گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

از اولین روزهایی که با عشق و علاقه وارد رشته ژیمیناستیک شد ۶۰ سالی می گذرد، آن روزها ۹ ساله بود، کودکی از یک خانواده متوسط و با برادرانی که هریک عاشق ورزش بودند. او اکنون ۶۹ ساله است، برگ برگ زندگی اش به ورزش گره خورده و تمام زندگی اش وقف ورزش بوده، ورزشی که سلامتی و شادی برای او و خانواده اش به ارمغان آورده است حتی در دوران سالمندی.

«اسماعیل خرسندل» متولد سال ۱۳۳۴ از قدیمی ترین گزارشگران و کارشناسان رشته ورزشی ژیمیناستیک است، ورزشکاری که عمده خاطرات زندگی اش به گونه ای با ورزش مرتبط است. این عضو تیم ملی، داور بین المللی، مربی بدنسازی تیم ملی والیبال و کشتی، همچنان  ورزش می کند، سلامتی و شادابی اش در آستانه ورود به ۷۰ سالگی  را مدیون ورزش است، باور دارد که ورزش باید به عنوان یک فرهنگ در دل خانواده ها نهادینه شود تا هزینه های سلامت کاهش یابد.
از افتخارات سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همین بس که این ورزشکار حرفه ای و پیشکسوت حدود ۱۰ سالی به عنوان مربی ورزش همکاران آقا در ایرنا فعالیت دارد. «مهشید نظیفی» نیز مربی ورزش بانوان، مربی جوانی از نسلی دیگر است که همه روزه از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۳۰ دقیقه صبح در باشگاه ورزشی ایرنا حضور دارد.

به همین بهانه نیز گروه رسانه روابط عمومی با این دو مربی ورزش گفت و گویی انجام داده است  که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

قدیمی ترین گزارشگر ژیمیناستیک ایران را بشناسید

آقای خرسندل چطور شد به ورزش علاقه مند شدید؟

ما در محله قدیمی۱۷ شهریور یا همان خراسان فعلی زندگی می کردیم، سه برادر بودیم که هر سه برادر به ورزش علاقه مند بودیم؛ خانواده متوسطی داشتیم، مادرم خانه دار بود و پدرم اصلا نمی دانست ما کلاس چندم هستیم، به ورزش خیلی علاقه داشتیم، به یک سالن ورزشی که در محله مان بود رفتیم و ثبت نام کردیم، وقتی مربی ورزش استعداد و علاقه ما را داد، گفت: «شهریه ماهانه از ما نگیرند ».

چون می دانست آینده روشنی داریم به گونه ای از ما حمایت کرد؛ از آن روزها تا کنون ۶۰ سال می گذرد اما من همچنان در رشته ورزشی ژیمیناستیک فعالیت می کنم. 

در مسابقات نوجوانان، نونهالان و جوانان شرکت کرده و اول شدم، در مسابقات آموزشگاه ها شرکت می کردم بعدها که وارد دانشگاه شدم در رشته تربیت بدنی مشغول به تحصیل شدم، ۱۶ سال عضو تیم ملی ژیمیناستیک و ۱۸ سال داور بین المللی بودم. بعدها گزارشگر رشته ژیمیناستیک شدم و می توان گفت که قدیمی ترین گزارشگر این رشته ورزشی هستم. مدت ها نیز به عنوان مربی بدنسازی رشته های ورزشی والیبال و کشتی فعالیت کرده و در این زمینه نیز موفقیت هایی کسب کردم.

از حضور 10 ساله تان در ایرنا بگویید از آن زمان تاکنون چه روندی طی شده است؟

وقتی به عنوان مربی ورزش به ایرنا آمدم، آقای «حسینعلی رمضانی» معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وقت بود من را به زیرزمین کوچکی برد که اکنون سالن ورزشی است، هرچه را که لازم بود به او گفتم از تجهیز سالن تا خریداری وسایل، رختکن، پارکت. همه و همه را آماده کرد و تحویل داد. یک سال به دلیل شیوع کرونا، سالن ورزشی ایرنا تعطیل شد اما کسانی که تا قبل از آن مرتب ورزش می کردند یا کرونا نگرفتند و اگر هم مبتلا شدند بیماری سختی نگرفتند و به سرعت خوب شدند. ورزش مقاومت بدن آن ها را افزایش داده بود. 

