۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 1601
کد خبر: 85308891
T T
۰ نفر
بازدید قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از ایرنا/ تشریح آخرین وضعیت طرح شهاب و برنامه های آینده+ فیلم

"سیدسلمن سیدافقهی" قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در میزگردی، آخرین وضعیت طرح شهاب و برنامه های جدید این مجموعه را تشریح کرد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی ایرنا، ایده تأسیس بنیاد ملی نخبگان نخست به دنبال رهنمود رهبر معظم انقلاب در دیدار مهرماه سال ۱۳۸۳ ایشان با برخی از نخبگان دانشگاهی به منظور رسیدگی به مسائل گوناگون نخبگان علمی و دانشگاهی مطرح شد و اساسنامه آن در پانصد و شصتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دهم خردادماه ۱۳۸۴ در یک مقدمه، چهار فصل، ۱۶ ماده و ۹ تبصره به تصویب رسید.

بنیاد ملی نخبگان، دستگاهی حاکمیتی است که با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه منابع انسانی برگزیده کشور با ماموریت برنامه‌ریزی در زمینه نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری فعالیت می‌کند و هم اکنون نزدیک به ۶۲ هزار نخبه در این بنیاد عضویت دارند اما افرادی که با این مجموعه کنش گری می کنند، حدود ۶ تا هفت هزار نفر هستند.

"سیدسلمن سیدافقهی" قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و "فرشاد سلیمانی" سرپرست معاونت توسعه و مدیریت این مجموعه در بازدید از بخش های مختلف ایرنا از جمله اخبار داخلی و خارجی از نزدیک در جریان نحوه تولید و انتشار اخبار قرار گرفتند و در میزگردی به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

مسائل نخبگان از جمله تغییر رویکرد این بنیاد در دوره جدید مدیریتی در شناسایی، جذب و حمایت از نخبگان، آخرین وضعیت طرح شهاب یا همان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر کشور تا برنامه های جدید این مجموعه، آخرین وضعیت استخدامی نخبگان در دستگاه های اجرایی، بودجه بنیاد، مسکن و سربازی آنها در این میزگرد مورد بررسی قرار گرفت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این میزگرد با اشاره به طرح شهاب یا همان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر که از سال ۱۳۹۳ اجرای آن در کشور آغاز شده است، گفت: بر اساس این طرح قرار بود در یک اقدام ملی همه مدارس تحت پوشش آموزش و پرورش به صورت نامحسوس و مرحله ای دانش آموزان را در سال های چهارم، پنجم و ششم در دوره ابتدایی تحت فرآیند کشف و استعدادیابی قرار دهند.

سیدافقهی با بیان اینکه، طرح شهاب یک طرح مدون است و کار مطالعاتی آن انجام شده بود، افزود: بر اساس این طرح قرار بود استعداد دانش آموزان در هشت حوزه استعدادی برای تبدیل این استعدادها به فعلیت شناسایی و روی این ظرفیت سرمایه گذاری شود. اما متاسفانه این طرح در لایه شناسایی متوقف شد و به اجرا نرسید و در لایه هدایت نیز که شامل هدایت استعدادهای برتر است، شد طرح شاب! یعنی آن هدایت اتفاق نیفتاد.

بازدید قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از ایرنا/ تشریح آخرین وضعیت طرح شهاب و برنامه های آینده+ فیلم

برای شناسایی نخبگان مردم را پای کار می آوریم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به انجام یک آسیب شناسی به منظور شناسایی علت اجرا نشدن طرح شهاب یا همان شناسایی و هدایت نخبگان گفت: بررسی های ما نشان داد که دلیل اصلی آن این است که خانواده آموزش و پرورش یک خانواده بسیار وسیع است و این بخش از مسائل بسیار زیادی حتی مسائل پایه ای در رنج است.

سیدافقهی با اشاره به کمبود معلم به عنوان یکی از چالش ها و مسائل اخیر حوزه آموزش و پرورش افزود: این چالش ها بسیار پایه ای است و با وجود این شرایط برنامه ریزی و توجه ویژه به یک جامعه ۱۲ میلیون نفری برای شناسایی یک لایه دو یا پنج درصدی نخبه و استعدادهای برتر این حوزه خارج از توان و حوصله است.

وی در ادامه یکی از راهکارهای رفع این مشکل را به میدان آوردن مردم و کمک گرفتن از آنها عنوان کرد و ادامه داد: در ارزیابی ها ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از راهکارهای اصلی رفع این مشکل همچون بسیاری از صحنه ها، راه اندازی کانون های مردمی نخبه پرور و به میدان آوردن مردم است.

