دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

همیشه از دیگری می گوید و می نویسد، بی آنکه دیگری را حتی یک بار دیده باشد اما دغدغه اش را می شناسد و با تمام وجودش درک می کند. اما این بار می خواهد به بهانه روز خبرنگار از خود بنویسد و از دغدغه هایش بگوید دغدغه های «یک خبرنگار».

به گزارش روابط عمومی ایرنا، خبرنگاران از جنس مردم هستند، زبان آنها زبان مردم، چشم آنها چشم مردم و قلم آنها قلم مردم و مسئولان است. شاید در نگاه اول تصور شود که جنس کار خبر سخت و خشن است اما در پس این کار به ظاهر سخت، قلب های مهربانی می تپد که وقایع را درتاریخ ثبت می کنند.

۱۷ مردادماه سالروز شهادت « محمود صارمی» است روزی که به نام خبرنگار در تاریخ ایران ثبت شده، تنها روزی که خبرنگار می تواند از خود و دغدغه هایش بگوید و حقوق هم صنفی هایش را فریاد بزند.

نام و یاد همکار شهیدمان «محمود صارمی » که در دفاع از رسالت حرفه ای خود، نامش بر جریده پرافتخار اصحاب رسانه ماندگار شد و با نثار جانش پایبندی به آیه شریفه  «نون والقلم مایسطرون» را به تصویر کشید، گرامی می داریم.

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

غیر از شهدای رسانه، چه بسیار خبرنگاران پیشکسوتی که در رسانه ها قلم زدند و سندی از تجربیات کاری خود را در برگ برگ خاطرات اهالی رسانه به یادگار گذاشتند و رفتند و خبرنگاران امروز همچون گذشتگان، پا جای پای آن ها گذاشته اند و خاطرات جدیدی را رقم زدند.

خبرنگاران ایرنا به فراخور دغدغه‌مندی‌هایشان به مناسبت روز خبرنگار قلم بر دست گرفته و صفحات ایرنا را به تیترهایی چون "در سوگِ خون نگاران"، "بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران"، "روزی برای سوژه کردن خودمان"، "خبرنگاران در گذر مسیر سخت"  و ....مزین کردند.

در این جا دل‌نوشته ها و دغدغه های هر چند کوتاه از اهالی ایرنا را می خوانیم:

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

«فاطمه مقدسی»  خبرنگار ایرنای بجنورد به مناسبت روز خبرنگار در گزارشی با عنوان یادی از «حسین»، یاد و خاطرات زنده یاد «حسین فلاحتی» را زنده نگه داشته و از خاطرات و فعالیت های رسانه ای وی گفت.

«فلاحتی» خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی در مازندران و رییس پیشین ایرنا در استان خراسان شمالی ( مرکز بجنورد) بود، همکار فقید و خوشنامی که افزون بر نیمی از عمرش را صرف پیگیری مسائل مختلف جامعه و گره‌گشایی از چالش‌های جامعه با اهرم رسانه کرد. 

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

«علیرضا جباری» پیشکسوت ایرنا از دوران پرفراز و فرود دوره کاری اش این گونه گفت: "این فراز و فرودها باعث شد که من تجربه‌های ارزشمندی کسب کنم. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اگرچه یک سازمان دولتی داخلی است، اما بر اساس تجربه‌ام آن را یک نهاد بین‌المللی دیدم؛ به ویژه زمانی که رئیس دفتر ایرنا در ترکیه شدم."

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

"در سوگِ خون نگاران" عنوان مطلب خواندنی «فاطمه زمانی دارانی» خبرنگار ایرنا اصفهان  است که در بیان مشکلات خبرنگاران بویژه خبرنگاران جنگ، یادی کرده از خبرنگاران شهیدی که در جنگ غزه در خون خود غلطیدند. خبرنگارانی که تیزی قلمشان در روح اهرمن رسوخ کرده و هراس به جانشان انداخته است. 

«جواد الماسی» از خبرنگاران ایرنا کرمانشاه  یادداشتی با عنوان "برای خبرنگاران کرمانشاه» نوشته است. او در یادداشت خود از نقش بی بدیل این خبرنگاران، قراردادهای کاری متزلزل، مشکلات اقتصادی و هزاران مشکل دیگری که این قشر با آن مواجه هستند، گفته است.

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

"بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران؛ از دغدغه معیشت تا بلاتکلیفی در مسکن و نبود چاپخانه" عنوان دل‌نوشته «نجمه خسروپرست» خبرنگار ایرنا زاهدان است که سراغ همکارانش در سایر رسانه ها رفته و از زبان آن ها به بازگویی دغدغه های آن پرداخته است.

