۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 1601
کد خبر: 84907498
T T
۰ نفر

هفته وحدت، هفته ای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبر: 84907498
معصومه نیکنام
هفته وحدت، هفته ای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی

چه زیباست هفته وحدت، دو روایتی که نه تنها مسلمانان شیعه و سنی را از یکدیگر دور نمی کند بلکه آن ها را به یکدیگر نزدیک کرده و اتحاد و همسبتگی مابین آن ها را دو چندان می کند، فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول(۱۷ تا ۲۲ مهر)، فاصله ۵ روزه ای که در تاریخ به نام هفته وحدت ثبت شده، هفته ای ماندگار و اثر بخش در تاریخ ایران اسلامی.

به گزارش روابط عمومی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، هفته وحدت اسلامی فاصله بین ۱۲ ربیع‌الاول (سالگرد ولادت محمد، پیامبر اسلام بنا بر روایات اهل سنت) تا ۱۷ ربیع‌الاول (تاریخ ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است) و این هفته فرصت مناسبی است برای تحکیم وحدتی که دشمنان اسلام هیچگاه چشم دیدن آن را نداشته و ندارند به همین دلیل همه ساله به این منظور کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در کشور برگزار می‌شود و در اقصی نقاط کشور جلوه‌های بی بدیلی از وحدت میان شیعیان و اهل سنت به نمایش گذاشته می‌شود، وحدت و همبستگی که جامعه را در برابر هر طوفانی حفظ می‌کند، وحدتی که از باورهای عمیق نظام جمهوری اسلامی نشأت می‌گیرد.

وحدت و اتحاد از آن جهت مورد توجه و اهمیت است که حتی در قرآن نیز به آن اشاره شده و به اهمیت اتحاد میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تاکید کرده است و پیوند میان دل‌های مؤمنان را نوعی تصرف الهی می‌شمارد و برای ایجاد و حفظ چنین یگانگی، ارسال پیامبران به همراه شرایع را ضروری می‌داند.

قرآن از اتحاد به صورت نعمت بزرگ سخنی به میان آورده و از مؤمنان خواسته است تا تلخی و خطر آفرین دوران تفرقه را از یاد نبرند و به یاد داشته باشند که چگونه خداوند میان آنها انس و الفت برقرار ساخت. ضرورت اتحاد در جامعه ایران اسلامی چنان حائز اهمیت است که موضوع هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد براین اساس همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال مصادف با هفدهم تا بیست و دوم مهر است.

هفته وحدت در واقع یادآور ولادت رسول خوبی‌ها حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده پروردگار است، پیام‌آوری که وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته و اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت به خاطر وحدت و راهکارهای ارائه شده از طرف پیامبرخاتم (ص) بود.

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی (ع) موجب می‌شود تا دست قدرت و توانای پروردگار در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند. نگاهی که اختلاف و تشتت و تک روی را در جهان اسلام و نقشه استکبارگران زمانه بر کاروان اسلام را معرفی می‌کند.

هفته وحدت، هفته عزم و اراده در گام برداشتن به سوی بهترین است براین اساس لازم است همه امت اسلامی، هر یک به تناسب درک و معرفت خود، ویژگی‌های پیامبر اعظم (ص) را که در قرآن کریم و سنت قطعی آمده است، سرلوحه زندگی خود قرار دهند و جان‌های تشنه را سیراب سازند.

جهان استکبار امروز علیه دیانت اسلام موضع واحد کینه توزانه ای اختیار کرده‌اند، به طوری که پی در پی با نشر اکاذیب و توهین به اسلام و خاندان پیامبر اکرم (ص) سعی در تفرقه افکنی میان مسمانان جهان دارند. در این برهه حساس، لزوم وحدت میان مسلمانان بیش از پیش احساس می‌شود و دولت‌های اسلامی نباید اجازه دهند، دشمنان اسلام با تفرقه افکنی، امت واحد اسلام را از همدیگر جدا و متفرق سازند. از این رو هفته وحدت فرصت مناسبی است تا با همدلی و وحدت کلمه توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

لازم به ذکر است که همه ساله کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در هفته وحدت توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود و امسال نیز همچون سال‌های گذشته سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزارخواهد شد.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علما و دانشمندان برای تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنها و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه کارهای مناسب در این خصوص است.

آبان سال گذشته سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری برگزار شد.

به گفته حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکی از تفاوت‌های کنفرانس امسال حضور میهمانانی فرهیخته مانند مفتی اعظم و برخی در سطح وزیر و شخصیت‌های برجسته در جهان اسلام است، کنفرانس منطقه‌ای در لبنان با یک هزار لبنانی برگزار می‌شود و کنفرانس‌هایی در کشورهای پاکستان و عراق در حال طراحی است تا تعداد بیشتری از افراد بومی را در کنفرانس‌ها داشته باشیم.

شهریاری ادامه داد: همچنین در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان کنفرانس‌هایی برگزار خواهد شد. البته در تهران ۲۰۰ سخنران خارجی و ۱۰۰ سخنرانی داخلی خواهیم داشت و از چهارشنبه تا جمعه این کنفرانس به صورت حضوری برگزار می‌شود که در مراسم افتتاحیه رئیس جمهور سخنرانی خواهد کرد.

وی از آغاز سی و ششمین کنفرانس از امروز به صورت وبیناری خبر داد و گفت: این برنامه‌ها با پنج زبان خارجی و در وبینازها با سه زبان خواهیم داشت. البته نشست‌های تخصصی قبل از کنفرانس برگزار شده است و ۴۰ مقاله به کنفرانس رسیده است. در این کنفرانس ۲۰۰ میهمان از ۶۰ کشور جهان حضور دارند.