سالن ورزشی آقایان از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 17 فعال است، عده ای از همکاران می گویند وقتی یک روز ورزش نمی کنند دچار عذاب وجدان می شوند این نشانه تاثیر مثبت ورزش است. دولت برای ورزش کارکنان خود بودجه اختصاص می دهد که این بودجه هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است چرا که وقتی کارکنان دولت ورزشکار باشند راندمان کارشان بالا می رود و باری از دوش سیستم بهداشت برداشته می شود بنابراین بهتر است از این امکانات دولتی استفاده کنیم.

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

ورزش بهترین روش پیشگیری از عارضه های اسکلتی است

 همکاران عمدتا با چه مشکلاتی روبه رو هستند و ورزش تا چه حد در درمان و بهبود وضعیت آن ها موثر بوده است؟

 عضلات ضعیف گردن ما تحمل وزن سنگین سر ما را ندارد. همکاران وقتی پشت میز می نشینند سرهای خود را به سمت جلو آورده و در وضعیت کاملا غیر استاندارد قرار می گیرند بنابراین باید عضلاتشان را قوی کنیم؛ به آن ها بگوییم چطور بنشینند، صحفه رایانه را بالا بیاورند، هر ۱۰ یا 15 دقیقه حرکت کششی انجام دهند تا مهره های گردن آن ها آسیب نبیند در غیر این صورت دچار عارضه های اسکلتی می شوند چون آسیب به مهره های گردن به کمر و زانو فشار وارد می کند و بعدها عضلات کل بدن را درگیر می کند.

اگر سری به مطب متخصصان ارتوپدی بزنید خواهید دید که مطب ها مملو از افرادی است که دچار دردهای شدید گردن، کمرو زانو هستند این در حالی است که این دردها سن و سال هم نمی شناسد و همه را درگیر می کند بهترین روش پیشگیری از این عارضه های دردناک، ورزش است. من همیشه می گویم مهم ترین عضو انسان، زانوها هستند بنابراین در سالن ورزشی بیشتر حرکات اصلاحی مربوط به این عضو از بدن است.

امکانات سالن ورزشی چگونه است و آیا ورزش ساعت خاصی را دارد؟ 

هر آن چه برای حرکات اصلاحی و ورزشی لازم است، موجوده؛ فقط ظرفیت سالن محدود است و روزهایی که جمعیت بیشتر می شود ظرفیت برای انجام حرکات ورزشی کافی نیست که به ناچار روزهای هفته را به زوج و فرد تقسیم کرده ایم. زمان استفاده از سالن هم خوب است، به گفته کارشناسان باید یک ساعت در روز ورزش کنیم، فرقی هم نمی کند که صبح باشد یا بعد از ظهر، مهم همان یک ساعت ورزش در روز است.

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

سلامتی را با ورزش بخرید

چه توصیه ای به آن دسته از همکارانی دارید که علاقه ای به انجام ورزش و استفاده از این امکانی که سازمان در اختیار آن ها گذاشته است، ندارند؟

ورزش در روند شخصی زندگی آن‌ها اثر دارد صرف داشتن جسمی سالم، دارای روحیه ای شاد بوده که همه این ها در خانواده آن ها نیز اثر دارد. فرزندان یک خانواده وقتی والدین ورزشکاری داشته باشند، ورزشکار می شوند در غیر این صورت هیچ علاقه ای به ورزش نشان نمی دهند.

با برخی از همکاران که از سالن ورزشی استقبال نمی کنند، صحبت کردم؛ گرفتاری دارند که نمی توانند در این کلاس ها شرکت کنند، راهشان دور است و عده ای نیز به دلیل فضای محدود سالن نمی آیند، با برخی از همکارانی که ورزش می کردند و اکنون بازنشسته شده اند، ارتباط دارم، آن ها می گویند همچنان ورزش را دنبال می کنند. من به دلیل جنس کارام به بیش از ۵۰ کشور سفر کرده ام، به عنوان مثال در کشور چین اکثر مردم یا صبح یا بعد از ظهر ورزش می کنند، کسانی که در کارخانه کار می کنند یا در ادارات، قبل از اینکه کارشان را شروع کنند، به اجبار باید برای سلامتی خود 15 تا  ۲۰ دقیقه ورزش کنند و بعد به محل کار  بروند از این طریق هزینه های دیگر از جمله هزینه های بهداشتی کاهش می یابد.

 در کشور هایی مثل سوئد، نروژ و آلمان ورزش به فرهنگ تبدیل شده، یک روز که به یکی از این کشورها سفر کرده بودم، قصد داشتم با مردم در مورد ورزش صحبت کنم، یکی از دوستان که آن جا زندگی می کرد به من توصیه کرد هرگز چنین سئوالی از آن ها نپرسم چون آن ها با شنیدن این سئوال تعجب کرده و می پرسند مگر می شود؛ انسان ورزش نکند؟! 

