۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83879331
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عکاس شهید ایرنا و رستگاری در ارتفاعات میمک

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83879331
عکاس شهید ایرنا و رستگاری در ارتفاعات میمک

ایلام - ایرنا - وقتی که یک عکاس دوربینش را به دست می‌گیرد ،می‌شود ثبت کننده سوژه‌ها و لحظه‌ها شاید هیچگاه گمان نمی‌کند که روزی روزگاری مرگ وی سوژه‌ای تلخ شود برای همکارانش.

عکاس‌ها ثبت‌کننده لحظات شادی و شور و غم و اندوه هستند که همواره در بزنگاه حادثه‌ها حضور دارند و یک پای ثابت رویدادها هستند، اما در این میان شاید عکاسان جنگ روایتی متفاوت دارند از دیگر همکاران دوربین به دست‌شان، آنها در آوردگاه‌های نبرد حضور دارند و عکس می‌گیرند از جان دادگان کشورشان.

عکاسان جنگ همچون دیگر خبرنگاران همپای رزمندگان و جنگ‌آوران با پوشیدن لباس رزم و دوربین به دست از جانفشانی سربازان میهن‌شان برای نسل‌های بعد فیلم و عکس تهیه می‌کنند و به یادگار می‌گذارند.

شهید داریوش گودرزی‌کیا عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از عکاسان جنگ است که از همان ابتدای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حضوری مستمر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشت و در این مسیر نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به طور معمول رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی همواره یک پای ثابت حضور نیروهای عکاس، فیلمبردار و خبرنگار در جبهه ها هستند و خبرگزاری ایرنا به عنوان اولین خبرگزاری و رسانه رسمی کشور از این قاعده کلی مستثنا نیست.

خبرگزاری ایرنا اولین عکاس خود به نام شهید جاویدالاثر کاظم اخوان را سال ۶۱ از دست داد؛ هنگامی که وی به همراه شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان به جنوب لبنان سفر کرد و دیگر هیچگاه به کشور بازنگشت.

اما شهید داریوش (کریم) گودرزی‌کیا دیگر شهید عکاس خبرگزاری ایرنا است که سال ۶۳ در منطقه عمومی میمک از توابع شهرستان مهران در استان ایلام و در عملیات عاشورا به شهادت رسید.

از این شهید به عنوان اولین شهید رسانه نیز یاد می‌شود و در زمان حضورش در جبهه‌ها عکس‌های زیادی را از لحظه‌ها و حالات مختلف فضای جنگ و رزمندگان ثبت و به سازمان خبرگزاری ایرنا ارسال کرد.

شهید گودرزی‌کیا تجربه عکاسی در همه جبهه‌های غرب، شمال غرب و جنوب را داشت و در برخی از عملیات‌ها نیز شرکت کرده بود تا اینکه دفترچه عمر این عکاس و تصویربردار رسانه‌ای در ارتفاعات میمک به پایان رسید.



عکاس شهید میمک را بیشتر بشناسیم

شهید داریوش گودرزی‌کیا با نام مستعار کریم متولد ۲۵ بهمن ۱۳۲۲ در روستای اناج از توابع شهرستان اراک بود که در یک خانواده کشاورز و پرجمعیت با هفت فرزند دختر و پسر به دنیا آمد و تا کلاس ششم ابتدایی درس خواند و پس از چندی به عنوان نامه‌رسان در وزارت پست مشغول به کار شد.

در سال ۱۳۵۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی که در آن زمان خبرگزاری پارس نام داشت استخدام شد و همزمان به ادامه تحصیل خود همت گماشت.

با شروع جنگ تحمیلی از نخستین داوطلبان اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که پس از حضور در خطوط مقدم جبهه به ثبت رویدادهای مهم جنگ تحمیلی پرداخت.

شهید گودرزی‌کیا در عملیات‌های مختلفی مانند فتح‌المبین، رمضان، محرم، والفجرها و خیبر شرکت داشت تا اینکه با شرکت در عملیات عاشورا در منطقه میمک از توابع شهرستان مهران در استان ایلام مورد اصابت تیر دژخمیان بعثی قرار گرفت.

این شهید والامقام سرانجام روز ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ پس از سال‌ها تلاش دلسوزانه و دلاورانه در عرصه‌های مختلف خبری و ثبت جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید گودرزی‌کیا در قطعه ۲۷ بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شده است. از این شهید بزرگوار چهار فرزند به یادگار مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.