به گزارش روابط عمومی ایرنا، در حکم مدیرعامل ایرنا آمده است؛
نظر به دانش، سوابق و تجربیات جنابعالی، بر اساس این ابلاغ به عنوان «معاون خبری» سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی منصوب میشوید.
در حکم جابریانصاری، ارتقاء کارآمدی و اثربخشی خبرگزاری جمهوری اسلامی در سطوح استانی، ملی و بینالمللی، تحول در تولیدات ایرنا به عنوان یک رسانه تراز و خبرگزاری ملی ایران، بهرهگیری از فناوریهای نوین ارتباطی با رصد تحولات این عرصه و شناخت صحیح از زیست بوم رسانهای و توجه به ظرفیت سرمایه انسانی ارزشمند ایرنا، از جمله برنامههای این دوره مدیریتی عنوان شد.
در بخش دیگری از این حکم آمده است؛ تحول و تحرک بخشی در حوزه تولید، انتشار و توزیع خبر و تحقق راهبرد سرعت، دقت و صحت، رشد تولیدات چندرسانهای به عنوان اولویت مهم آینده ایرنا، گسترش دامنه نفوذ رسانه ای ایرنا در داخل و خارج از ایران، ارتباط موثر با دولت و ملت و انعکاس درست خدمات و تلاش های دولت جمهوری اسلامی و خواسته ها و مطالبات مشروع مردمی و مسایل جامعه و تقویت انگیزه همکاران حوزه خبر از مهمترین ماموریتهای جنابعالی در دوره معاونت است.
در این حکم شرح تفصیلی ماموریت معاونت خبر به شرح ذیل ابلاغ شد:
بیش از یک قرن است که خبرگزاریها در نقطه اصلی و مستقیم تماس با رویدادها تعریف شدهاند تا سریعتر از سایر رسانهها اطلاعات و اخبار و گزارشهای مربوط به رخدادها را در اختیار مخاطبان، مشترکان یا کاربران قرار دهند. از این رو ضرورت دارد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که از ابتدای تاسیس تاکنون و دورههای مختلف نقشهای متفاوتی را ایفا کرده است، در عصر رقابت فزاینده رسانهها و تحول نقشها و کارکردهای رسانههای رسمی و درک و شناخت تحولات محیطی، چشم اندازی نو طراحی و تنظیم کند.
بر همین اساس انتظار میرود با اتکا به الطاف الهی و بهرهگیری از توانمندیهای همکاران محترم، اصول و سیاستهای زیر سرلوحه وظایف و تصمیمهای معاونت خبر در دوره جدید قرار گیرد:
۱- ایرنا باید به عنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی پیوند دهنده ارکان و قوای کشور و بازتاب دهنده گفتمان و عملکرد دولت و زبان گویای ملت باشد. بدیهی است ایرنا به عنوان یک رسانه ملی و حرفهای در خدمت برنامه دولت چهاردهم و گفتمان وفاق خواهد بود، اما نباید در نقش روابط عمومی ظاهر شود بلکه با مراعات مرز تبلیغ و تبیین، به مسألهیابی و ارائه راه حل های کارشناسی در قالب های مختلف بپردازد.
۲- ضرورت دارد در انتشار پیامهای محتوایی و اخبار و رویدادها، موازنه "سرعت و دقت" توأم با هم در رأس سیاستهای خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گیرد. ایرنا باید منبع قابل اعتماد، دقیق و بهموقع باشد. سرعت در انتشار اخبار بدون قربانی کردن دقت یکی از کلیدهای موفقیت آمیز در رقابت رسانهای خواهد بود. اجرا و رعایت قواعد حرفهای رسانهای در این باره یک اصل مهم و لازم الاجرا است.
۳- ایرنا باید در بهرهگیری از فناوری و ابزارهای دیجیتالی مبتنی بر داده و اطلاعات، سرآمد، پیشرو و موثر باشد و به رسانهای هوشمند و خبرگزاریی پلتفرمی تبدیل شود. ایرنا باید برای رقابت با رسانههای جدید محتوای جذابتر، متنوعتر و با کیفیت تولید کند و از قالبهای سنتی خبرنویسی خارج شود. رسیدن به وضعیت قابل قبول، موثر و پیشرو در رسانه و ارتقای حضور در شبکههای اجتماعی و دیجیتالی، محور استراتژی اصلی خبرگزاری در دوره جدید خواهد بود. در این مسیر، لازم است استفاده از قالبهای تصویری، ویدئویی و تلویزیونی در شکل ابزارها و پلتفرم های مختلف اولویت مهم برنامه ها باشد.
۴- سیاستهای خبری ایرنا در دوره جدید باید به گونهای طراحی و اجرا شود که این خبرگزاری را به سمت رسانه ای جذاب و بههنگام و مبتنی بر نیازهای جامعه، حل کارشناسی مسائل و مشکلات مبتنی بر روزنامه نگاری محلی (استفاده از ظرفیت بدنه عظیم استانی) و روزنامه نگاری راه حل گرا (تقویت پژوهش در خبر، داده کاوی و...) و در دسترس برای همگان (مبتنی بر ابزارهای نوین فناورانه) حرکت دهد. در این مسیر ضروری است تعامل با مخاطبان و ارتباط موثر با آنان تقویت شده و ارتقاء و ایجاد تنوع در قالبهای تولید، انتشار و توزیع محتوا در دستور کار جدی سازمان باشد.
۵- رعایت اخلاق حرفهای و حفظ بی طرفی و استقلال خبرگزاری از مهمترین اولویتهای کاری ایرنا است. در مسیر حرکتی جدید ایرنا همچنین احترام و رعایت فرهنگ سازمانی به عنوان یک الزام حرفهای باید در رأس تمام برنامهها و سیاستهای اجرایی قرار گیرد و همه همکاران به آن پایبند باشند تا ایرنا به عنوان رسانهای شایسته، چابک و مسئولیت پذیر شناخته شود.
«جواد دلیری» روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه رسانه و مدیریت رسانه بیش از ۲۸ سال سابقه روزنامه نگاری و رسانه ای دارد. او دانش آموخته رشته مدیریت رسانه در مقطع دکترا با عنوان پایاننامه طراحی اتاق خبر همگرا و پلتفرمی برای رسانه های ایرانی است. وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ سردبیر روزنامه ایران و رسانه های آنلاین ایران بوده است. او فعالیت حرفه ای و رسانه ای خود را از سال ۱۳۷۴ از روزنامه ایران وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرده است.
دلیری در دوره اخیر به عنوان عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران نیز منصوب شده است. وی همچنین سالها سردبیر روزنامه اعتماد، همشهری، پایگاه خبری جماران و نیز دبیر سرویس و عضو تحریریه های اعتماد ملی، فرهیختگان و روزنامه ایران و چند هفته نامه بوده است. همچنین وی مدیرمسئول پایگاه خبری عرشه آنلاین است.
دلیری؛ نویسنده کتاب" اتاق خبر پلتفرمی" و مترجم کتابهای "مدیریت رسانه ای بازارهای فرهنگی" و کتاب" روزنامه نگاری و اخبار جعلی" است. وی دارای چند مقاله پژوهشی منتشر شده در حوزه رسانه و روزنامه نگاری،مدیریت رسانه و نیز برندینگ و همچنین دارای مدرک MBA از دانشگاه تهران در رشته تحول دیجیتال در سازمان ها و بازاریابی دیجیتال است.
نظر شما