در حالی که ۸ ماه سال آن ها یخبندان و پر از برف است با این حال لباس می پوشند و در برف می دوند. در کشورهایی که همه ورزش می کنند وقتی به سن بازنشستگی می رسند برای خودشان برنامه دارند که کشورشان را بگردند اما متاسفانه در کشور ما وقتی فرد به بازنشستگی می رسد دنبال درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی اش را هستند. کسی که ۳۰ سال کار کرده حالا باید برود و خودش را درست کند و مطمئنا هر چقدر هم هزینه کند به درمان قطعی نمی رسد. در حالی که می توان سلامتی را با ورزش خرید.

۳۰ سال است که وزنم ۶۵ کیلو است در حالی که خوراکم خوب است اما به دلیل ورزش کردن، سوخت و ساز دارم. همه این ها را مدیون ورزش هستم.

فرزندان شما هم ورزشکار هستند؟

به صورت حرفه ای ورزش نمی کنند اما اهل ورزش هستند. همسرم اهل پیاده روی است، وقتی می خواهد خرید کند اول پیاده روی می کند و بعد خرید می می کند. بهترین و ارزان ترین ورزش پیاده روی است کسی که بخواهد ورزش کند زمان و مکانش را پیدا می کند و بهانه تراشی نمی کند.

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

یک خاطره ای از همکاران ایرنا بگویید.

ایرنا برای من خیلی خاطره انگیز است، یک آقایی که اکنون بازنشسته شده است چند سال پیش در طبقات دیدم که به راحتی راه نمی رفت، آن زمان او از من سه سال کوچک تر بود، با او صحبت کردم که به سالن ورزشی بیاید، اول قبول نکرد و گفت خجالت می کشد، می گفت دستم به حدی درد می کند که بالا نمی آید، نمی توانم خم بشوم، حرفم را گوش داد و ۱۰ ماه مرتب به باشگاه آمد، باور نمی کنید که چقدر دردهای عضلانی اش تسکین پیدا کرده بود و از اینکه به باشگاه آمده بود ابرار رضایت می کرد . بعد از بازنشستگی نیز ورزش را ادامه داده است.

صحبت پایانی.

ایرنا و کارکنان آن جای دوست داشتنی است با داشتن انسان هایی شریف و حرفه ای.

گفت و گو با «مهشید نظیفی» مربی ورزش بانوان

«مهشید نظیفی» متولد سال ۱۳۷۱ مربی ورزش بانوان، مربی جوان از نسلی دیگر است. بانویی جوان که مادر سه فرزند است، رمز موفقیت در زندگی اش را ورزش می داند، ورزش از او مادر، همسر، دوست و همکار سالم و شاد ساخته است. بیش از یکسالی است که با حضور در سالن ورزشی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی شور و نشاط دیگری در بین همکاران خانم بوجود آورده است.

وی کارشناس تربیت بدنی، مربی آمادگی جسمانی و ژیمیناستیک، داور ژیمیناستیک و مربی بدنسازی است. از کودکی به دو و میدانی که پایه ورزش هاست علاقه مند بوده به گونه ای که از هشت سالگی فعالیت در این رشته را آغاز کرد و تا ۱۶ سالگی توانست قهرمان دو و میدانی و صاحب هشت مدال استانی و تیمی شود به همین دلیل به همه توصیه می کند تا فرزندان خود را بعد از دو و میدانی در رشته ژیمیناستیک که آن هم به نوعی مادر ورزش هاست نام نویسی کنند تا بدن آن ها آماده و قوی شود .

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

آنچه در ذیل می آید حاصل گفت و گوی کوتاه ما با مربی ورزش بانوان است: 

ضرورت نوسازی امکانات ورزشی 

امکانات و تجهیزات سالن ورزشی را چطور ارزیابی می کنید؟

امکانات و تجهیزات ورزشی مانند  وزنه ها، تشک، وسایل اولیه بدنسازی و امکانات لازم برای تمرین موجود است اما با توجه به عمر استاندارد تجهیزات ورزشی بهتر است که به روز شود.

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

بیشترین مشکلات همکاران خانم چیست؟

به دلیل استفاده مستمر از رایانه و گوشی های هوشمند برای انجام کار ،  دچار خشکی تاندون ها، زانو درد و خمیدگی پشت هستند. عضلات پشت کمر و بالا تنه آن ها بسیار ضعیف و همچنین بیرون زدگی ستون فقرات و اسکولیوز( انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات) دارند.

