اداره کل پژوهش ایرنا دلایل اختلاف نظرسنجی ‌ها با آرای کسب شده را واکاوی کرد

اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا با توجه به ادامه ابهام‌ها و نیز برخی بی مهری‌ها درباره مراکز نظرسنجی،‌ چهار روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با دعوت از مدیران چهار مرکز مهم و اصلی افکارسنجی کشور، به واکاوی فعالیت‌ها و روند چگونگی انجام نظرسنجی ها و همچنین دلایل اختلاف‌نظرسنجی‌ها با آرای کسب شده در دور اول و دوم پرداخت.

اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا تلاش کرد ضمن ارتباط با مراکز نظرسنجی ابهامات افکار عمومی درباره اختلاف‌های آماری درباره نتایج نظرسنجی‌های انجام شده درباره انتخابات ریاست جمهوری  از مدیران مراکز متولی افکارسنجی را جویا شود .

در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در هر دو مرحله نتایج آرا با پیش‌بینی مراکز افکارسنجی تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشت و باعث شد تفاوت نتایج با پیش‌بینی‌ها و سوگیری نظرسنجی ها، سوژه بحث و گفت وگو قرار گیرد و برخی به همین دلیل از کاهش اعتبار این مراکز سخن گفتند البته ایرنا در هر دو مرحله میزان خطای مراکز مختلف نظرسنجی را در نمودارهایی ارائه کرد .
 

دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا دلایل اختلاف نظرسنجی ها با آرای کسب شده را واکاوی کرد

در گزارشی که ۱۱ تیرماه  با عنوان «چرا مشارکت ۱۴۰۳ درست پیش‌بینی نشد؟» این موضوع را بررسی کرد که مجموعه‌های نظرسنجی در تخمینِ میزانِ مشارکت چه قدر خطا داشتند؟ 

دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا دلایل اختلاف نظرسنجی ها با آرای کسب شده را واکاوی کرد

در ۱۶ تیرماه نیز در مطلبی  آمار خطای مراکز نظرسنجی در مرحله دوم انتخابات را منتشر کرد.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا دلایل اختلاف نظرسنجی ها با آرای کسب شده را واکاوی کرد

چهار روز پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری  مدیران مراکز نظرسنجی ایسپا، آرا، مرکز تحقیقات صداوسیما و ملت (مجلس) با حضور در نشست  اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا، ضمن ارائه گزارشی از پیمایش‌های انجام شده، به ابهامات درباره نتایج پیمایش‌ها پرداخته و درباره سازوکار نقش‌آفرینی مراکز نظرسنجی در رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی به تبادل نظر پرداختند و از پیچیدگی فضای انتخاباتی اخیر،مرزبندی سیاسی کمرنگ نامزدها،دوگانه مشارکت و عدم مشارکت و ... گفتند.

در بخش نخست این نشست که با عنوان «۵۵ درصد مردم ایران، در یکی از دو مرحله انتخابات اخیر شرکت کردند» در خروجی ایرنا منتشر شد به میزان مشارکت مردم در انتخابات اشاره شد اینکه شرکت ۱۵ تا ۱۶ درصدی شرکت‌کنندگان جدید در انتخابات، نتیجه را تغییر داد.

"فضای مدیریتی کشور در برابر انتشار نتایج نظرسنجی مقاومت می‌کند" نیز عنوان بخش دوم این نشست بود که صاحب نظران به به ابهامات درباره نتایج پیمایش‌ها و همچنین سازوکار نقش‌آفرینی مراکز نظرسنجی در رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی به تبادل نظر پرداختند.

بخش سوم این نشست با عنوان "در دور اول انتخابات، کسی برآورد مشارکت زیر ۴۱ درصد را از مراکز نظرسنجی باور نمی‌کرد" در تارنمای ایرنا قرار گرفت. در این نشست به بررسی فرمول های نظرسنجی و و روش های تحلیل اشاره شد.

"کجای دنیا دولت هم مجری است، هم نظرسنجی می‌کند و خودش هم نتایج را منتشر می‌کند؟" نیز عنوان بخش چهارم و پایانی این نشست بود که کارشناسان ضمن تاکید مبنی بر دور بودن مراکز افکارسنجی از میدان سیاست، راهکاری هایی برای اصلاح و بهبود فعالیت مراکز نظرسنجی ارائه دادند.

البته ایرنا در پرونده خبری با عنوان انتخابات ریاست جمهوری زیر ذره‌بین پژوهشگران تولید محتواهایی داشته است که به انتخابات با نگاه تحلیلی  پرداخته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.