به گزارش ایرنا، هاشمی که روز جمعه در نشست سران ارشد رسانه های آسیا در شهر بوائو چین سخنرانی می کرد با بیان اینکه برخی رسانه های غیر آسیایی همواره با طرح ها و منافع ملت های قاره آسیا مخالفت می کنند از رسانه های آسیایی خواست با اقدام های به موقع مانع تبلیغات منفی و مخرب شوند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف رسانههای حرفهای در آسیا این است که با همکاری، اطلاعرسانیِ بهموقع و شفافسازی، راه را بر تبلیغات منفی ببندند.
هاشمی که به دعوت رسمی طرف چینی به این کشور سفر کرده است، روز گذشته (پنجشنبه) در اجلاس آسیایی بوائو که با حضور بیش از دو هزار نفر از شخصیت های فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی و سیاسی جهان و با سخنرانی «لی که چیانگ» نخست وزیر چین در شهر بوائو در جنوب این کشور آغاز شد، شرکت کرد.
اجلاس بوائو یکی از مهمترین مجامع همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید.
* نقش رسانه های متعهد در مبارزه با آپارتاید و تروریسم
مدیرعامل ایرنا در ادامه سخنان خود در نشست سران رسانه های آسیا با اشاره به اینکه « برخی سیاستمداران گفته اند از روزنامه ها بیش از سرنیزه ها هراس دارند»، آن را بیانگر قدرت رسانه دانست و افزود: چنین اظهاراتی نشان می دهد علاوه بر محققان ارتباطات و کاربران رسانه ای، دولتمردان نیز قدرت رسانه ها را در تنظیمات داخلی و بین المللی پذیرفته اند.
هاشمی تصریح کرد: پایان دادن به جنگ ویتنام و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تحریم بینالمللی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و عزم بینالمللی برای مبارزه با گروههای تروریستی مانند القاعده و داعش از جمله دستاوردهایی است که رسانهها بیشترین نقش را در آن داشتهاند.
وی گفت: بیشتر پیمانهای زیستمحیطی از جمله پیمان زیستمحیطی پاریس با فشار رسانههای متعهد و همراهی افکار عمومی جهان به سرانجام رسیده است.
* تاکید براهمیت منبع موثق در خبر
مدیرعامل ایرنا با اشاره به ظهور شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر اظهارداشت: در دسترس بودن و مخاطبمحور بودن دو ویژگی شبکههای اجتماعی است که به تکثر مراجع خبری در دنیای معاصر انجامیده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: امروز، هر فرد با در اختیار داشتن سادهترین ابزارهای الکترونیکی میتواند یک شهروند - رسانه نیرومند باشد.
وی اضافه کرد: این وضعیت، اگرچه در آغاز باعث افزایش خبرهای جعلی و شایعهها در جامعه شد اما گذر زمان و فعالیت رسانههای حرفهای در این فضای جدید، سبب شد ذائقه عامه نیز تغییر کند و امروز اغلب مخاطبان اخبار، حتی در شبکههای اجتماعی به دنبال منبع موثق خبر هستند.
* افزایش اثرگذاری رسانه ها
مدیرعامل ایرنا گفت: اثرگذاری رسانههای حرفهای دوباره در حال افزایش است زیرا رسانهها از این فناوری جدید به خوبی استفاده کردند و توانستند نقشی موثر و مکمل در شبکههای اجتماعی ایفا کنند.
هاشمی افزود: امروز تکمیل پروژههایی مانند جاده ابریشم جدید، توسعه چابهار در ایران، توسعه گوادر در پاکستان، دالان ترابری بینالمللی شمال و جنوب (INSTC) و بسیاری از طرحهای مشابه در آسیا به سود همه کشورهای آسیایی خواهد بود و رونق اقتصاد منطقه را در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: رسانههای حرفهای، با همکاری یکدیگر و با استفاده از ابزارهای نوین، میتوانند نخبگان، سیاستمداران، پژوهشگران و افکار عمومی در کشورهای منطقه را با پروژههایی از این دست که منافع منطقهای دارند، آشنا و همراه کنند.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه به صورت طبیعی هر طرح توسعه، مخالفانی هم دارد ، خاطرنشان کرد: برخی کشورهای غیرآسیایی، به دلایل اقتصادی و گاه سیاسی، علاقه مند نیستند پروژههای مشترک آسیایی به سرانجام برسد و تبلیغات منفی رسانهها در این کشورها نیز ریشه در همین مخالفت دارد.
میزبان نشست سران رسانه های آسیا که با هدف بررسی نقش جدید رسانه ها در ارتباطات جهانی، توسعه رسانه ها و همکاری های رسانه ای در آسیا در بوائو در حال برگزاری است دولت چین و مجمع آسیایی بوائو است و گروه رسانه ای چین هم مسئولیت برگزاری آن را به عهده دارد.
گروه رسانه ای چین حدود یک سال پیش، با ادغام سه رسانه اصلی و دولتی این کشور شامل رادیو بین المللی چین، سی سی تی وی (تلویزیون دولتی چین) و رادیو ملی چین تشکیل شد.
مدیرعامل ایرنا که سال گذشته هم در نشست سران رسانه های آسیایی شرکت و سخنرانی کرد، قرار است در زمان حضورش در بوائو با برخی از روسا و مدیران ارشد رسانه های شرکت کننده در این نشست دیدار و برای توسعه همکاری های دو و چند جانبه گفت وگو کند.
به گزارش ایرنا، برگزاری نشست اصلی رهبران رسانه های آسیایی، راه اندازی سازمان همکاری رسانه های آسیا (AMCO) و مرکز تبادل برنامه این سازمان از دیگر برنامه های مرتبط با نشست سران رسانه های آسیا است.
موضوع نشست سران رسانه های آسیا به عنوان یکی از نشست های اصلی مجمع آسیایی بوائو که با حضور سران رسانه های بیش از ۴۰ کشور آسیا و جهان به مدت سه روز برگزار می شود «همکاری های رسانه ای در عصر جدید» است.
**آساق**۱۹۰۴**
بوائو- چین- ایرنا- «سید ضیا هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تاکید کرد که برای دستیابی و حفظ منافع مشترک کشورهای آسیایی، راهی جز تشکیل ائتلاف بزرگ رسانههای آسیایی نداریم.
نظر شما