۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 1033
کد خبر: 85408515
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهید محمود صارمی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبر: 85408515
شهید محمود صارمی

شهید محمود صارمی

تاریخ تولد: ۷ خرداد ماه ۱۳۴۷

محل تولد: بروجرد

تاریخ استخدام در ایرنا: ۱۹ فروردین ماه ۱۳۷۱

آخرین مسئولیت: مسئول دفتر ایرنا در افغانستان

تاریخ و محل شهادت:۱۷مرداد ۱۳۷۵ – مزار شریف / افعانستان

آرامگاه: گلزار شهدای شهرستان بروجرد

شهید محمود صارمی در روستای چهاربره از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۶۴ در رشته جغرافیای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. پس از گذراندن چند ترم راهی جبهه شد و به مدت ۱۷ ماه به مبارزه با دشمنان بعثی پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۷۰ همکاری خود را با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد. شهید صارمی در سال ۱۳۷۱ همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، ازدواج کرد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر ایرنا در شهر مزار شریف افعانستان منصوب شد. وی پس از دو سال تلاش در امر خبر رسانی رویدادهای افعانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شد و در نهایت مظلومیت در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.

شجاعت و ایثارگری این شهید وارسته موجب شد که روز شهادتش با تصویب شورای فرهنگ عمومی “روز خبرنگار” نام گیرد و در تاریخ رسانه جاودانه شود.

آخرین گزارش این شهید گویای حقانیت، مظلومیت و احساس تکلیف شهدای خبرنگار است:
“اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار ایرنا هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شد. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از نیروهای طالبان در محوطه کنسولگری ایران دیده می شوند. به من بگویید چه وظیفه ای … “

از این شهید یک فرزند پسر به نام سینا به یادگار مانده است.

۰ نفر