گزارش یک جشن، یک معارفه و آغاز «هزاره هشتم»

موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه - ۲۸ بهمن- شاهد نشستی چند بعدی بود: جشن انتشار هفت هزارمین شماره روزنامه، معارفه مدیرعامل جدید موسسه، تجلیل از بنیانگذاران و مدیرانی که در طول ۲۵ سال عمر این روزنامه، نقش و سهمی داشتند و همه اینها بهانه ای شده بود تا با گردهم آمدن بزرگان و پیشکسوتان اهل رسانه در یک محفل خودمانی و صمیمی، نشستی خاطره انگیز در آغاز «هزاره هشتم» انتشار شمارگان «ایران» شکل بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی ایرنا، مراسم راس ساعت ۱۳/۳۰ در سالن اجتماعات روزنامه ایران برگزار شد. سالن از همان ابتدا مملو از اهالی رسانه، مدیران پیشکسوت روزنامه ایران، مسئولان خبرگزاریها و روزنامه های شاخص و نیز، شماری از مدیرانی بود که مسئولیتهای رسانه ای در دستگاههای دولتی دارند.

این جمعیت انبوه در سالن محدود روزنامه ایران موجب شده تا افراد بسیاری به صورت ایستاده مراسم را تا آخر دنبال کنند.

پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، خانم خرامان - همکار سابق ایرنا- که اجرای مراسم را بر عهده داشت، از «همایون امیرزاده» رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرائت پیام دکتر «سیدعباس صالحی» دعوت کرد.

امیرزاده پیش از قرائت پیام وزیر ترجیح داد خاطره ای از دوران خبرنگاری خود برای ایرنا در شهرستانهای استان هرمزگان تعریف کرد؛ خاطره ای که نشانه ای توانایی مدیریت و شخصیت فرهیخته و فرهنگی دکتر «فریدون وردی نژاد» مدیرعامل وقت ایرنا و بنیانگذار موسسه فرهنگی - مطبوعاتی ایران را نشان می داد. جمعیت با شنیدن این خاطره، به افتخار وردی نژاد کف زدند.

*وزیر ارشاد و دوره حساس مطبوعات و اصحاب رسانه

امیرزاده سپس پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را چنین قرائت کرد:«در دوران تحول و یا دگردیسی رسانه، نقش و جایگاه اصحاب رسانه بیش از پیش اهمیت می یابد؛ آنان از یک سو باید رویدادها را در قالب خبر آگاهی ­بخش مخابره کنند و از سویی فراتر از خبر باید تفاسیر را در بستری واقع­ بینانه در اختیار مخاطب قرار دهند. علاوه بر آن باید متعهدانه به پیامدهای پیام­ها و نظرهای خود نیز بیاندیشند.

یکی از فرازهای مهم بیانیه «گام دوم انقلاب» که رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران صادر کردند، توجه به همین سیاست تبلیغی و رسانه ­ای دشمن با هدف مأیوس­ سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. چنانکه ایشان خبرهای دروغ، تحلیل­های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت­ها، پنهان کردن جلوه ­های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ را جزو برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران عنوان کرده ­اند که رسالت و مأموریت اصحاب قلم را در این نبرد همه­ جانبه با هسته­ های ضد اعتماد­ساز و آینده­ سوز بیشتر تبیین می کند.


اصحاب رسانه فقط راویان بی­ نظیر نیستند که ناظران بانظر هستند که در مقابل رسانه­ های شبه سلاح خارجی، همچون سامانه حفظ صلاح داخلی عمل می­ کنند. آینده­ سازی می­ کنند تا خبرپردازی، دیده­ سازی می ­کنند تا دیده­ بانی، قلم در دست اصحاب رسانه همچون سلاح دفاع از مرزهای دینی، اخلاقی، فکری، فرهنگی و ملی عمل می­ کند که بذر نگاه به آینده را در فضای عمومی می­ کارد.