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

و اما «داوود میاندهی» خبرنگار و رئیس نمایندگی ایرنا در کرمان  در یادداشتش یادی کرده از خبرنگاران شهید، مطلبی خواندنی از یک روز به یاد ماندنی.

«مهرداد جشنی پور» خبرنگار و رییس ایرنا بوشهر هم از جولان فیک‌نیوز و خبرنگارنماها در فضای رسانه ای استان بوشهر گفت اینکه این فضا بستر آگاهی مردم را غبارآلود کرده است.

"خبرنگاری عشقی بدون مرز" عنوان یادداشت «الناز ملکی» خبرنگار ایرنا سمنان است. او در دلنوشته اش می گوید: خبرنگار که باشی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنی خودت هستی، تلاطم و جوشش برای عمل به وظیفه خود به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان وجودت را فرا می‌گیرد.

«محمدحسین فلاح» خبرنگار ایرنا یزد به بهانه روز خبرنگار نوشت «روزی برای سوژه کردن خودمان». وی از استرس های خبرنگاری گفت اینکه گاه باید برای انتخاب یک تیتر مناسب و جذاب، شب تا صبح بیدار بود و فکر کرد.

«عظیم پیرانی» خبرنگار و رییس  ایرنا ایلام، در مطلبی با عنوان «من خبرنگارم»، خبرنگاران را عقاب های تیز پرواز آسمان صدق، غواص اقیانوس عمیق خبر و صحراپیمای دشت‌های دورانِ دور و نزدیک تاریخ عنوان می کند.

صفحه ایرنا استان مرکزی  نیز در روز ۱۷ مرداد مزین شد به دغدغه های خبرنگاران این استان، « خبرنگار آیینه تمام نمای جامعه» عنوان گزارشی است که "سعیده مجتهدی" خبرنگار ایرنا به نگارش در آورده است.

«می خواهیم ادامه دهیم/ خبرنگاران در گذار از مسیر سخت نوشتن» نیز عنوان مطلب خواندنی «سارا شهباری» خبرنگار ایرنا قزوین است که به مجموعه ای از مشکلات خبرنگاران اشاره دارد که با رفع موانع بویژه در خانه مطبوعات، مشکلات خبرنگاران نیز تا حدودی رفع خواهد شد.

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

«فرزانه دزفولی» خبرنگار ایرنا استان فارس در یادداشت خود به دعوت نامه ای با این مضمون اشاره می کند «قرار است از خبرنگارانی که در این نشست حاضر می‌شوند به مناسبت روز خبرنگار قدردانی شود اما تنها خبرنگارانی می‌توانند در این مراسم حضور یابند که گزارش عملکرد مدیر مجموعه را در رسانه‌های خود منتشر کنند، حالا تصمیمت چیست؟ می‌توانی در این جلسه شرکت کنی؟» و از این گونه دعوت نامه‌ها گلایه دارد. این متن با عنوان "روز ۱۷مرداد؛ به نام خبرنگاران به کام برخی مدیران" در خروجی ایرنا منتشر شده است.

"دنیای خبرنگاری و دشواری های فرا روی زنان خبرنگار عنوان دلنوشته "«فهیمه قهرمانی» خبرنگار نمایندگی ایرنا در یاسوج در مورد مشکلات پیش روی زنان خبرنگار می گوید اینکه این مشکلات تنها مختص شهر یا کشور خاصی نیست بلکه در تمامی دنیا تا حدودی یکسان است و این زنان آنقدر باید قوی باشند که معضلات برای رسیدن به ترقی سد راه آنان نشود.

دغدغه‌نگاری خبرنگاران ایرنا

«فرزانه شریفی» دیگر خبرنگار یاسوج نیز در نوشته های خود یادی کرده از «منصور زرگر»، «سیدحمدالله خواهش نیک» و «خداعفو عبدیانی» سه نفر از خبرنگاران خوش نام کهگیلویه وبویراحمد که در سال های اخیر دار فانی را وداع گفتند.

«مصطفی مجللی نسب» خبرنگار ایرنا در استان مرکزی  در یادداشت خود به جایگاه و نقش رسانه در توسعه پرداخته و رسانه‌ شاهرگ جریان‌ساز در توسعه پایدار جامعه دانسته است. «ژاله گرگانی» دیگر خبرنگار این مرکز نیز به میان خانواده خبرنگاران آمده و از دغدغه های خانواده آن ها گفته است اینکه پشت یک خبرنگار چه می گذرد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.