وی با اشاره به تاثیرپذیری میزان مشارکت شهرهای کوچک از مسائل قومی و در عین حال انگیزه های سیاسی، ابراز امیدواری کرد شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو باشیم.
این کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اتفاقات اخیر پس از اصلاح نرخ بنزین، خاطرنشان کرد: سرعت رویدادها و تحولات در کشور ما خیلی زیاد است و تحولات ماه های آینده می تواند در بالا بردن میزان مشارکت تاثیر زیادی داشته باشد.
هاشمی درباره تفاوت میزان مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، افزود: مردم، اثر انتخابات ریاست جمهوری را ملموس تر حس می کنند چون در مجلس، برآیند آرا مهم است؛ به همین دلیل انگیزه مشارکت در انتخابات مجلس کمتر است اما این موضوع، در شهرهای بزرگ مثل تهران که ۳۰ نماینده دارد متفاوت است و این نمایندگان، اثرگذاری خوبی دارند.
وی با بیان این موضوع که هر چقدر گزینه های پیش روی مردم برای انتخابات مجلس، تفاوت معنادارتری داشته باشند، انگیزه مشارکت هم بالاتر می رود، گفت: مشارکت در شهرستان ها به خاطر شناخت بیشتر و کم بودن تعداد نامزدها ساده تر است اما در کلان شهرها، انتخاب برای مردم پیچیده تر می شود.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان این موضوع که در جامعه مدرن و پیچیده، فرایند شناخت از طریق روش های سنتی حاصل نمی شود، گفت: اینجا نقش رسانه اهمیت می یابد و رسانه، مهمترین عنصری است که می تواند به فرایند شفافیت برای افزایش مشارکت کمک کند.
هاشمی تنوع رسانه ها، تصویرسازیها، سرعت تبادل اطلاعات، رقابت بین رسانه ها، تولد رسانه های انتخاباتی و ظهور "فیک نیوز" (خبرجعلی) را یادآور شد و ادامه داد: در این باره رسانه هایی که صحت را ترجیح می دهند اعتبار بیشتری می یابند و رسانه هایی که سرعت دارند نقش بیشتری در ایجاد ذهنیت اولیه ایفا می کنند.
وی با بیان این موضوع که برای ما ایجاد مشارکت مبتنی بر آگاهی و شفافیت مهم است، گفت: در موضوع انتخابات، در بین رسانه ها باید به یک الگوی واحدی برسیم و آنرا پیگیری کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت اعتبار منبع در کنار استفاده از فناوری های نوین و جذابیت های خبری، خاطرنشان کرد: اینکه رسانه ها با چه راهبردی به موضوعات ورود کنند مهم است و رسانه ها باید به ابهاماتی که در حوزه انتخابات مطرح می شود پاسخ دهند.
هاشمی از رسانه ها خواست در مورد فرآیندهای رقابتی، وعده های گذشته نمایندگان و منابع مالی آنها به مردم اطلاع رسانی کنند و در ادامه افزود: رسانه ها با پرسیدن این سوالات، می توانند افزایش شفافیت و مشارکت را در انتخابات پیش رو رقم بزنند.
وی با بیان این موضوع که نحوه فعالیت رسانه ها می تواند در مدت باقی مانده به انتخابات، در بالا بردن مشارکت تاثیرگذار باشد، ادامه داد: دیدگاه های متنوعی در جامعه وجود دارد و منتخبان و رسانه ها هم باید به متکثر بودن دیدگاه ها در جامعه توجه داشته باشند.
این کارشناس ارشد رسانه درباره اهمیت نظارت بر فعالیت رسانهها در چارچوب ضوابط موجود در آستانه انتخابات نیز گفت: بخشی از تقابل میان رسانه ها طبیعی و بخشی غیرحرفهای است که باید ضمن احترام به اصل شفافیت، نهادهای نظارتی، انتشار موارد خلاف واقع یا توهین و تهمت را کنترل کنند و فرایندی تعریف شود که نامزدهایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی، مورد ظلم واقع شوند بتوانند احقاق حق کنند.
![](https://img9.irna.ir/d/r1/2019/11/18/3/156769028.jpg)
هاشمی در عین حال، رقابت های رسانه ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تفاوت دیدگاهها در کنار تکثر رسانه ها به شرطی که در چارچوب اخلاق رسانه ای باشد، می تواند به افزایش مشارکت منجر شود.
وی با بیان این موضوع که باید رقابت های انتخاباتی در افزایش کارآمدی رسانه ها موثر باشد، گفت: انتخابات به ارتقای سواد رسانه ای مردم کمک میکند و در عین حال، رسانه ها هم به افزایش سواد سیاسی مردم کمک می کنند.
مدیر عامل ایرنا مشارکت حداکثری را ضرورت کشور ارزیابی کرد و گفت: هر کس، دل در گرو ایران زمین دارد در انتخابات شرکت می کند چرا که حضور در پای صندوق رای به سود منافع ملی است.
هاشمی، تحریم کنندگان انتخابات را خارج از چارچوب سیاست های رسمی عنوان کرد و افزود: رسانه های رسمی این ماموریت را دارند که گزینه های مورد نظر مردم و مطالباتشان را معرفی کنند تا امکان و انگیزه مشارکت حداکثری فراهم شود.
وی از رسانه ها و کارشناسان خواست تا جایگاه رای مردم و تأثیرگذاری آن را در آینده کشور تبیین کنند و گفت: در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، نامزدها و کارشناسان باید اهمیت انتخابات را برای مردم تشریح کنند.
این فعال رسانه ای توجه به موضوع عدالت و ضرورت های از بین بردن تبعیض را مهم دانست و گفت: اگر در انتخابات به جای توجه به رفع تبعیض و مطالبات مردم، بازی های سیاسی مدنظر قرار گیرد، حتی در صورت تحقق مشارکت بالا، به دلزدگی پس از انتخابات منجر می شود و هر چه مشارکت مردم آگاهانه تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر است.
هاشمی با بیان این موضوع که رسانه ها می توانند با کمک گرفتن از فرصت انتخابات، زمینه گفت و گوی ملی در موضوعات مختلف را فراهم کنند، افزود: ایام انتخابات، فرصتی است تا رسانه ها، امید به آینده و سواد سیاسی و رسانه ای مردم را ارتقا دهند.
وی خواستار تشریح دستاوردهای چهار سال فعالیت مجلس کنونی توسط رسانه ها و نمایندگان شد و افزود: اطلاع مردم از عملکرد نمایندگان به ارتقای شفافیت و انتخاب آگاهانه کمک می کند.
مدیرعامل ایرنا، جمهوریت نظام را به معنای تأثیرگذاری مردم در اداره کشور ارزیابی کرد و گفت: انتخابات، مهمترین عرصه حضور مردم است و در عین حال، مشارکت بالا برای نظام هم مهم است چرا که امید مردم به آینده را نشان می دهد.
![](https://img9.irna.ir/d/r1/2019/11/18/3/156769030.jpg)
نشست «نقش رسانه های خبری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات»، عصر یکشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران با حضور سید ضیا هاشمی مدیر عامل ایرنا و سید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
نظر شما