گرچه دشواری ایام و دشمنی اغیار، اهل رسانه را نیز از تیغ گزند خود مصون نداشته و آنان را در این مصاف سخت، علاوه بر آنکه باید زورق خود را از تلاطم بادهای ناهموار ناامیدی القایی نگاه دارند، باید نگاهبان زورقی باشند که با انواع طوفان­های اقتصادی نه فقط معیشت که ماهیت آن را نیز تهدید می­ کند. از تأمین کاغذ تا تسهیل توزیع روزنامه ­ها و از تضمین معیشت تا تأمین حداقل ­های رفاهی اهالی قلم جزو سخت­ ترین مسئولیت­های مدیران رسانه ­هاست که به­ ویژه در این تلاطم­ های اخیر رخ نموده است.


در چنین دوره حساسی، انتشار هفت هزارمین شماره و تداوم اثربخشی و استمرار جریان­ سازی یک روزنامه، خود یک اتفاق میمون و مبارک است. روزنامه «ایران» در آغاز بیست و پنجمین سال حیات خود همچنان روزنامه ملی ماست. «ایران» روزنامه نظام و انقلاب اسلامی و همه مردم ایران است؛ صدای همه آنان که دل در گرو ایران دارند.


استمرار ربع قرن اثربخشی رسانه ­ای، بدون شک مرهون تلاش­های روزنامه نگارانی است که متعهدانه و مبتکرانه «ایران» را دوست داشتند و باید از اهتمام دلسوزانه بنیانگذاران و مدیران این سالیان تقدیر کرد؛ و اینک اتفاق مبارکی است در هفت­ هزارمین شماره روزنامه از مدیری تجلیل می­ شود که در پنج سال اخیر از هیچ تلاشی برای ارتقای«ایران» فروگذار نکرد و از مدیری استقبال می­ شود که «ایران» را در ادامه حیات حرفه ­ای خود با نیروی جوان و فکر پویا همراهی کند که بدون شک همیاری کلیه روزنامه ­نگاران «ایران» صاحبان اصلی این روزنامه را می ­طلبد. به آقای مهندس محمدتقی روغنی­ها دست مریزاد گفته و برای آقای مهندس مهدی شفیعی آرزوی توفیق می­ کنم؛ با تبریک انتشار هفت ­هزارمین شماره «ایران» و آرزوی فرداهایی بهتر برای «ایران» و ایرانیان.»


*پیر اهل رسانه

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و پیشکسوت مدیران مطبوعات کشور دیگر سخنران این مراسم بود؛ مرد خوش اخلاق و متواضعی که در جریان سخنانش، علاوه بر تجلیل و ستایش از ویژگی های شخصیتی روغنی ها و شفیعی، با لحن شوخی اعتراف کرد که در حال حاضر، هیچکس در کشور از نظر عمر مدیریتی در رسانه ها به پای او نمی رسد.

در این نشست، علاوه بر خبرنگاران و کارکنان موسسه ایران، اهل رسانه و مطبوعات هم حضوری پرشور داشتند. «علی ربیعی» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاور کنونی رییس جمهوری، «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات دفتر رییس جمهور، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ، «هادی جعفری نژاد» رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، «کیوان خسروی» معاون فرهنگ و ارتباطات شورای عالی امنیت ملی، «علی متقیان» مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، «علیرضا بختیاری» مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق و«عباس عبدی» از روزنامه نگاران برجسته از جمله حاضران این جمع بودند.

پس از دعایی، دکتر سیدضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی - صاحب امتیاز روزنامه ایران- و رییس هیات مدیره موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران پای تریبون رفت.

*هاشمی: تحجر و جمود در عرصه رسانه و فرهنگ جایی ندارد

مدیرعامل ایرنا با تبریک آغاز «هزاره هشتم »شمارگان روزنامه ایران گفت: این موسسه به همت بزرگوارانی پایه‌گذاری شده و مسیر یک ربع قرنی را طی کرده و امروز به این مرحله بلوغ و تکامل رسیده است.

