ۲ نشریه صبح و عصر به زبان های فارسی و فرانسه برای مسوولان و خبرگزاری‌های خارجی و روزنامه‌ها منتشر و ارسال می‌کرد و با خبرگزاری های فرانسه، رویتر، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس و آناتولی قرارداد خبری داشت.

آژانس پارس از ۱۳۳۲ خورشیدی اخبار خبرگزاری ها و رادیو تلویزیون‌ها و مطبوعات را به زبان های مختلف ترجمه و منتشر می‌کرد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۶۰ خورشیدی نام این خبرگزاری به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تغییر داده شد تا دوره ای تازه را شروع کند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و نخستین نهاد حرفه‌ای گردآوری و انتشار خبر و عکس و تولید محصولات رسانه ای- خبری در تاریخ ایران است. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خبرگزاری در راستای اهداف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف رسالت خبری خود پرداخت و برپایه اهدافی چون انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و مخابره واقعیت های ایران و جهان به‌ ویژه کشورهای اسلامی فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.

محمدرضا شریف، سید کمال خرازی، حسین نصیری، فریدون وردی‌نژاد، عبدالله ناصری طاهری، احمد خادم‌المله، سیدجلال فیاضی، محمد جعفر بهداد، علی اکبر جوانفکر، مجید امیدی شهرکی، محمد خدادی، سیدضیا هاشمی، محمدرضا نوروزپور و علی نادری مدیران عامل ایرنا در چهار دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده‌اند و حسین جابری انصاری پانزدهمین مدیرعامل این رسانه محسوب می‌شود."