رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ایرنا: اول شدن پزشکیان یعنی «مهندسی انتخابات» شایعه است

رئیس ستاد انتخابات «مسعود پزشکیان» گفت: برخی تصور می‌کردند پزشکیان را برای بازارگرمی آورده‌اند که مردم در انتخابات شرکت کنند، بعد هم بگویند او رأی نیاورد؛ اما او رأی اول را آورد که نشان داد «مهندسی انتخابات» شایعه است.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات و راه یافتن مسعود پزشکیان به مرحله دوم، نشست خبری علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه -۹ تیر ماه- در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد و او به پرسش‌های خبرنگاران از رسانه های مختلف داخلی و خارجی پاسخ داد. 

رئیس جمهور باید برنامه توسعه را تبیین کند

«علی عبدالعلی‌زاده» نخستین وظیفه رئیس جمهور را ارائه برنامه توسعه برای کشور دانست و اینکه نقش رئیس‌جمهور این است گفتمان و چشم‌انداز برنامه توسعه را تبیین کند. 

به گفته وی، در دولت اصلاحات این ضرورت احساس نیاز می‌شد بنابراین برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تعریف شد. برنامه توسعه هدف‌های فراتر از بودجه‌های سالیانه دولت است که کل کشور باید به سمت آن هدف گیری کند.  

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ایرنا: اول شدن پزشکیان یعنی «مهندسی انتخابات» شایعه است

پزشکیان طرفدار برداشتن تحریم‌ها است

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه در انتخاب رئیس جمهور ملت آینده خود را انتخاب می‌کنند، نه شخصیت رئیس جمهور را که کت می پوشد یا کاپشن، اضافه کرد: گفتمانی که اکنون بین دو رقیب مطرح است گفتمان شفافی است که در طول دوران تبلیغات و مناظره معرفی شده است؛ یکی ادامه وضع موجود و طرفدار وضع موجود است، مخالف FATF و موافق خشونت. پزشکیان نامزد برداشتن تحریم‌ها و پایان دادن به دلال بازی در رابطه با تحریم، طرفدار رابطه عادلانه با کشورها بر مبنای برد-برد است، او به جای باتوم و درفش و کوبیدن بر سر جوانان در کف خیابان معتقد به تفاهم است.

پزشکان اجرایی است

رئیس ستاد پزشکیان در بخش دیگری از این نشست به اجرایی بودن پزشکیان اشاره کرد و گفت: از زمان دانشجویی در اجرا بوده و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئولیت سازماندهی، دانشجوها و مسائل دانشجویی و مخصوصاً فعالیت‌های سیاسی دانشجویان علوم پزشکی تبریز را بر عهده داشت. دانشگاه علوم پزشکی تبریز  در دوره ریاست ۵ ساله پزشکیان موفق بود و به همت او درخشید؛ او نشان داد که چگونه می‌تواند با مردم کار کند و بدون بودجه دولتی به کمک روستاییان رفت و تمام خانه‌های بهداشت و مدارس روستایی منطقه را ساخت، در ۵ سال از رتبه بسیار پایین به رتبه اول کشوری رسیدیم.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ایرنا: اول شدن پزشکیان یعنی «مهندسی انتخابات» شایعه است

ما انقلابی‌ هستیم

عبدالعلی‌زاده به انقلابی بودن پزشکیان اشاره کرد اینکه برادر پزشکیان در همان روزهای اول انقلاب شهید شد و خودش به جبهه رفت هم در جبهه جنگید و هم در جبهه سازمان دهی بهداشت و درمان رزمنده‌ها را بر عهده‌دار داشت. انقلاب برای همه ما است، منتها برخی می‌خواهند با پررویی همه جا را مصادره کنند. مردم باید آگاهانه بگویند که به کدام نگاه و کدام تصور و کدام جهان بینی رای می‌دهند.

ستاد پزشکیان در بین نامزدها کمترین هزینه را داشت

عبدالعلی‌زاده در ادامه به موضوع هزینه کردن نامزدها در انتخابات اشاره کرد و گفت: برای من ناراحت کننده است که بگویند پول خرج کردن نامزدها در کسب رای می تواند تاثیر داشته باشد. در حالی که ما در بین رقبا کمترین هزینه را داشتیم. اما متاسفانه این پول پاشی‌ها وجود دارد و باید  خبرنگاران این مسائل را افشا کنند.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ایرنا: اول شدن پزشکیان یعنی «مهندسی انتخابات» شایعه است

«مهندسی انتخابات» شایعه است

رئیس ستاد پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مبنی بر اینکه با توجه به عدم مشارکت ۶۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، و اینکه طبیعتا هدف دور دوم باید جذب این آراء باشد برنامه پزشکیان برای جذب این ۶۰ درصد که هنوز قانع نشده‌اند چیست و چرا این ۶۰ درصد در طول تبلیغات و مناظرات قانع نشدند، گفت: یکی از دلایل اینکه در مرحله اول یخ آراء خاکستری باز نشد این بود که بخشی از مردم نگران بودند.

وی افزود: درست یا غلط در چند سال اخیر در جامعه واژه‌ای با عنوان «مهندسی انتخابات» جا افتاده که واژه خطرناکی است، اینکه ما می‌نویسیم «حسن»، می‌خوانند «وحید» شایعه است؛ من آنرا تأیید نمی‌کنم؛ ولی رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زنند؛ مردم تصور می‌کردند پزشکیان را برای بازار گرمی آورده‌اند که مردم در انتخابات شرکت کنند، بعد هم بگویند او رأی نیاورد! 

رئیس ستاد پزشکیان با تشکر از انتخابات به نحو اصولی و صحیح توسط برگزارکنندگان گفت: پزشکیان رأی اول را آورد و نشان داد موضوع مهندسی انتخابات شایعه است، ما امیدواریم در این ۴ روز صدای خودمان را به گوش آن ۶۰ درصد برسانیم و آنها را برای حضور در دور دوم متقاعد کنیم. 

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در ایرنا: اول شدن پزشکیان یعنی «مهندسی انتخابات» شایعه است

پزشکیان پاکدست و کارآمد است

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ویژگی دولت پزشکیان و اینکه آیا این ویژگی قابلیت کشاندن تحریمی‌ها را پای صندوق‌های رأی دارد، خاطرنشان کرد: هر دولت خوب باید دو ویژگی اصلای داشته باشد پاکدستی و کارآمدی پزشکیان شخصا این دو ویژگی را دارد و امیدوارم دولتش هم این ویژگی را داشته باشد که دولت کارآمدی باشد و بتواند با شفافیت، پاکدستی و صداقت، با مردم همراه شود و کارها را با کمک نخبگان و کارشناسان طراحی و اجرا کنند، از سال ۵۴ که با پزشکیان هستم، این دو ویژگی را در وجود ایشان دیده‌ام. اگر بلد نباشد یا نتواند انجام دهد همان اول می‌گوید که کار من نیست، اما وقتی مسئولیت قبول کرد به درستی انجام می‌دهد؛ امیدوارم که او بتواند دولت پاکدست و کارآمد به مردم ایران تقدیم کند.

به گزارش ایرنا، براساس نتایج نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آن‌جا که هیچ یک از نامزدها در انتخابات روز جمعه -۸ تیرماه- موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر این اساس مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رأی به عنوان نفرات اول و دوم به دور دوم انتخابات راه یافتند. مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه -۱۵ تیر ۱۴۰۳- برگزار می‌شود.

متن کامل نشست خبری «علی عبدالعلی‌زاده» رئیس ستاد انتخابات «مسعود پزشکیان» را اینجا بخوانید.