هاشمی با تشکر از مدیران موسسه ایران طی مدت فعالیت گفت: ایران موجب افتخار ایران است، ایران رسانه دولت ملت است و فعالان در این موسسه یک رسالت فرهنگی و رسانه‌ای ارزشمند دارند و همه باید تلاش کنیم این رسانه روز به روز موفق‌تر شود.

وی افزود: روزنامه و موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، رسالت و مسئولیت سنگینی بر عهده دارد که در فراز و نشیب‌های ۲۵ ساله گذشته و شرایط ویژه امروز مسیر را طی می‌کند.

هاشمی گفت: رسانه امروز اقتضائات متفاوتی با ۲۰ سال پیش دارد، امروز برای حفظ مرجعیت رسانه ای، رسالت ویژه‌تری داریم به ویژه که در گام دوم انقلاب در معرض مخاطراتی چون مشکلات کاغذ، مالی و کاری هستیم.

وی خواستار حمایت مالی و غیر مادی از روزنامه ایران و دیگر نشریات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در راستای ایفای رسالت حرفه‌ای این مجموعه شد.

مدیرعامل ایرنا با تاکید بر اینکه بیان و مواضع روزنامه‌ها و نشریات باید مورد اقبال و تحمل واقع شود، اظهارداشت: کم‌تحملی و بی‌مهری نسبت به اصحاب رسانه بسیار تلخ است، چون آنها سربازان و فرماندهان جنگ نرم موجود هستند پس باید حمایت ویژه و مورد مهرورزی قرار گیرند.

وی افزود: اصحاب رسانه نباید دغدغه اثبات خودشان به دیگران را داشته باشند بلکه باید استقلال حرفه‌ای خود را حفظ کنند.

هاشمی گفت: بی‌مهری موجب از دست دادن مرجعیت رسانه‌ای و خالی کردن میدان و جذب اصحاب رسانه به بیگانگان می‌شود، آزادی، استقلال، اخلاق، عزت، برادری و اقتدار اصولی هستند که باید شامل رسانه‌ها هم شود.

وی افزود: امروز ما بر اساس اصول انقلاب و پایبندی برای جبران خطاهایی که در طول زمان بوده انعطاف داریم، تحجر و جمود در عرصه رسانه و فرهنگ جایی ندارد، امنیتی کردن فرهنگ، خدمت به فرهنگ نیست و در واقع، فرهنگی کردن امنیت، خدمت به فرهنگ محسوب می‌شود و این اصلی است که برخی دغدغه‌مندان نمی‌توانند با آن کنار بیایند.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: موسسه ایران باید در فضا و بستر جدید به ویژه از نظر تکنولوژی با شجاعت و نوآوری گام جدیدی در آغاز دهه پنجم انقلاب بردارد، چرا که رسانه‌ها ناچار به توسعه تنوع فعالیت حرفه‌ای هستند.

هاشمی افزود: ایران و ایرنا، دو مجموعه مختلف و متعارض و رقیب نیستند بلکه از یک خانواده و مکمل هستند و حضور مهندس شفیعی در ریاست جدید این موسسه، نمادی از این پیوند است.

وی ارتقای مهارت و انگیزه همکاران را لازمه پیشگیری از آسیب به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برشمرد و گفت: در آغاز دهه پنجم انقلاب ناچاریم در عرصه مدیریت به سمت جوان‌گرایی حرکت کنیم و دولت هم این امر را الزام کرده است، موسسه‌ای چون ایران نیاز به تزریق نیروی جوان و البته استفاده از تجربیات پیشکسوتان دارد.

 * تشویق معمار موسسه ایران

دکتر فریدون وردی نژاد به عنوان معمار و بنیانگذار روزنامه و موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران سخنران بعدی بود. او ترجیح داد محور سخنانش را به چگونگی شکل گیری و راه اندازی روزنامه و موسسه ایران اختصاص دهد و در جریان آن، از چندتن از همراهانش در این راه نام برد؛ کسانی که آن زمان جوان بودند اما حالا وقتی با معرفی او از میان جمعیت بر می خاستند و مورد تشویق قرار می گرفتند، گرد پیری چهره آنان را سپید کرده بود.