سیدافقهی در توضیح بیشتری در خصوص این طرح افزود: ما می خواهیم در یک فضایی خارج از کلاس درس و بیرون از مدرسه و در ساعت هایی که دانش آموز دیگر در مدرسه حضور ندارد، در فضاهایی همچون کانون های مسجد و عالم محور یا پایگاه های بسیج بواسطه معلمان برای انجام امور تربیتی و پرورشی، استعداد سنجی و شناسایی و انتخاب دانش آموزانی که لزوماً ممکن است از طیف سمپادی و مدارس استعدادهای درخشان نباشند، ایجاد کنیم.

وی درعین حال انجام شناسایی و استعدادیابی نخبگان دانش آموزان مدارس را در قالب کانون های مردمی نخبه پرور نیازمند تعریف یکسری دستورالعمل مناسب و ابلاغ آن توسط بنیاد ملی نخبگان دانست و تصریح کرد: کاری که هم اکنون درحال انجام است، کارشناسان ما به ۳۰ استان غیر از تهران سفر می کنند و با این کانون هایی که شناسایی کرده اند جلسه گذاشته و این آئین نامه را به آنها می دهند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر روش های برخورد با یک استعداد برتر و همچنین روش های مدیریتی یک کانون برای تربیت دانش آموزان مستعد در کتابی تحت عنوان «میزان» به چاپ رسیده و در دسترس و قابل تهیه است؛ این کتاب الگوی کانون های تربیتی نخبه پرور محسوب می شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بیانات و انتظارت رهبری نیز از نخبه ها، کانون ها، دستگاه های آموزشی مثل آموزش و پرورش و همچنین مسوولان بنیاد ملی نخبگان و نهادهای دیگر در کتابی تحت عنوان "نخبگان و تمدن سازی اسلامی" به صورت کامل و سرفصل بندی شده و منظم جمع آوری شده است.

بازدید قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از ایرنا/ تشریح آخرین وضعیت طرح شهاب و برنامه های آینده+ فیلم

دانش آموزان نخبه به چه شکلی توسط کانون‌ها انتخاب می‌شوند؟

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه در خصوص اینکه، دانش آموزان نخبه برای معرفی به کانون های مردمی نخبه پرور در کشور به چه شکلی شناسایی می شوند نیز با بیان اینکه، بنیاد ملی نخبگان دانش آموزان نخبه را در سه لایه تحت پوشش قرار می دهد، افزود: این لایه ها شامل دعوت و یارگیری، تعامل و جذب و نهایتاً رشد و تعالی است.

سیدافقهی در توضیح این سه مرحله در ابتدا به فرآیند دعوت و یارگیری اشاره کرد و با بیان اینکه، فرآیند یارگیری و دعوت به سه روش انجام می شود، ادامه داد: اولین گام، اعلام فراخوان از طریق رسانه های عمومی برای حضور و ثبت نام دانش آموزان برای شناسایی استعداد آنها است.

وی کمک گرفتن از معلمان مدارس به منظور شناسایی استعدادهای ویژه در خانواده ها و مدارس کشور برای معرفی افراد مستعد به کانون های مردمی نخبه پرور را به عنوان دومین مرحله لایه یارگیری و دعوت نام برد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین روش دیگر در لایه یارگیری و دعوت را ارتباط چهره به چهره دانست و افزود: در اینجا دانش آموزان نخبه بواسطه ارتباطات و بر پایه بسترهای خانوادگی و شناسایی و انتقال دیدگاه های اطرافیان شناسایی و در نهایت به کانون های نخبه پرور مردمی معرفی می شود.

وی با بیان اینکه، بعد از یارگیری و دعوت نخبگان دانش آموز، کار شناسایی دقیق استعداد آنها و جذب در کانون های نخبه پرور مردمی انجام می شود، توضیح داد: این کار بواسطه برگزاری یک سری برنامه ها و جشنواره ها در حوزه های مختلف علمی، فناوری، هنری و المپیادهایی همچون کارآفرینی و همچنین اردوهای راهیان پیشرفت انجام می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: بعد از آن این بچه ها به صورت غیرحضوری وارد کانون های مجازی تربیت شده و آنها را درگیر پروژه هایی در سطح خود برای رفع مشکلات جامعه خواهیم کرد و کنش گری آنها سنجیده می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه، مرحله نهایی را انتخاب و معرفی دانش آموزان مستعد به مدارس برتر و تراز توسط بنیاد ملی نخبگان به منظور حمایت در فضای جدی تر رشد و تعالی در این مراکز آموزشی اعلام کرد.

سیدافقهی در عین حال افزود: البته ممکن است در برخی نقاط و مناطق و محل زندگی دانش آموزان مستعد کشور مدارس تراز و نخبگانی وجود نداشته باشد، در این حالت ما کانون های نخبگانی راه اندازی و خلاء آموزشی مورد نیاز برای توانمندی هرچه بیشتر آنها را پُر خواهیم کرد.