اهمیت ایرنا را در خارج از کشور پی بردم

«دوران خبرنگاری من بسیار پرفراز و فرود بود، همین موضوع باعث شد که من تجربه‌های ارزشمندی کسب کنم. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اگرچه یک سازمان دولتی داخلی است، اما بر اساس تجربه‌ام آن را یک نهاد بین‌المللی دیدم؛ به ویژه زمانی که رئیس دفتر ایرنا در ترکیه شدم.

گروه فرهنگ ایرنا همزمان با روز خبرنگار (۱۷ مرداد) گفت و گویی  با « علیرضا جباری» پیشکسوت ایرنا داشته است که در ادامه، خاطرات این خبرنگار باتجربه را دنبال می کنیم:

خبرنگاری را تقریبا از زمان جنگ شروع کردم، سن کمی داشتم اما نوشتن را از همان زمان تمرین کردم؛ اولین مقاله یا مطلب رسمی که نوشتم زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی بود؛ در جبهه، برخی از وقایع جنگ را می‌نوشتم و به دوستان و روابط عمومی‌ها می‌دادم.

در سال‌های خدمت و تحولات داخلی کشور، تجربه‌های مختلفی در رویدادهای مختلف داشتم؛ انتخابات‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات، حوادث اجتماعی و سیاسی، در وقایع کوی دانشگاه‌ها یک کار سنگین خبری انجام می‌دادیم، البته در این عرصه‌ها سختی زیاد کشیدیم، کتک‌ هم خوردیم، با همه سختی‌ها و تلخی و شیرینی‌هایی که کار اخبار داخلی دارد، اما بیشتر در خارج از کشور به ماهیت واقعی و اهمیت خبرگزاری پی بردم.

نخستین خبرنگار ایرانی  بودم در نشست وزیران دفاع ناتو شرکت کردم 

نخستین خبرنگار ایرانی بودم که سال ۲۰۰۸  در نشست وزیران دفاع ناتو در استانبول ترکیه شرکت کردم برق‌ قطع و همه چراغ‌ها خاموش شد و من  تنها کسی بودم که به لپ‌تاپ دسترسی داشتم، خبری تنظیم کردم با  عنوان «ناتو در خاموشی فرو رفت»  این خبر خیلی زود همرسانی شد و تمام عکاسان و خبرنگاران از روی مانیتور من عکس می‌گرفتند که تنها خبرنگاری که در حال کار کردن است ایرانی است .

 البته قرار نبود در نشست ناتو دنبال چیزی باشم، یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس به من گفت که «واقعا اینجا چه می‌خواهی؟ اصلا ایران که عضو ناتو نیست دنبال چیست»، من خندیدم،همان خبر را نشانش دادم، او هم خندید و گفت «واقعا تو یک خبرنگاری، به موقع و عالی».

یک خبرنگار باید بداند حضورش چقدر می تواند ارزشمند باشد 

یک خبرنگار برای حضور در یک رویداد باید ببیند حضورش چقدر می‌تواند ارزشمند باشد، در داخل کشور حتی خیلی‌ها ارزش چنین خبرهایی را مانند اتفاقی که در ناتو افتاد نمی‌دانند، اما نوع و مفهوم این خبر در خارج از کشور برای خود ایرنا واقعا یک برد رسانه ای خوبی بود و بازتاب آن به وضوح دیده شد.

این خبرنگار پیشکسوت ایرنا که ۲۰ اسفند سال گذشته (۱۴۰۲) فصل جدیدی از زندگی خود را در دوران بازنشستگی آغاز کرده است در گفت و گوی امروز خود ( 17 مرداد) با خبرنگار گروه فرهنگی از فضای مجازی، ماهیت خبرگزاری ها، توصیه هایی از جنس دلسوزانه هم داشت که گزارش کامل این گفت و گو را در اینجا دنبال کنید.

یادآور می شود که روابط عمومی ایرنا نیز در آستانه بازنشستگی علیرضا جباری گفت و گویی با ایشان داشت که در قالب یادداشت با عنوان « از مصاحبه در آسمان تا توصیه به خبرنگاران جوان» در تارنمای روابط عمومی ایرنا منتشر شد . 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.