وی در جریان سخنانش توضیح داد که انتخاب نام «ایران» برای روزنامه کاری بسیار سخت و دشوار بوده و وقتی آنها بر استفاده از این نام در برابر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت اصرار می کنند، ایشان می گوید خوب است نام روزنامه را «ایران اسلامی» بگذارید چون اگر بخواهید فقط از نام «ایران» استفاده کنید، با سختی ها و دشواری های جدی در کار مواجه خواهید شد.

وردی نژاد افزود: پس از آن نزد مقام معظم رهبری رفتم. ایشان فرمودند اسم «ایران» هوشمندانه است و من حمایت می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: این روزنامه با هدف روان سازی گردش اطلاعات بین حکومت کنندگان و حکومت شوندگان، ایجاد شفافیت بیشتر، جداسازی اطلاع رسانی از پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی، مسئولیت پذیری بیشتر کسانی که در دستگاه های اجرایی کار می کنند و گفت وگوی بیشتر میان دولت و ملت ایجاد شده است.

وردی نژاد یادآور شد: در مقطع بنیانگذاری این روزنامه تلاش کردیم اثربخشی آن را بیشتر در دولت ها قرارداده و کارآمدی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و با این هدف موسسه ایران به عنوان یک موسسه بخش خصوصی وارد عمل شد و تا به امروز فعال است.

* رنج و مرارت انتشار هفت هزار شماره 

رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه نیز در این آیین عدد هفت را در ادبیات عرفانی ایرانیان عدد مقدسی برشمرد و گفت: رنج و مرارت انتشار هفت هزار شماره روزنامه ایران را فقط یک مطبوعاتی درک می کند.

هادی جعفر نژاد با بیان اینکه روزنامه ایران روبه قله های تکامل است، افزود: بازتعریف نقش رسانه های مکتوب در عصر رسانه های دیجیتال نکته ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

* تغییر سیاست و برنامه روزنامه های دولتی با تغییر دولت ها

«احمد مسجد جامعی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای شهر تهران هم در سخنانی، روزنامه ایران را سخنگوی دولت معرفی کرد و گفت: آسیب روزنامه های دولتی و شبه دولتی این است که با تغییر دولت ها سیاست ها و برنامه هایشان با تغییر دولت تغییر می کند و اخلاقی بودن و توان مدیریت در این مواقع روشن تر می شود.

مسجدجامعی در این زمینه به بیان خاطراتی از دوران کاری خود در وزارت ارشاد و شورای شهر پرداخت و از «هنر مدیریت» روغنی ها و اخلاق خوب او که توانست در طول پنج سال با وجود تغییر دولتهایی با نگاههای کاملا متفاوت، نیروی انسانی روزنامه را حفظ کند و از آنها بهره بگیرد، تجلیل کرد.

او گفت که چنین کاری از عهده هر کسی ساخته نیست.

مسجد جامعی با بیان اینکه اخبار و سوژه های ایران گاهی موضوع جلسات شورای شهر می شود، تصریح کرد: جمع بین دولت و ملت و ایجاد فضای گفتگو بین این دو کار بزرگی است که روزنامه ایران این مسئولیت را عهده دار است.

* آزادی بیان تا نقدپذیری همراه با رعایت اخلاق

روغنی ها مدیرعامل سابق موسسه ایران نیز با ابراز خرسندی از انتخاب مهدی شفیعی به عنوان مدیرعامل موسسه ایران و تجلیل از ویژگی های شخصیتی او، تلاش کرد از ارایه بیلان کار بپرهیزد.

او ضمن طلب عفو از همه همکارانش بخاطر نقص ها و کاستی هایی که در طول پنج سال مدیریت وی در موسسه رخ داده است، گفت: اگر در طول پنج سال گذشته، موسسه ایران دستاوردی داشته، متعلق به همه همکاران مجموعه بوده است که من هم یکی از آنها بودم.

