حضرت سجاد(ع) در ادامه دعای پنجم صحیفه سجادیه که به دعا برای خود، دوستان و نزدیکان می پردازد، از نحسی روزگار می گوید اینکه مومنان با دادن صدقه روزانه، نحسی روزگار را گرفته و از شکارگاه های شیطان در امان بمانند.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و دکترای علوم سیاسی روزهای دوشنبه در سلسله گفتارهای مذهبی - فرهنگی فرازهایی از صحیفه سجادیه را بیان می کند.

در جلسات گذشته و در تشریح فرازهای دعای پنجم صحیفه سجادیه به بزرگی، قدر و منزلت وصف ناپذیر، هبه و تقرب الهی اشاره شد. مشروح این فراز در  مطالبی با عناوین "چرا باید دعا کنیم؟"، " قدر و منزلتی وصف ناپذیر"،"هبه ای بی انتها؛ فراتر از هبه های دنیوی" و "اطاعت و تقرب، منتهی ثروت و عزت الهی" در تارنمای روابط عمومی ایرنا منتشر شد.

آنچه در ذیل می آید ادامه فرازهایی از دعای پنجم صحیفه سجادیه است که به چگونگی در امان ماندن از نحسی روزگار و تشریح شکارگاه های شیطان اشاره دارد:

هر روز صدقه بدهید

در ادامه بند ۱۰ دعای پنجم صحیفه سجادیه آمده است؛ "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اکْفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ". این بند از صحیفه سجادیه به اراده روزگار اشاره دارد. در روایات آمده است؛ روزی فردی نزد امام هادی (ع)آمد، قبل از آمدنش به زمین خورد و چند اتفاق بد دیگری برای او رخ داد، وقتی نزد امام هادی(ع) رسید گفت عجب روز نحسی بود و امام هادی(ع) فرمودند خدمت ولی خدا رسیدی و می گویی عجب روز نحسی بود؟

سئوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا به راستی روزگار نحس است؟ بله نحس است اما نه به دلیل ذات آن روز بلکه به دلیل عملی که انجام داده ایم، آن عمل است که آن روز را نحس می کند. در بسیاری از روایات آمده است که نحسی روز را با دادن صدقه بگیرید و به جای اینکه یک جا صدقه بدهید آن را بین روزها تقسیم کنید که این صدقه روزانه بیشتر توصیه شده است.

در ادامه این دعا حضرت می فرمایند: خداوندا مرا کفایت کن از تندی بلاهای روزگار. می توانیم در دعا از خدا همه چیز بخواهیم که ما را با خیلی از مسائل امتحان نکند حتی در حدیث آمده که خداوند انسان را با همسرش امتحان می کند اگر همسرش خوب باشد با همسایه او را امتحان می کند. 

امام سجاد علیه السلام می فرمایند: خدایا ما را در طول سال از تندی بلایای روزگار محافظت کن اما مشکل ما این است که با خدا حرف نمی زنیم.  به قول شهید مطهری دعا هم طلب است هم مطلوب. طلب حاجتت را می دانی اما همین طلب حاجت؛ مطلوب خدا است. در برخی احادیث آمده است خداوند برخی بلایا را بر سر افراد می آورد تا به سمتش بروند.

شکارگاه های شیطان کجاست؟ 

 وَ شَرَّ مَصَایِدِ الشَّیْطَانِ. خدایا ما را از شر شکارگاه های شیطان در امان نگه دار. شکارگاه شیطان را باید با مسائل شیطان جستجو کنیم. در حدیثی آمده که مسائل شیطان دو چیز است اول مانع شدن از خیر رساندن به دیگران و خودت در حالی که  بهترین مردم کسی است که بیشتر به دیگران نفع برساند، دومین شکارگاه شیطان خواب ماندن به وقت نماز است در حالی که باید نظم زندگی خود را بر اساس ساعت نماز تنظیم کنیم.

من را کفایت کن از تلخی حکومت ظالمان

در ادامه دعای پنجم صحیفه سجادیه حضرت می فرمایند؛ "وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ" ما را کفایت کن از تلخی حکومت ظالمان که در این جا برخی سلطان را فقط پادشاه و برخی حاکم جور معنا کرده اند.

انس با صحیفه سجادیه و بهره مندی از صفاتی غیرارادی 

یکی از نکات صحیفه سجادیه این است که انس با آن انسان را بهره مند از صفاتی می کند که غیر ارادی است، انس با صحیفه سجادیه سبب می شود انسان رنگ بندهای دعاهای صحیفه سجادیه را به خود بگیرد کسی که با صحیفه و بالاتر از آن با قرآن کریم مانوس می شود رنگ صفاتی که در آن ایات آمده است را به خود می گیرد.

مرحوم آیت‌الله «سیدعبدالله فاطمی‌نیا» می فرمایند فردی حاجتی داشت اما بدون اینکه اراده کند و دعایی کرده باشد با خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه  به حاجتش رسید. رنگ های صحیفه سجادیه متخلق به صفات الهی است که در انسان یکسری صفات ارزشمندی را بوجود می آورد.

ضرورت استمرار در خواندن دعای ۳۵ صحیفه سجادیه

دعای ۳۵ صحیفه را بسیار بخوانید چرا که در این دعا آمده است "وَ طَیِّبْ بِقَضَائِکَ نَفْسِی" خدایا نه تنها کاری کن که نفس و جان من پذیرای تقدیر و مشیت تو باشد بلکه مشیت خود را برای من دوست داشتنی کن و در ادامه حضرت می فرمایند؛ " وَ وَسِّعْ بِمَوَاقِعِ حُکْمِکَ صَدْرِی" سینه من را گشاده کن نسبت به موضوعات حکمتت. ""وَ هَبْ لِیَ الثِّقَةَ لِأُقِرَّ مَعَهَا بِأَنَّ قَضَاءَکَ لَمْ یَجْرِ إِلَّا بِالْخِیَرَةِ" به من اطمینان ده که به سبب آن اقرار کنم که قضای تو جز به آنچه خیر است روان نشده است. " وَ اجْعَلْ شُکْرِی لَکَ عَلَی مَا زَوَیْتَ عَنِّی أَوْفَرَ مِنْ شُکْرِی إِیَّاکَ عَلَی مَا خَوَّلْتَنِی" خدایا کاری کن که شکرم به ندادهایت بیشتر از داده هایت باشد و نسبت به هر آن چه از من دور داشتی شکر گذار باشم. اسلام یعنی رضایت به تقدیر و رضای الهی.

سلسله جلسات مذهبی- فرهنگی ایرنا از آذرماه سال گذشته در روزهای دوشنبه با حضور «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و روزهای سه شنبه با حضور «حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قبادی» جامعه شناس و کارشناس حوزه دینی بعد از نماز جماعت در نمازخانه سازمان برگزار می شود.   

برچسب‌ها