پژوهش باید مغز متفکر ایرنا و جریان‌ساز باشد

مدیر عامل ایرنا با تاکید بر اینکه دفتر پژوهش باید مغز متفکر ایرنا باشد، گفت: پژوهش باید به‌گونه‌ای حرکت کند که جریان‌ساز و جهت‌دهنده معاونت خبر باشد و بتواند نیازهای مدیریت ارشد سازمان را برطرف کند.

«حسین جابری ‌انصاری» در نشستی با همکاران دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری به مناسبت هفته پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذرماه)، گفت: ایرنا به عنوان یک رسانه حرفه‌ای و ملی باید بتواند در سه سطح «خبری»، «پژوهش و تحلیل» و «روایت‌سازی» تحول ایجاد کند. در سطح خبری، دو اصل مهم سرعت و دقت است و البته در ایرنا دقت نباید فدای سرعت شود.

وی بخش «پژوهش و تحلیل» را لایه عمیق‌تر و یکی از مهمترین ارکان موفقیت رسانه‌ها دانست و گفت: باید در این عرصه، با ایجاد ارزش افزوده در تولیدات، حرفی برای گفتن داشته باشیم و بخشی از نیازهای مخاطبان را تامین کنیم. در واقع، پژوهش، لایه عمیق حوزه خبر است و رسانه‌های معتبر جهان نیز در این مسیر گام برداشته و با این ارزش افزوده، خود را در جهانِ رسانه پیشتاز کرده‌اند.

مدیر عامل ایرنا «روایت‌سازی» به معنای بازنمایی رویدادها در قالب روایت‌های هدفمند را کارویژه اصلی رسانه‌های جهان خواند و افزود: رسانه‌های دنیا در این بخش به‌خوبی توانسته‌اند تصویرسازی کنند، اما هنوز در کشور نتوانسته‌ایم آن گونه که باید، در این بخش موفق عمل کنیم.

جابری با انتقاد از برخی موازی‌کاری‌ها در کشور اظهار کرد: رصد تحولات، رخدادها و تحلیل‌ها و تهیه بولتن‌های مختلف مفید است،‌ اما اکنون در کشور این کار تخصصی در چندین بخش با بودجه دولتی انجام می‌شود. اما می‌توان در این بخش،‌ با استفاده از محتوای اندیشکده‌ها و تینک‌تنک‌های ایران و جهان و ایجاد ارزش افزوده در قالب محتواهای چکیده، خلاصه و مفید،‌ لب مطالب را در اختیار اتاق‌های فکر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط قرار داد.

وی از دیگر بخش‌های مهم در حوزه رسانه را «داده‌کاوی و راستی‌آزمایی» برشمرد که می‌تواند برای ایرنا،‌ مزیت نسبی ایجاد کند.

مدیر عامل ایرنا نیروی انسانی و ارتباطات انسانی را مهمترین رکن هر سازمان دانست و گفت: در زمینه رفاهیات و دغدغه‌های معیشتی کارکنان، همه تلاش‌ خود را برای استفاده از مسیرهای قانونی انجام خواهیم داد تا بتوانیم پرداختی مناسبتری به همکاران داشته باشیم.

وی یکی از رویکردهای مدیریت جدید ایرنا برای خروج از نگاه کارمندی و افزایش بهره‌وری کارکنان را «درجه‌بندی خبرنگاران» بیان کرد و گفت: این مساله براساس سوابق کاری، مدرک تحصیلی و کیفیت کار خواهد بود و دیده شدن آثار آن در حقوق‌ومزایا می‌تواند عامل دلگرمی همکاران فعال و پرتلاشی باشد که نگاه کارمندی ندارند.


گفتنی است، در این دیدار که جواد دلیری، معاون خبر ایرنا هم حضور داشت، در ابتدا پژوهشگران ایرنا به بیان مسائل کاری و دغدغه‌های خود پرداختند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.