روغنی ها تصریح کرد: مهمتر از بحث کاغذ و انتشار یک روزنامه، تلاش من در مدیریت موسسه حاکم شدن چیزی بود که ما به دنبال آن در کل کشور هم هستیم، ما از آزادی بیان تا نقدپذیری و تکامل جامعه و رعایت اخلاق صحبت می کنیم و باید آن را ادامه بدهیم.  .

وی گفت: شیوه های برخورد و رفتارها و مدیریت ما باید در جهت تحقق این اصول باشد.

*تبدیل روزنامه ایران به رسانه ای جریان ساز 

مهدی شفیعی مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران هم در این مراسم گفت: سرمایه اصلی این موسسه نه حمایت دولت و سرمایه بانکی بلکه نیروی انسانی حرفه ای است که با برنامه ریزی درست می تواند این رسانه را به موسسه ای جریان ساز تبدیل کند.


وی افزود: روزنامه ایران از آغاز تا به امروز فرایند رشد، بلوغ و نبوغ را طی کرده و امروز حفظ و تقویت و شکوفایی بیشتر این مسیر و تداوم وجود آن، باید اولویت همگی باشد.

شفیعی نگاه استراتژیک به مسائل یا به نوعی کلان نگری را از رویکردهای امروز این موسسه برشمرد و گفت: در این مسیر،خانواده ایران باید بداند برای بقای خود در مسیر اخلاق و پرهیز از انگ زنی حرکت کنند، در کنار اینها خلاقیت، نوآوری، روزآمدرسانی و درک روشن از تحولات و واقعیت های جامعه و باور جامعه به رقابت پذیری با سایر روزنامه ها باید مدنظر ما باشد.

شفیعی توجه به کیفیت به جای کمیت و اثربخشی را نیز از اصول لازم توجه عنوان کرد و افزود: در کنار تولید، توزیع هم بویژه در عرصه فضای مجازی باید مدنظر قرار گیرد، مخاطبان روزنامه ظرفیت مغتنمی هستند که می توانند در تولید محتوا نقش جدی ایفا کنند.

وی افزود: امروز برخی حوزه های خبری ریزتر و مسائل، تخصصی تر دنبال می شود، روزنامه ایران باید نگاه ملی داشته باشد و این میسر نیست مگر با حضور در شهرها و روستاها و در کنار این مساله انضباط مالی و اداری هم به همراه شفافیت و خلاقیت و دوری از تبعیض در بخش های مختلف موسسه باید مورد توجه باشد.

*تجلیل فراجناحی از ۱۱ مدیر «ایران»

در ادامه این مراسم، از مدیران دوره های مختلف روزنامه ایران شامل «فریدون وردی نژاد»، «محمدتقی روغنی ها»، «عبدالرسول وصال»، «حسین ضیایی»، «مجید رضاییان»، «احمد خادم المله»، «عبدالله ناصری»، «محمد خدادی»، «کاوه اشتهاردی»، «بیژن مقدم» و «غلامحسین اسلامی فرد» با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

افراد یادشده در طول ۲۵ سال گذشته به عنوان مدیرعامل یا مدیرمسئول روزنامه، در بقا و پیشبرد اهداف و برنامه های آن نقش داشته اند.

کارکنان موسسه ایران نیز با اهدای لوح تقدیر و کاریکاتوری بزرگ از روغنی ها که پنج سال مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت، به گرمی تجلیل کردند.

این تابلو و هدیه کارکنان را «محمد بلوری» خبرنگار و دبیر پیشکسوت صفحه حوادث روزنامه ایران به روغنی ها اهدا کرد.

پس از آن، چندتن از خبرنگاران روزنامه، کیک انتشار هفت هزارمین شماره «ایران» را بریدند و همراه با مدیران ارشد این مجموعه از دیرباز تاکنون عکس یادگاری گرفتند.

موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به صاحب امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۳ آغاز به کار کرده و چندین نشریه از جمله روزنامه ایران، ایران ورزشی، روزنامه انگلیسی زبان «ایران دیلی»، روزنامه عربی زبان الوفاق و روزنامه ایران سپید (ویژه نابینایان) را منتشر می کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.