۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 1601
کد خبر: 85439457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشریح محورهای دعای هشتم صحیفه سجادیه/ ترس از فتنه فرزند و سوء ولایت

صحیفه سجادیه نه فقط دعا و نیایش برگرفته از زبان مبارک چهارمین امام شیعیان بلکه نمونه ای از کتاب های آموزنده و انسان سازی است که می تواند سرمشق همه انسان های آزاده دنیا فارغ از هر کیش و آیینی باشد، فرازهایی که جای جای آن بوی انسانیت و آزادگی می دهد.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، از آن جایی که روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته همکاران نمازگزار بعد از اقامه نماز  شنوای صحبت های معنوی، عبادی و فرهنگی اساتیدی هستند تا وجودشان را از معنویت سیراب کنند در نخستین سلسله گفتارهای مذهبی - فرهنگی ایرنا در سال ۱۴۰۳ شنوای سخنان «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و دکترای علوم سیاسی بودند که به تشریح فرازهایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه پرداخت. 

تشریح محورهای دعای هشتم صحیفه سجادیه/ ترس از فتنه فرزند و سوء ولایت

متن زیر فرازهایی از دعاهای هشتم صحیفه سجادیه است:

ضرورت یادآوری مرگ 

یادآوری مرگ یکی از مباحثی است که در دعای ۴۰ صحیفه سجادیه به آن اشاره شده است؛ وَ انْصِبِ الْمَوْتَ بَیْنَ أَیْدِینَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِکْرَنَا لَهُ غِبّاً  مرگ را در برابر دیدگان ما قرار داده؛ قرار دادنی دائم و همیشگی و یادش را به گونه‌ای قرار مده که روزی یادش کنیم و روزی از آن غفلت ورزیم. 

پرهیز از حرص در ثروت و جایگاه

امام سجاد (ع) در این دعا به ۴۴ گناهی اشاره می کند که کبیره است و افراد مبتلا به آن نمی دانند که این ها جزء گناهان کبیره هستند به عنوان مثال در بند سوم این دعا، حضرت به خدایا پناه می‌برد از طغیان آز و تندی خشم و چیرگی حسد و سستی صبر و کمی قناعت و بدی اخلاق و زیاده‌روی در شهوت و پافشاری در عَصَبیت.

همچنین در این دعا به پرهیز از مباهات با ثروتمندان و تحقیر تهی‌دستان و کوتاهی در حق زیردستان خود و ناسپاسی نسبت به آن که به ما خوبی کرده اند، تاکید شده است.

ترس از فتنه فرزند

در روایات آمده است، وقتی سنی از انسان می گذرد، فتنه فرزند برایش دشوار می شود به گونه ای که به موفقیت و داشته های فرزند مباهات می کند و از او می گوید ، در حالی که ممکن است فردی از چنین موهبتی برخوردار نباشد و این مساله ای است که در بین ما عادی شده؛ بنابراین باید به خدا پناه ببریم.

فضای مجازی ابزاری برای مباهات

فضای مجازی از دیگر ابزارهایی است که افراد برای مباهات به آن متوسل می شوند و به داشته های خود مباهات می کنند به گونه ای که حتی برخی از چهره های سیاسی و نظامی نیز با ورود به فضای مجازی گرفتار این مساله شده اند.

دوری از تکاثر در حرفه خبرنگاری

پرهیز و دوری از تکاثر در حرفه خبرنگاری نیز صدق می کند، اینکه در این فضا رویدادها را پوشش دهیم اما به تکاثر نیفتیم، آن جایی که به وظیفه ذاتی و حرفه ای خود عمل می کنیم، عملی درست است اما باید  گرفتار مباهات نشویم.

ترس از سوء ولایت

سوء ولایت از دیگر مباحثی است که در دعای هشتم صحیفه سجادیه به آن اشاره شده است؛ اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ سُوءِ الْوِلَایَةِ لِمَنْ تَحْتَ أَیْدِینا، یعنی خدایا به تو پناه می برم از اینکه دچا سوء ولایت شوم به کسی که تحت نظر من است.

مفسران می گویند سوء ولایت در محل کار به واسطه مسئولیتی که دارید، در خانواده و در جایگاه معلم امکان پذیر است و از مصادیق بسیار جدی سوء ولایت در خانواده بدرفتاری با همسر و فرزندان است.

هشدار پیامبر از پیامدهای بدرفتاری با خانواده

روزی به محضر مبارک رسول خدا(ص) عرض شد، سعد بن‌ معاذ از دنیا رفت. رسول خدا(ص) در مراسم دفنش، وی را تکریم کرد، مادر سعد دچار تکبر شد و به فرزندش گفت: بهشت بر تو گوارا باد که رسول خدا(ص) از این صحبت مکدر شد چرا که می دانست سعد اکنون لحظات سختی دارد زیرا با خانواده اش بدرفتاری می کرد.

 از مخلوقات خدا شاکر باشید

 دعای هشتم صحیفه سجادیه به تشکر از مخلوقات خدا اشاره دارد؛ تَرْک الشُّکرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا. از کسی که کاری در حق ما کرده است باید تشکر کنیم، هر کسی هرکاری برای ما انجام می دهد را وظیفه ندانیم، از کسی که تبریک عید می گوید تا کسی که احوالپرسی می کند و خدا رحمتی به درگذشتگانمان می گوید.

امام صادق (ع) فرمودند؛ شاکرترین شما به خداوند شاکرترین شما به مخلوقات خداوند است. به امام صادق(ع) گفتند به چه کسی می توانیم بگویم که شاکرالهی است که در جواب فرمودند کسی که بیشتر از بقیه تشکر می کند.

سلسلسه جلسات مذهبی- فرهنگی ایرنا از آذرماه سال گذشته در روزهای دوشنبه با حضور «محمد رستم پور» پژوهشگر معارف اسلامی و روزهای سه شنبه با حضور«حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قبادی» جامعه شناس و کارشناس حوزه دینی بعد از نماز جماعت در نمازخانه سازمان برگزار می شود.