ششمین کنگره جهانی خبرگزاری ها با حضور مدیرعامل ایرنا در بلغارستان گشایش یافت

صوفیه – ایرنا – ششمین کنگره جهانی خبرگزاری ها روز پنجشنبه با حضور مدیران خبرگزاری های مهم دنیا از 130 کشور جهان از جمله سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در صوفیه پایتخت بلغارستان گشایش یافت.

این همایش دو روزه با موضوع «آینده اخبار» در کاخ ملی فرهنگ بلغارستان در جریان است و شرکت کنندگان محورهای مهمی چون «مدل های مالکیت خبرگزاریها»، «منابع جدید درآمدی»، «اخبار جعلی» و «هوش مصنوعی» را مورد بررسی قرار می دهند.

«رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان با ارایه سخنانی این همایش را افتتاح کرد و سپس «ماکسیم منچف» مدیرعامل خبرگزاری بلغارستان (بتا) و دبیرکل شورای جهانی خبرگزاری ها، روسای خبرگزاریهای بزرگ جهان و تعدادی از اساتید دانشگاهها و کارشناسان رسانه های بین المللی از دیگر سخنرانان این نشست خواهند بود.

سیدضیاء هاشمی مدیرعامل ایرنا قرار است فردا جمعه در نشست این کنگره سخنرانی و دیدگاه‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تبیین کند.

وی در حاشیه این اجلاس با برخی از مدیران خبرگزاری های شرکت کننده در کنگره از جمله منچف اصلانوف رئیس خبرگزاری آذرتاج و توماس کنت استاد دانگشاه کلمبیا آمریکا دیدار و دو طرف درباره راههای توسعه روابط حرفه‌ای تبادل نظر کردند.

کنگره جهانی خبرگزاری ها هر سه سال یک بار برگزار می شود و ریاست دوره ای آن بر عهده کشور برگزار کننده است.

«ماکسیم منچف» به عنوان رئیس کنگره صوفیه با انتشار پیامی گفت: دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است و به تبع حرفه ما هم دستخوش تغییرات خواهد بود. ما در دریایی از اطلاعات زندگی می کنیم اما این مهم است که بتوانیم تشخیص دهیم چه مطلبی مهم یا غیر مهم است؟ کدام خبر واقعی و کدام جعلی است؟ چطور می توانیم از اخبارمان صیانت کنیم. اینها مطالبی کلیدی است که در ششمین کنگره جهانی خبرگزاری ها قرار است مورد تبادل نظر قرار گیرد.

نخستین کنگره جهانی خبرگزاری ها در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳ شمسی) در مسکو پایتخت روسیه به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس خبرگزاری تاس با دعوت این خبرگزاری برگزار شد. پس از آن به ترتیب اسپانیا، آرژانتین، عربستان و آذربایجان میزبانی کنگره های بعدی را برعهده داشتند.

شورای جهانی خبرگزاری ها به عنوان نهاد زیر مجموعه کنگره، بر اساس تصمیم نشست مسکو پیدایش یافت و نخستین اجلاس خود را نوامبر ۲۰۰۵ (آبان ۱۳۸۴) در شهر امان اردن برگزار کرد.

در این نشست ۲۵ کشور شامل نمایندگانی از ائتلاف های خبرگزاری های منطقه ای ( اتحادیه خبرگزاری های کشورهای حوزه مدیترانه AMAN ، سازمان خبرگزاری های آسیا واقیانوسیه OANA ، فدراسیون خبرگزاری های کشورهای عرب زبان FANA، اتحادیه خبرگزاری های کشورهای اروپا EANA و اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS) حضور داشتند.

نزدیک به چهار دهه عضویت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در اوآنا، یک دوره ریاست از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ میلادی و میزبانی چند اجلاس هیات اجرایی و کمیته فنی و همچنین تشکیل کارگاه های آموزشی خبری و فنی در کارنامه این خبرگزاری وجود دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.