با وجود این عارضه ها چه تمریناتی در باشگاه برای بهبود یا درمان انجام می شود و تا چه اندازه  اثر بخش بوده است؟

در باشگاه روی انعطاف و قدرت بدنی آنها کار می کنم با حرکات اصلاحی عضلات پشت قوی می شود. انعطاف پذیریشان را به چالش می کشانم. آنهایی که روزهای اول به باشگاه آمدند و ادامه دادند با امروزشان قابل قیاس نیستند؛ دردهای عضلانی و اسکلاتی شان بسیار بهتر شده است. بیشتر همکاران از زانو درد شکایت دارند براین اساس روی عضلات چهار سرشان خیلی کار می کنم تا فشار از روی زانوها برداشته شود.

شانه درد نیز از دیگر شکایت کارکنان ایرناست به همین دلیل حرکت اصلاحی شانه ها انجام می شود تا شانه ها قوی تر شود. تاثیر این حرکات اصلاحی را کامل متوجه می شوم چون آناتومی بدنشان کامل تغییر کرده است. به افرادی که نمی توانند یک روز بیایند، می گویم وقتی پشت میز نشسته اید، وسط کار بلند شوید  و برای فقط پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

چه توصیه ای برای آن دسته از همکارانی دارید که تاکنون از کلاس ورزش استقبال نکرده اند.

بسیاری از همکاران به دلیل مشغله کاری نمی توانند در این کلاس ها حضور داشته باشند و باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهند: اول اینکه مستمر به کامپیوتر نگاه نکنند چون باعث خمیدگی پشت می شوند و اصلاح آن سخت و زمان بر است فارغ از اینکه باید دردهای عضلانی شدیدی را تحمل کنند. درست نشستن پشت میز را بیاموزند و چنانچه مقدور است تصاویر درست نشستن را جلوی کامپیوتر خود گذاشته تا فراموششان نشود. 

گفت و گو با مربیان ورزش ایرنا/ پیش به سوی سلامتی

ورزش سبک زندگی را تغییر می دهد

ورزش چقدر در زندگی شخصی شما مفید بوده است؟

پدر و مادر الگوی بسیار خوبی برای فرزندان خود هستند. فرزندانم وقتی من را می بینند که در خانه ورزش می کنم، باشگاه می روم، کلاس ورزشی دارم و مربی هستم از من  الگو برداری می کنند و آینده شان را می سازند. اگر من را زن یا مادری موفقی ببینند همان مسیر را ادامه می دهند به همین دلیل والدین نقش موثری در پیشرفت آینده فرزندان خود دارند.

همسر بنده نیز مربی ورزش است و هر دوی ما تمایل داریم تا فرزندانمان در یک رشته ورزشی فعالیت داشته باشند نه اینکه حتما مدال بیاورند و در مسابقات شرکت کنند بلکه با یک رشته ورزشی دوست بوده و جزئی از برنامه زندگی شان باشد چون ورزش باعث شکوفا شدن استعداد آن ها شده و همیشه شاد بوده و در برابر مسائل و مشکلات کم نمی آورند و استرس و تنش از آن ها خارج می شود.

ورزش سبک زندگی انسان ها را تغییر می دهد، شما نمی توانید سبک زندگی فردی که حداقل در طول هفته چند ساعت ورزش می کند را با فردی که اصلا ورزش نمی کند، مقایسه کنید. ورزش مانع از ورود بیماری های جسمی و روانی است یک ورزشکار برای آخر هفته خود هم برنامه دارد و خستگی و افسردگی های طول یک هفته را از بدن خود دور کرده و هفته ای شاد را آغاز می کند و با انرژی بیشتری کارش را آغاز می کند.

سخن پایانی

در صورت امکان همه کارکنان ایرنا از این فضایی که سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برای همکاران فراهم کرده، استفاده کنند. همکاران برای خودشان ارزش قائل باشند و قدم اول در این زمینه حفظ سلامت جسمی یا بهبود شرایط جسمی و بعد روانی است که با ورزش موثر می شود. کسی که ورزش می کند، در کنار جسم سالم، افکار سالمی دارد، حس خوب، حال خوب و انرژی خوبی دارد و این حس و حال را به اطرافیانش نیز منتقل می کند اما اگر غیر از این باشد یعنی یک جای کار می لنگد و ابتدا تاثیرش را بر بدن و بعد در روان می گذارد. ورزش یعنی اصلاح سبک زندگی، پس به سمت اصلاح حرکت کنیم.